Sida 5 av 7

Postat: 18 mars 2006, 17:50:49
av Greger!
Sådär, nu har jag förminskat alla bilderna.

Postat: 18 mars 2006, 18:26:12
av JimmyAndersson
Jättefint!

Hade jag varit petig så hade jag påpekat att en bild är 935 pixlar bred och en annan är 917. En tredje är 887 och en fjärde är 791. Dvs, det är bara två bilder av totalt 6st som är under 700 pixlar breda. :D

Postat: 18 mars 2006, 18:53:14
av Greger!
mm, märkte det, men nu är även det fixat. :)

Postat: 18 mars 2006, 19:38:38
av NSR_Martin
Det snöret som sitter på dom orginal går att lima ihop, håller bra, men problemet är att det blir smält och stumt, så när det ska böjas runt ett hjul så bryts det av... Superlim kanske funkar bättre, har dock inget hemma...

En gummirem låter ju som det bästa, ska kolla runt lite och se vad som finns

Postat: 19 mars 2006, 15:41:28
av beavy-o
Ni som använt motorer från skruvdragare, vad använder ni som strömförsörjning?

kör ni på batteriet eller på nätspänning -> transformator?

Postat: 19 mars 2006, 16:30:24
av NSR_Martin
Nån som har ett tips på var man kan köpa gummiremmar billigt och i lagom storlek...?

Postat: 19 mars 2006, 16:58:25
av beavy-o
Jag blev väldigt sugen på att bygga en själv.. Har suttit och tänkt lite, med diverse kryptiska ritningar som följd.

Jag insåg att det kan vara bra att förregla reläna, det kan nog ge smått icke önskvärda effekter om man drar båda relän samtidigt.

Tänkte från början driva mina reläer med 230VAC, men om man hittar en lämplig motor för 12VDC så kan man ju lika gärna använda 12V relän, så slipper man ha 230 volt genom knapparna.. plus att man slipper en anslutningskabel.

Bild

Postat: 20 mars 2006, 00:30:33
av Tony
Elller så tar man växlande reläer:

NC -> GND
NO -> V+
COM -> Motor

Inget relä draget: Båda polerna på motorn till jord.
Båda reläerna dragna: Båda polerna på motorn till +.

Men om man bara drar ett relä så går motorn åt ena eller andra hållet beroende på vilket relä man drar.

Postat: 21 mars 2006, 08:59:17
av NSR_Martin
Ingen som har nått tips om var jag kan hitta en gummirem? Eller iaf ett kraftigt gummiband...?

Postat: 21 mars 2006, 10:48:32
av JJ
Jag har funderat lite på samma sak. Inget bra svara men några ideer:

*) www.ironbill.se har jag för mig har precis dethär
*) gummibanden i kontorsförrådet på jobbet kan funka
*) gummiband i frugans/morsans/egna kökslådan
*) skära en remsa av en gammal cykelslang och foga samman med solution

Postat: 23 mars 2006, 18:47:32
av NSR_Martin
Ett vanligt gummiband verkar funka perfekt... Fästet monterat på motorn, nu ska jag bara köpa krympslang, kabel, och en liten låda att bygga in relät o lite så i.... och frammförallt få tummen ur att komma igång, känner mig lite halvkraslig nu och är allmänt orkeslös så vi får se...

Postat: 25 mars 2006, 15:00:22
av NSR_Martin
Det sket sig med gummiband, dom går av, blir för stor belastning även om man viker det dubbelt....

Nu börjar jag bli tom på idéer, nån som har nått bra tips?

domhär verkar ju perfekt:
http://ironbill.se/index.php/cPath/176_ ... 7442c11972
Men man måste beställa för minst 250 kr så det funkar inte tyvärr, nån som vet var man kan få tag i sånna remmar på annat håll...?

Postat: 25 mars 2006, 15:04:27
av lgrfbs
Små kugghjul från en cykel & en bit kjedja?

Postat: 25 mars 2006, 15:10:14
av grym
man kan annvända Oringar som kraftöverföring, är det lite kilspårsaktigta remhjul så går det mycket bra

allternativ, klippa av en cykelslang eller annan lämplig innerslan och ha som drivrem

Postat: 25 mars 2006, 15:19:03
av NSR_Martin
Det där med oring lät ju rätt smart, ska kolla runt lite... Tack för tipset!