Ja tingo, jiggen har fungerat riktigt bra såhär långt.
Krage #3 - kablage på plats
Med jiggen är det enkelt att klippa till och kontaktsätta kablaget.
Audiokablarna märker jag med små etiketter under en genomskinlig krympslang. Det är en märkningsidee som jag tror härstammar från det här forumet men jag fick tipset på ett annat forum. Hur som, ett utomordentligt enkelt och bra märkningssätt.
Det är guld värt att ha gjort systemritningen när alla kablar ska kopplas. Trotts att man konstruerat allt så kommer man inte ihåg i huvudet, tex vilken ände som skall jorda skärmen och vilken var skärmen bara skall klippas och isoleras.
Krage #3 - Igångkörning
Monterar på krage #3 utan att ännu skruva fast den. Vill prova att förstärkaren går i gång och fungerar som den ska först.
Det finns ett lödöra för GND. Nu kan jag enkelt prova att alla spänningar kommer fram som tänkt. Det är ju lite smidigt att utan rör så är allt "isärkopplat". Inget behov av noll-ohm:are i rörkonstruktioner

Alla spänningar till rören verkar rimliga för att vara obelastade.
Jag börjar med att sätta i rören som driver slutrören för att mäta... Men va nu

... har jag glömt att sätta dit mätpunkter. Nä just det, jag hade ju lite utmaning att routa kortet så jag tog bort alla mätpunkter. Jag hade ju tänk lägga till dom igen när layouten var klar men det missade jag helt, jaja det går att mäta på lödningarna till rörsocklarna. Dess lödöar är ganska stora och enkla att mäta mot. Alla DCspänningar verkar OK.
Sätter i resten av rören och mäter. Även dessa mäter helt OK DCmässigt. En trevlig sak är att man med "calib" kommando hela tiden kan hålla koll på matningsspänningarna i förstärkaren och direkt se om något inte står rätt till.
Tempmätningen verkar inte rätt men efter en kalibrering via EEPROMdata så även termometern vettiga värden.
På ritningen anger jag vad som uppmätts som referens till senare service
LEDarna i förstärkaren hjälper också till att visa att både glöd och Högspänningen är påslagen.
Jag sätter i slutrören och även dessa går igång helt OK DC mässigt.
Nu är det dags för den magiska röken
Med tongeneratorn på 1kHz -10dBV kopplar jag in den på "PLAY" ingången. Förstärkarens samtliga Trafar får fullständigt spel och låter illa och en massa vit rök men den klassiska lukten av bränd elektronik fullständigt bolmar ut underifrån slutrören.
Ajajajaj... va hände där...
Jag kopplar ur slutrören och tittar under dessa, det är en kondensator som släppte ut sin rök.
Jag provkör med enbart DC igen och allt funkar som det ska... Ok, kolla drivstegen genom att först koppla ur slutrören. Oj då Drivern tilll centerkanalen självsvänger big time. Det verkar ha att göra med med motkopplingen av första röret som mixar R+L för vrider jag på trimpoten så sluta det... men det slutar när trimpoten är lågohmig och inte högomig... trimpoten på 200k är sedan seriekopplad med BassDrive poten på fronten som är hela 1M men var den är ställd spelar ingen roll...
Aha, det är nog så att impedansen som ska driva återkopplingen via skärmkablaget varierar för mycket. Det är nog bättre om trimpoten byter plats från Anodsidan till gallersidan. Jag patchar in då fungerar det mycket bättre

ingen självsvängning.
Att patcha kort med vit lödmask var lite knepigt för ledarna syns ju knappt. Jag har aldrig gjort vita kort förut som det var en ny lärdom för mig.
Ok, nu går förstärkaren inkl slutrör som den ska tror jag. Inga missljud från utgångstrafarna. Jag kör fortfarande bara på de interna konstlasterna så inga högtalare är ännu inkopplade. Det visar sig att jag kopplat BassDrive poten så den påverkar förstärkningen omvänt än vad som tänkt så det blir till att lyfta på kragen och åtgärda.
Så nu kan man gör lite verifierande prestandamätningar
Verifierande mätningar
Max uteffekt (R & L) = 7W sinus 1kHz
Max uteffekt (C) = 9,8W sinus 1kHz (mäts utan basfilter)
Jag låter mjukvaran RightMark Audio Analyser mäta upp förstärkaren och det mesta ser bra ut
THD (R & L) = 0.074% vid 4W
THD (C) = 0.49% vid 4W
Utan att ännu har lyssnat på hur den låter så ser det lovande ut
