Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Andra betalda fräsningen

Inlägg av Perkla »

Ser ju helt klart intressant ut måste jag säga, men skulle absolut vilja att man kunde tillverka en modell som går att öppna framtill så man kan kolla när man fräser om man vill, så jag kan tex göra videosar av olika fräsprojekt osv..
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Det är därför jag gjorde den tvådelad, det är lätt att ta bort och sätta tillbaka dammskon.
Tror det blir svårt att filma om man har en öppningsbar sko för det blir nog mörkt runt spindeln men det finns ju Led.
Själva basen på skon som du kan göra av ex. trä kan du köra ut hur många som helst av och anpassa för olikat tillfällen, borstlister, gummi, akryl i olika höjder och former. Går ju att göra en öppningsbar ganska enkelt, ska rita lite.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag tänkte satsa på LED, fast efter jag fått fram en dammsko så jag vet vilken plats jag har över..
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Dammsko med kretskort för LED-ring (du har ju fräs så det är bara att fräsa ut kretskortet).

Enkelplatta med gummiduk (som tidigare modell), borstlist eller tunn klar plast i lämplig höjd.

Dubbelplatta som har öppningsbara sidor med samma kjol som ovan, magneten håller ena sidan och andra sidan vrids runt en skruv i hålet.
Assem1.JPG
Assem5.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja den där ser ju fantastiskt bra ut, fast det blir verkligen avigt att ha öppningen på sidan sådär då jag inte kan göra nånting alls framifrån, tänkte mig mer en öppningsbar framsida, då man lätt kan öppna för att titta när den fräser eller öppna för att tex byta verktyg och liknande, portalen kommer i högsta grad att vara ivägen om jag kör den för nära, samt att jag måste gå bakom fräsen då för att se in i "maskinrummet", känns avigt på nått sätt, därför har tanken alltid varit som jag sagt sen jag fick taken på dammsko att öppningen måste vara framtill på nått sätt.

Den där du har designat skulle absolut vara jätte bra modell utan öppning om man inte är så nyfiken som jag är som vill kunna se ibland och göra videos och lägga på youtube osv, för modellen verkar stabil och enkel, och jag tror på den helt klart, om jag bara skulle köra igång maskinen och sen gå iväg och göra nått annat under tiden.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag tänkte jag testa lite hur man fräser bort material mer än bara bredden av ett frässtål, gjorde två skålar, ja eller en skål om man sätter gångjärn på den, gav dom till morsan att ha små saker i om hon vill.. :D

Bild

Bild
danielr112

Re: Perklas CNC 3040 - Fräste mig en liten ask idag....

Inlägg av danielr112 »

Jag har gjort sådanna i ek. Fräste även kant så dom helt enkelt passade i varandra. Då behövs inget gångjärn utan det är passform. Funkar riktigt bra :) Tog en liten stund innan jag hade funderat ut så jag fick rätt mått på kanten bara. Kan säga att det inte var den mest briljanta kvällen så det blev ett par försök :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Du jag satt och funderade på exakt samma sak när jag ritade dessa i cad.. blev så förvirrad med mått hit och dit att jag bestämde att köra två lika rakt av bara.. skulle dock vara bättre med som du säger en kant så dom passar rakt i varandra.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tror även om jag inte minns fel var nere i 1.5mm tjocka väggar. Hade några riktigt fina ek-bitar så resultatet blev extremt bra. Var tvungen att plocka bort de områdena med knaggar på. Men det är helt klart skoj att testa sig fram.

Jag har fräst ner till strax under 1mm kvar på trä och med rätt hastighet på skärdatan så går det. Bl a klockor har jag gjort såpass att bokstäverna har tunnt lager. Sedan sätter man dioder på baksidan så lyser siffrorna igenom :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vad körde du för matning och RPM på spindel då ? med så tunna väggar som 1mm
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Svängde ihop en lådda med lock och ett kugghjul, blev rätt nöjd :wink:
DSC_0102.JPG
DSC_0103.JPG
DSC_0104.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fasiken det där blev ju snyggt det.. jag skulle åxå vara rätt nöjd om jag gjort nått sånt.. :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hmm osäker på varvtal o.s.v. Körde med en 6mm pinnfräs från typ jula på det mesta.

Körde nog 600-800mm/min och skulle gissa på att jag låg på 12-15krpm. Tog 5mm breda spår och 5mm djupt pär drag. Sista varven sänkte jag till kanske 400mm/min och 1mm.

Nu är värdena rellativt höftade men vill minnas att jag inte ändrade nåt nämnvärt mot vad jag kör i vanliga fall.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag matar 800 med 6mm fräs från Jula och spindeln uppskattningsvis på halv fart eller lite mer, kanske runt 12-15krpm, gjorde några till små askar nu ikväll åxå, för att lära mig lite mer..

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Nått enkelt i 3D ?

Inlägg av Perkla »

Jag är sugen på att göra en enkel urgröpning i trä i min fräs i 3D, alltså halvrund så tex en tennisboll passar perfekt i, materialet kanske är en 27mm tjockt och den här skulle väl gå ner en 22mm som mest ungefär.

Jobbar i Artcam och vette fan hur man gör..
Skriv svar