Jag har en crosshjälm och kroppsskydd på överkroppen, jag har för mycket att göra för att ligga på sjukan med asfaltsexem
Äntligen har Youtube tänkt klart, men kan någon förklara varför klippen jag laddar upp inte blir i HD som de är på datorn???
Grejen som flyger av i mitten av klippet var en bricka jag gjort för att förstärka infästningen till stänkskärmen bak, men tydligen rörde sig fjädringen bak så mycket så frigången jag tagit till inte räckte...
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 22:04:17
av Electricguy
Trevligt! Den verkar ju fungera kanonbra. Topp hastighet skulle vara kul att veta..
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 22:14:31
av Klas-Kenny
Ja den verkar ju då inte gå dåligt den där!
Undrar vad de på cykel tänker när du åker förbi.
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 22:17:48
av Lennart Aspenryd
Jag vill inte veta topphastighet!
Smart och omdömesfullt att sakta ner vid passagen av de andra cyklisterna.
Vill ha säger Lasp
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 22:21:11
av Peter_1982
Högsta noterad hastighet var på första provturen när spänningen var som högst, 77km/h visade mätaren Vet inte hur bra kalibrerat det är med rullomkretsen, men det är nog omkring där iallafall.
Haha, mötte en gubbe på vägen hem sen som såg mig på avstånd när jag kom farandes, hade han smajlat mer när jag körde förbi hade mungiporna nått baksidan av huvudet tror jag
Än så länge har jag 60A som begränsning från batteriet, 4500W ungefär alltså. Och som jag byggt kan jag plocka ut lika mycket effekt till innan något går sönder, och då är det ändå bara säkringarna
Jag försöker faktiskt köra med huvudet, även om hornen växer ut lite för långt ibland. Men det ligger ju inte i varken mitt eller nån annans intresse att jag ska krocka med någon som inte förväntade sig att det kom en cykel i fyrdubbla hastigheten mot normalt...
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 22:59:27
av Rocky_AL
Har alltid undrat över såna här hub-motorer hur man driver dom. Det är alltså en BLDC outrunner med hall sensorer, eller måste man ha isär motorn och installera egna halls?
Mycket rolig film, förstår att man smilar som en unge när man kan köra sådär fort på en cykel
Edit: Var hittade du motorn?
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 30 april 2013, 23:20:41
av Peter_1982
Du har helt rätt, en BLDC motor, och där sitter hallsensorer monterade på alla liknande cykelmotorer vad jag vet.
Exakt hur kontrollern fungerar är bortom mina kunskaper, det är väl nån PWM-historia antar jag...
Finns gott om både billiga och dyra färdiga kontrollers att köpa, om man inte vill bygga en egen, vilket ju flertalet på detta forum är fullt kapabla till
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 08:43:13
av Peter_1982
Eftersom jag inte har någon riktig laddare ännu så har det inte blivit mycket mer kört.
Dock lödde jag ihop en kabelhärva så jag kan ladda varje 4S4P batteri separat genom balanseringskablarna med min lilla RC-laddare.
Detta tog en absolut evighet (laddaren är bara på 3,3A vid 4S), har fått i 10Ah (laddaren hade 10 000mAh som cut off) i alla fem 4S4P pack, och det saknas nog 3Ah till för de ska bli fulla.
Märkte medan jag laddade att den första och sista cellen i varje batteri ligger lite högre i spänning än de två i mitten, vet inte riktigt varför, men detta gör att det tar ytterligare en absolut evighet att få i de sista 3Ah så batteriet blir fullt. När en cell uppnår 4,2V bränner laddaren ur lite effekt ur just den cellen och krämar sen på igen för de andra ska hinna ifatt.
Eftersom varje 4S4P pack är på 20Ah så kommer det ta väldigt långt tid att balansera hela batteriet med den ganska korkade tekniken att bränna ur effekten ur de höga cellerna.
Så igår beställde jag mig 4st BC168 laddare, som klarar av att ladda 6S batterier med 8A, och detta gör den genom balanseringskablarna på 6 separata kanaler.
Som i mitt fall om den första och sista cellen då når 4,2V tidigare än resten, skulle de helt enkelt sluta att laddas, medan övriga celler fortfarande laddas med 8A tills de blir fulla.
MYCKET smartare teknik att balansera på tycker jag.
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 09:09:25
av Honk
Peter_1982 skrev:
Statorn har även fått sig ett par tjocka lager färg för att ytterligare skydda lindningarna som nu är mer exponerade för smuts, vatten och ekorrar...
Du kan montera ett finmaskigt galler med 1mm rutor för hålen som håller värsta smutsen ute och även vatten till viss del men låter luften circulera ganska fritt.
Peter_1982 skrev:
Vid ihopmontering hade jag statorn i skruvstädet som bilden ovan, och höll stadigt i hela fälgen och siktade noga in mig på axeln. Minns att jag hade en tanke att om jag tar det väldigt försiktigt och håller i stadigt så kan jag få dit allt rakt, PANG sa det, sen slets fälgen ur händerna på mig när magneterna drog till sig statorn
Du borde ha byggt en enkel nedsänkningsgrunka som höll fast i fälgen och sedan sänker man den på plats med en skruvanordning.
