Sida 43 av 45
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 2 mars 2021, 00:00:18
av arvidb
Aha, ja det är ett av de befintliga kugghjulen som följde med som "change gear" för att ställa in andra matningar. Därav behovet av bussningen på 12 mm.

Axeln på enkodern är dia 6 mm.
Ja rem blir ju både tystare och ger mindre glapp. Men det blir i alla fall färre kugghjul än original på mitt sätt.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 18:22:58
av arvidb
Första skären i stål blev att korta ner ett kugghjul, och brotscha axelhålet till 6,35 mm:
SAM_3287_motorkugghjul.jpg
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 18:57:13
av jihe
Det där blir nog bra, Arvid. Vad skall du ha för elektronik?
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 19:56:29
av arvidb
Jag börjar med samma typ som Clough42: en
LAUNCHXL-F280049C. Jag tänkte skriva om mjukvaran lite så att man bara ställer in matningen med en rotationsenkoder. Det finns (väl?) ingen anledning att ha olika moder för matning och gängning tänker jag. Det är bara amerikanerna som använder inversen av matningen för gängning som behöver krångla till det så.
Hur jag ska göra med display har jag inte bestämt mig för än.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 20:08:49
av jihe
Hur är det, har han ställbara stopp i sin eller är det bara manuellt?
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 20:18:01
av arvidb
Såvitt jag vet bara manuellt. Han har tagit upp frågan i någon video och problemet är att risken finns att tappa steg om man kopplar in/ur driften med spindeln i full fart. Det behövs ju något slags rampning vilket inte är helt lätt att få till kanske.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 20:30:15
av jihe
Nä, det blir ju såklart en hel del krångligare mjukvara. Samtidigt skulle det ju ge en maskin där man har allt det gottigaste från en cnc-maskin, men ändå smidigheten med en manuell. Men något skall väl lämnas till senare uppgraderingar också kanske.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 20:41:56
av arvidb
Något som jag skulle vilja ha är en offset-funktion så att man kan mata in i vinkel när man gängar utan toppslid. Alltså att för varje inmatning så förskjuter man också verktyget lite i sidled jämfört med den påbörjade gängan.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 21:29:43
av arvidb
Jag är bra sugen på att köpa en remskiva, en
sån här och tillhörande 28 mm klämbussning, för att ersätta originalmotorn och drivningen som hör till. (Då kopplar jag alltså förbi växeln också.) Tror ni att det skulle funka med tanke på inspänningen av lagren?
Alltså typ montera remskivan lite löst, sedan spänna lagren som vanligt med muttern på spindelaxeln (och kraften genom klämbussningen) och sedan dra fast remhjulet på bussningen?
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 22:47:33
av jihe
Jag ser inga mått eller mycket alls i länken. Men det verkar vara någon form av taper lock-variant? Det är flera diametrar som måste klaffa för att det skall funka i så fall. Principiellt borde det väl kanske funka, men det gäller ju att rätt sak klämmer på rätt och att förspänningsmuttrarna inte är i vägen för låsskruvar osv.
jag fräste ett lite längre kilspår i axeln och löste det så. Det är ju inte heller optimalt, det är ju väldigt lite gods.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 3 mars 2021, 23:21:06
av arvidb
Ja precis, det är taper lock.
Här är bussningen. Det där med att låsskruvarna måste gå att komma åt var ju en bra grej som jag måste kolla.
*mäta mäta* Förspänningsmuttrarna är 36 mm ytterdia, klämbussningen är 47 mm, och låsskruvarna är 3/8" (9,5 mm). Låsskruvarna sitter ju nästan på ytterdiametern av bussningen så det borde funka faktiskt, så länge inte skruvarna sticker ut, vilket jag inte tror att de gör?
Jag har ingen fräs så jag försöker komma undan behovet av extra kilspår...
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 5 mars 2021, 18:25:10
av arvidb
Jag svarvade en ny hylsa till axeln i POM (hade inte aluminium i rätt dimension hemma). Denna har lite tjockare väggar, något mer parallella sidor, och sitter inte helt löst på axeln som originalet:
SAM_3292_hylsor.jpg
SAM_3293_ny_hylsa.jpg
Tyvärr gjorde det ingen skillnad för ytfinishen.
Kul att testa att bearbeta POM dock, väldigt tacksamt material att arbeta med! Och så blev det första invändiga svarvningen också.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 10 mars 2021, 13:03:31
av arvidb
Experimenterandet med elektroniken till elektroniska ledskruven i gång:
SAM_3303_pictiva_rpm.jpg
Kortet är laddat med Clough42:s programvara, lite modifierad för att funka med displayen. Visning av varvtal funkar.

Men jag måste hitta något typsnitt som passar bra till displayen: det är en OLED på 288x48 pixlar. Nuvarande typsnitt är en bitmapfont, Terminus storlek 32, vilket betyder att siffrorna är 20 pixlar höga. Lite svårt att hitta större bitmapfonter.
Tips på bra fonter för att visa nummer? Jag funderar på
OCR-B.
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 10 mars 2021, 14:25:28
av Kulla
Vill du att jag skickar dig en display, likt den som han har? Jag köpte 3 och behöver faktiskt bara en
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Postat: 10 mars 2021, 15:01:44
av arvidb
Nä, det är rätt kul att mecka med OLED:en. Det blir nog rätt snyggt också. Och så tänkte jag ju använda rotationsenkoder för att välja matning, så knapparna på LED&KEY behövs inte heller. Men tack för erbjudandet, det uppskattas!
