Sida 5 av 36

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 22:41:00
av bigmac
Så.. hur fasiken gör man ett elschema av detta då?

sprint layout är inget elschemaprogram... tips?

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 22:41:21
av kodar-holger

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 00:10:12
av discomike
Var det något speciellt i mjukvaran du behövde ändra? Högnivåkod tycker jag oftast är lättare att läsa disassembler för då man har tydlig prolog och epilog i alla funktionsanrop och vet att folk inte hittar på några speciallösningar =)

Körde in det i IDA och är kanske 2000 rader riktig kod så inte oöverskådligt - men som andra sagt går det nog fortare att implementera nån motorstyrning och batteriövervakning på nytt än att modda existerande..

Kod: Markera allt

code:00006088	00000036	C	\"****************************************************
code:000060BE	00000035	C	*                                                  *
code:000060F3	00000035	C	*                   KEWET El-Jet 4                 *
code:00006128	00000035	C	*                   Service Report                 *
code:0000615D	00000038	C	Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 60%
code:00006195	0000000D	C	Battery     

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 00:14:00
av bigmac
Kan du lägga ut de 2000 raderna i typ pastebin eller så?

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 00:35:34
av discomike
Va nån sizelimit på pastebin, lägger den här några dagar: http://kraken.cyberkonsult.se/~mike/kewet.txt, men det är nog bättre om du drar gamla gratisversionen av ida, disassemblerar själv och kikar då det är 10x bättre med alla riktiga vyer osv.

Alltså det är ett gäng tabeller/mappar eller liknande som tar upp större delen av platsen (förutom strängarna), du ser värden som är korrelerade och stigande osv och som inte kan vara kod som den inte lyckats disassemblera. Tycker interruptvektorerna ser lite skumma ut, valde "närmaste" matchande 8051 kärna så kan vara lite fel.

Nä sovdax nu men det var en skoj övning.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 03:26:24
av Glenn
bigmac skrev:Så.. hur fasiken gör man ett elschema av detta då?

sprint layout är inget elschemaprogram... tips?
Nä, det var ju det jag skrev när jag tipsade om sprint layout, det är ju bara layout så jobbigt att ändra om sen..

Nåt av dom "stora" svindyra programmen har väl också nån funktion för att få in ett scannat kort och då tror jag man kan få schema också.. troligen har jag väl läst om det i nån tråd här

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 08:04:25
av bigmac
Sprint Layout är ett fantastiskt lättjobbat program. Sjukt fint och prisvärt, men skulle gärna vilja göra detta till ett elschema nu när jag har chansen. Inser dock att det är fel väg att gå... hmmm

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 08:17:56
av bigmac
discomike skrev:Va nån sizelimit på pastebin, lägger den här några dagar: http://kraken.cyberkonsult.se/~mike/kewet.txt, men det är nog bättre om du drar gamla gratisversionen av ida, disassemblerar själv och kikar då det är 10x bättre med alla riktiga vyer osv.

Alltså det är ett gäng tabeller/mappar eller liknande som tar upp större delen av platsen (förutom strängarna), du ser värden som är korrelerade och stigande osv och som inte kan vara kod som den inte lyckats disassemblera. Tycker interruptvektorerna ser lite skumma ut, valde "närmaste" matchande 8051 kärna så kan vara lite fel.

Nä sovdax nu men det var en skoj övning.
Länk för nedladdning av IDE? tack

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 08:33:08
av säter
bigmac skrev:Det verkar som att programvaran är gjord i ett högnivåspråk och sen komplierad
Jag trodde att det var det vanliga. :humm:
Vad hade du förväntat dig?

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 08:53:21
av bigmac
att det va hårdingar som kodat den och kört allt direkt i assembler :-)

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 09:03:25
av säter
Hur ser man skillnad på om det är kompilerad kod eller Assembler?
Båda blir väl bara ettor och nollor i Epromet?

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 09:12:43
av bigmac
Jag inbillar mig att kod direkt kodad i assembler är mkt tightare än kompilerad kod och är "läsbar" på ett annat sätt.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 09:15:24
av bigmac
Nu har jag hamnat lite i någon form av återvändsgränd här....

allt är uppcaddat och klart i sprint-layout, och det är onekligen ett fantastiskt lättjobbat program. Mästerligt.

Problemet är dock att jag gärna få loss ett elschema... så jag skulle behöva få in gerber-filerna i någon form av programvara, sen får man placera ut komponenter och bygga nät osv.
hyggligt bakvänt, men ändå.

Tanken är nämligen att göra om det mesta av det hålmonterade till smd, men skulle behöva ett elschema först då. Tips på hur jag ska gå tillväga?

Kicad kan vi släppa direkt. Verkar gjort 1995.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 09:33:21
av anders_bzn
Jag förstår inte meningen med att göra det om det inte är svårt att få tag på komponenterna. Vill du förbättra funktionen är det en annan sa, men då är det bättre att dokumentera funktionen och implementera allt på nytt.

Jag har i något fall ritat om ett kort med moderna komponenter, men då hade jag ett schema att utgå ifrån. Det är lättare då, så börja med att rita upp schemat...

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 3 januari 2020, 09:35:03
av säter
bigmac skrev:Tanken är nämligen att göra om det mesta av det hålmonterade till smd
Varför det?