Sida 5 av 6

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 12 november 2011, 14:05:37
av Thorped
Jo det förstår jag också, det är ju statorn. Vad jag menar är att om du ska ha en 2dm bred motor så är det möjligt att det blir lite svikt i lindningarna, koppar är ju tungt och mjukt så det är inte helt omöjligt att det slår sig när vi pratar såna längder.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 16 november 2011, 20:39:02
av Thorped
Bestäms varvtalet på motorn endast av antal poler eller man antal faser också vara betydande?

Tänker på den Halbach-motorn som bearing länkade. 6kW är ju jätte bra på den volymen/vikten dock är 8000rpm rätt oanvändbart i många tillfällen så finns det något bra sätt att få ner varvtalet på utan att minska effektiviteten eller använda växel?

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 16 november 2011, 21:45:05
av bearing
Men är det verkligen så oanvändbart med 8000 rpm?
En vanlig kedjetransmission kan i de flesta fall ta ner varvtalet tillräckligt. Så länge det inte behövs två steg i transmissionen tycker jag varvtalet inte är för högt.

Varvtalet för en järnlös motor begränsas egentligen bara av hur snabbt motorn kan snurra utan att slungas isär. Men tyvärr begränsar elektroniken.

http://www.kellycontroller.com skriver såhär:
Up to 40,000 electric RPM standard. Optional high speed 70,000 ERPM, and ultra high speed 100,000 ERPM. (Electric RPM = mechanical RPM * motor pole pairs).

Optional Ultra High Speed to 100,000 ERPM
Price: $99.00

1. Dual 32 bit micros, with 33.3kHz PWM
2. Up to 100,000 Electric RPM
100.000 ERPM är en kommuteringsfrekvens på 10kHz. Kelly begränsar alltså till drygt 3 PWM-perioder per kommuteringsperiod.

Launchpoint's motor har 25 polpar, så med Kelly's snabbaste elektronik kan den varva 4000 RPM. BLDC-designen vi diskuterade förut, 26 polpar och 51 tänder, skulle kunna varva 1500 rpm med Kelly's standardelektronik, och det räcker nog bra som hjulmotor.

Hobbyking skriver:
Max Speed;
2 Pole: 210,000rpm
6 Pole: 70,000rpm
12 pole: 35,000rpm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... s_ESC.html

Den klarar alltså 210 kERPM, och det är en kommuteringsfrekvens på 21kHz. Switchfrekvensen är 24kHz, så den begränsar till drygt 1 PWM-period per kommuteringsperiod. 210000 ERPM begränsar Launchpoints motor till 8400 RPM. 8400 RPM råkar vara just det varvtal där varvtalskurvorna slutar i alla grafer i databladet. Nu använder dom en spänning på 120V, så de använder antagligen inte elektronik från Hobbyking, men lite lustigt att det var just samma varvtal. Launchpoints motor har en EMF på 14,6V/1000rpm, vilket gör att max varvtal vid 120V är 8400rpm.


Fler faser gör ju att motorn måste kommuteras snabbare. Samtidigt har den fler PWM-faser. Jag vet inte, men gissar att fler faser är svårare att kommutera snabbt.

Man behöver inte göra något speciellt för att minska varvtalet, det är bara att köra med lägre spänning, eller fler lindningsvarv. Men effekten sjunker proportionellt. Dvs, ger den 8 kW vid 8kRPM ger den 1 kW vid 1kRPM. Launchpoints motor kyls av en radialfläkt som sitter mellan rotorskivorna. Detta gör att den kyls betydligt bättre vid höga varvtal, d.v.s. om den används vid låga varvtal klarar den mindre än proportionellt lägre effekt kontinuerligt. Det skulle man kanske kunna kompensera för genom att montera större kylvingar.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 17 november 2011, 13:20:58
av Thorped
Man hade ju aldrig kunnat ha en hjulmotor som varvar 8000rpm (om man inte ska slå nått slags fartrekord). Kom å tänka på att 6kWs motorn har en storebror på 150hk men som bara varva 3500rpm. Det kan ju bero på att den är tyngre och har fler poler.

Då kan man alltså inte minska varvtalet på motorn utan att minska effekten såvida man inte kan använda någon slags utväxling.
...Vilket är rätt svårt vad det gäller hjulmotorer men det är klart att det kanske skulle gå med en liten Planet:is.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 17 november 2011, 14:51:04
av svanted
Thorped skrev:
Launchpoint har gjort en som väger 720g och producerar 6kW kontinuerligt vid 8000 rpm.
http://www.launchpnt.com/portfolio/aero ... ropulsion/
:shock: :shock: :shock: Den skulle sitta fint på varsitt hjul på gokarten. Dock är kanske 8000rpm att ta i om den direkt på bakaxeln, men men... Vad kostade den att bygga? Finns det något problem i att bygga en "pannkakstårta" av några såna?

på ett fordon vill man ju ha brutalt vrid från stillastående..
det håller inte den där för...