Så gjorde jag när jag särade/monterade ihop mina motorer....annars är risken att ett eller annat finger hade klippts av....
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 10:07:01
av Peter_1982
Jag hade tankar på att göra som du föreslår och bygga en rigg av något slag och försiktigt föra ner statorn, men jag har inte sett någon annan vara så seriös så jag bedömde att det inte behövdes. Nåja, gjort är gjort, och förhoppningsvis ska jag inte behöva öppna motorn igen på ett tag.
Nätet skulle jag ju monterat inifrån innan jag satte ihop motorn om det skulle bli snyggt, för sent med andra ord
De gångerna när motorn behöver kylning är när det är soligt, torrt och fint ute och jag leker på nån bergshäll eller skogsväg, måste jag ge mig ut i nån sandhåla eller i regnet kan jag ju faktiskt sätta ett par tejpbitar över hålen.
Nu har jag ju temperatursensorn i lindningarna så jag kan se till att inte överhetta motorn ändå.
Finns en finurlig temperaturövervakning i CAn, ställde soft-cut på 80 eller 90grader, och cut-off på 120 grader. Minns inte riktigt vad som skulle hända vid soft-cut, men det var någon sorts nedrampning på gasen...
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 16:46:10
av sdujolo2
Kanske missat det i tråden men ca hur länge kan du köra på en laddning?
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 18:22:07
av Peter_1982
Den enda körningen jag gjort än så länge är provkörning, test, lek och mixtrande med inställningar. Där gick det åt 13Ah på 26km.
Mitt mål är att aldrig använda mer än 75% av batterikapacitet, alltså 15Ah av 20Ah för att få någon livslängd på batterierna.
Sen beror ju den verkliga räckvidden till 100% på hur man kör. Men ren transportsträcka i tex 70km/h känns det som 30km+ bör vara nåbart.
Sänker jag till 50km/h kommer jag säkert 40km+.
Lek ute i skogen på hög effekt med mycket start och stopp, kanske 10km??
Tills nästa helg har jag med lite tur fått mina laddare, då kan jag testa mer ingående och skriva lite data...
Min andra cykel, en KTM med 1000W 48V och 15Ah, kommer jag ca 30km på 12Ah i full hastighet (40-45km/h).
Igår var sambon och jag ute och cyklade (har byggt en likadan till henne också) i lite lugnare tempo, inne i stan, parken osv. Då kom vi 25km på endast 6,5Ah.
Hoppas du blev lite klokare.
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 2 maj 2013, 21:46:08
av sdujolo2
Tack för informationen:-) Nu har du gjort mig sugen på att bygga:P
Re: Peters Downhill elcykel-projekt
Postat: 10 maj 2013, 22:08:37
av Peter_1982
Tror jag kommer ha kvar detta fån-grinet tills jag vaknar imorrn bitti
Polarn och jag har varit ute o lekt lite ikväll...
Vi har samma motor och samma batteripack, men han har bara en 18FET kontroller som ikväll var begränsad till 45A, ca 3500W. (Min 60A, ca 4400W).
Hans cykel är dock lite klenare i ramen och framför allt framgaffeln, så tror den väger 10kg mindre än min.
26km, 9,5Ah senare har jag skitont i röven och ett blodigt hål i smalbenet pga att jag tappade trampan vid ett hopp jag inte var med på
Detta är så stört roligt så det borde vara olagligt! Eller jaa, det ÄR ju olagligt men... Ajaa, vi gjorde det på "inhängnat" område
Jag är sjukt nöjd med prestandan, även att jag bara testat på hälften av tillgänglig effekt. Allt fungerar skitbra och inga uppenbara lustigheter, förutom en skitkass förare
26km ren lek med mycket effekt drog bara 9,5Ah, jag har aldrig tänkt att dra ur mer än 15Ah, men det skulle ändå räcka till 40km lekverkstad! Fullt tillräckligt med tanke på hur min bakdel mår efter bara 2,5mil
Ska försöka få på Gopron på hjälmen nästa gång vi är ute o kör.
Fick för övrigt mina nya laddare idag.
Dessa är väldigt finurliga då de laddar varje enskild cell direkt genom balanseringskablarna med hela 8A. Blir rätt varmt, så det är nog inget jag ska göra hela tiden, men när det brådskar och man vill ut och leka får det gå. Detta innebär alltså att varje cell med en gång blir perfekt balanserad, varje gång...
Fick även hem ett HP server nätagg med 100A på 12V. Liten söt sak...
Dock kan jag inte klura ut hur tusan jag ska få liv i det. De stora tabbarna är ju plus o minus, så långt fattar jag. Men sen ska väl en eller flera kortslutas mot 12V- för att hoppa igång, men jag har provar typ alla kombinationer jag kan.
Någon som har en idé? Modellnamnet är HP DPS-1200FB A.