En liten summering av mitt första elcykelprojekt.
Efter att ha fått allt att fungera så gjorde jag en slutgiltig test.
Fick först inte trampsensorn att fungera, men efter en justering med mindre avstånd till magneterna så fungerar den oxå.
Innan jag kopplat in hastighetsensorn till framhjulet så med nyladdade batterier kom man upp i hissnande 40 km/h på plan mark
utan begränsning av controllern, med sensorn inkopplad så begränsas hastigheten till max 35 km/h (inställbart).
Finns 5 effektsteg att ställa in med knappsatsen, kan vara bra om man vill glida längs stranden i sakta mak
Finns ingen omkoppling mellan trampassist och handgas, båda fungerar samtidigt.
Efter en injustering av den hembyggda strömshunten så verkar det som jag kom ganska nära sanningen.
Efter laddning av batterierna till ca 4,1 v/cell så kom jag 25 km innan cellspänningen hade sjunkit till ca 3,6 v.
Detta var med max hastighet ca 33-35 km/h m utan trampassist alls och med en del start och stop.
Enligt Cykle analysten så hade det gått åt ca 5,9 Ah, 270 Wh och 11 W/km.
Skulle tro att det är något högre eftersom injustering av strömshunten gjordes med relativt låg ström.
Ska göra en ny justering med runt 10-15 amp nån dag.
Efter laddning av batterierna så gick det i något mer ca 6,1 ah.
För att få i lite mer Ah så kan man ju ladda till 4,2 v/cell men för att ge lite längre livslängd så för det räcka med 4,1 v.
Sen så bör man inte ladda ur cellerna för lågt heller, tror jag håller mig till 3,7 v/cell.
Slutsats. Kan bara konstatera att jag är mer än nöjd med detta bygget!
Behövs mer fart och räckvidd? Beror väl på hur långt man har till jobbet, annars så får man koppla på fler batterier.
Återstår att fixa: Koppla in nyckelstyrt relä så man bryter strömen helt till controllern och även en precharge resistor
för att undvika strömrusning som kan svetsa ihop reläet.
Som det är nu så måste jag öppna lådan 2 gånger om dagen för att ladda
Ska fixa någon typ av laddningsuttag att montera så det bara är att koppla in för att ladda.
phpDhMOkBPM.jpg