Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) Motorn fungerar! Vide
Postat: 18 juli 2016, 10:26:15
av Glenn
är det singlepoint-insprutning alltså ?
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) Motorn fungerar! Vide
Postat: 18 juli 2016, 17:03:57
av ochkl0620
Ah, heter Mono Jetronic eller nåt liknande. Kallas också Mono Motronic om jag inte misstar mig. Alltså en enda spridare i en enhet som liknar en förgasare på insuget.
Funderar om det helt enkelt är möjligt att byta den mot en vanlig förgasare framöver. Borde ju fungera?
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) Motorn fungerar! Vide
Postat: 18 juli 2016, 17:29:10
av AndLi
Andra hållet går i alla fall
Vi byggde om en suzuki(4x4) med förgasare till en singelpointare (från en kadett 1.6 tror jag)
Signalen ut från rotorn behövde inverteras, och den kunde behöva lite extra bensin precis vid start, men det gick att lösa genom att "dutta" lite med signalen från rotorn
Men varför skulle man vilja byta till förgasare?
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :-) Motorn fungerar! Vide
Postat: 19 juli 2016, 01:02:28
av ochkl0620
Jo jag har läst och folk har sagt till mig att det inte är möjligt att montera turbo på en motor med singlepoint. Kanske är fel?
Om någon kan berätta så vill jag gärna ha förklarat hur en turbo egentligen kopplas in. Har aldrig pysslat med turbo.
Men jag har en dieselturbo på en skrotbil jag är intresserad av att labba lite med
Har petat vidare på elsystemet idag, 2 centraler blir det. Den bakre elcentralen är i ordning på ett ungefär. I den huserar ECU, reläer, säkringar och kraftfördelning från batteriet.
En undercentral är byggd i instrumentpanelen och den ska husera reläer till lyse, blinkers, mm. Dessutom ska det bo en Arduino där i med en 16*2 LCD i locket som visar varvtal och sånt skoj.
Även lite indikatorlampor till olja, laddning osv. Någon som har något kul ligger, även brytare av diverse slag, likaså mätare, typ temp, varvtal mm.
Kort förklarat (och som du säkert redan visste) så en turbo drivs av avgaserna och pumpar luft.
Med mer luft kan du mata i mer bränsle = större pang = mer kraft.
Problemet med förgasare/single point är att dom inte är byggda för övertryck om dom sitter på en sugmotor. Men det finns förgasare/single point som är byggda för överladdning.
Så ditt problem blir att hitta nån som passar och byta den du har till den. Sen ska du se till att inte ladda för mycket och kompensera med bränsle när trycket ökar. Annars spikar det. Förmodligen ställa tändningen också.
Mitt tips är att byta motor till en redan överladdad, eller en diesel, dom är lättare att överladda.
Jag har hört om lösningar där man suger bränsleblandningen genom turbon och trycker den in i motorn. Men av flera anledningar skulle jag inte göra så. Ser bara hur det blir en jetmotor av allt..
Förgasarturbo är bara jobbigt, det finns i princip tre vägar att gå, dels kan man göra som medusa skriver, sätta förgasaren på turbons sugsida, det är inte så kul av flera anledningar, bland annat att du kör den väldigt antändliga bränsleblandningen genom en turbo som kan vara mycket varm, sen kan man använda sej av en förgasare som fungerar även när den är trycksatt (vissa modeller klarar detta) , eller så får man bygga en tryckbox runt förgasaren, det är väl det mest hemmameckiga
Men det känns väldigt bakvänt att bygga om till förgasare om du ska turboladda, det enklaste borde ju vara att leta rätt på ett grenrör med uttag för insprutare ( om det finns för den aktuella motortypen) eller borra själv (om det inte finns), och sedan montera spridare/rail och köra typ megasquirt eller liknande, eller möjligen ett annat system från en befintlig bil som klarar övertryck, exempelvis saabs trionic.
Fast jag ser inte riktigt varför det skulle vara omöjligt att turboladda med singlepoint ? ..nu gillar jag inte singlepoint alls från början iofs, men det borde väl gå, däremot kommer bilens ECU säkert inte att gilla att räkna bränsleblandningen övertryck, men den brukar ju gå att lura på olika sätt, och det problemet får man ju med vanlig commonrailinsprutning också.
Nu har jag fått på en ljuddämpare lite provisoriskt och kunde inte hålla mig längre!
Nu har den fått gå på asfalt en sväng! Gick förvånansvärt rakt och stabilt på vägen i ca 60 km/h. Mer än så vågade jag inte köra utan stolar o sånt Och handgas förstås Vart kan man tänkas hitta "cykelwire" som är lite (lösmeter?) längre utan att bli ruinerad? Alltså till gaspellen