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 21 november 2011, 00:53:15
av Thorped
på ett fordon vill man ju ha brutalt vrid från stillastående..
det håller inte den där för...
Ja jag hade för mig det. BLDC passar väl bättre på propeller-farkoster...

Innan Volvo började spåna i att bygga en elbil så hade jag kommit i kontakt med den motorn som dem senare skulle använda i en "utvecklad form". På min tid hade "PML-motorn" en effekt på 120kW/750Nm peak och vägde 25kg. Volvos variant är något sämre men ändå enastående bra: http://www.proteanelectric.com/products/2/products.html

Kanske kan vara något att bygga i mindre form...? Tyvärr är den väl borstad.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 21 november 2011, 11:11:19
av LHelge
Sensorlös styrning av BLDC-motorer passar bättre på propellerfarkoster. Med sensorer finns det inget som säger att en BLDC inte skulle ge fullt startmoment. Däremot finns det kanske mer lämpade motorer med avseende på momentrippel och sådana saker om vi snackar stora motorer.

Även om BLDC- och PMSM-motorer egentligen är samma sak brukar man ofta prata om PMSM när man sprider ut lindningarna från en fas över flera statortänder något i stil med:

Kod: Markera allt

   Stator 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Fas
  1       1  3  6  6  3  1  1  3  6   6   3   1 

  2       3  1  1  3  6  6  3  1  1   3   6   6

  3       6  6  3  1  1  3  6  6  3   1   1   3
(Kolumner säger vilken statortand, rader vilken fas och siffran hur många lindningsvarv).

Detta ger en mer sinus-formad back-emk och man driver denna med en sinusformad ström vilket ger ett mindre momentrippel.

Samma motor lindad som en BLDC skulle kunna se ut såhär:

Kod: Markera allt

   Stator  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12
Fas
  1        0   0  10  10   0   0   0   0  10   10    0    0 

  2        0   0   0   0  10  10   0   0   0    0   10   10
 
  3       10  10   0   0   0   0  10  10   0    0    0    0

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 28 november 2011, 21:25:13
av Thorped
För att återgår till Halbach-array så föredrar jag nog den här lösningen, den känns mer stabil än Walles lösning (eller så är jag bara bättre på att "Paint-cad:a") och mer lättbyggd om nu en såndan här motor är speciellt lättbyggd...
Bild

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 28 november 2011, 22:15:57
av Walle
Största skillnaden är att "min" har ett lager lindning och två lager magneter, men arrangerade "andra vägen". "Min" variant är mer att man tar en "vanlig" outrunner och en vanlig inrunner och kombinerar dessa. På så vis går den att göra betydligt plattare.

För övrigt tänkte jag inte min variant som 2 dm bred, utan snarare max 50 mm bred :)

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 28 november 2011, 23:06:30
av Thorped
Jo... Har en känsla av att 5cm av "din" variant ha samma effekt som 2dm av "min", "din" känns liksom mer kompakt.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 8 december 2011, 23:46:43
av Thorped
Walle skrev:Thingap-motorn är ju rätt intressant förövrigt: http://www.thingap.com/

Den hade jag missat helt. Hur sjutton tillverkar man lindningarna!? Den motorn är jag mer sugen på att bygga än halbach... Måste ju vara perfekt som vindkraftsgenerator.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 9 december 2011, 01:24:56
av bearing
Motorer med järnlös stator arbetar ju efter en enkel princip. F = B*I*l, och M = F*r. Sen spelar det inte någon roll om magneterna sitter axiellt/radiellt, om den har halbach eller järn för att leda runt magnetfältet, om kopparen är lindad som spolar eller i sicksack. Det viktiga är att få produkten av de fyra storheterna hög. Dom ligger så klar i motsatsförhållanden. Kort magnetgap ger stark magnetfält, men gör lindningen tunnare, vilket ger högre resistans/lägre ström. Långa ledare ger också högre resistans/lägre ström. Något som inte nödvändigtvis har en baksida är att öka radien, men det gör att motorn får fler poler, d.v.s kräver snabbare drivning, samt ökar centrifugalkrafterna vid konstant varvtal. Motorn blir ju större också, så klart, den får inte plats i mindre grejer. En bra motor har antagligen konstruerats så att balansen ger högsta möjliga vridmoment i förhållande till vikt och förluster.

Thingap-motorn ser spontant ut att ha rätt lite koppar i förhållande till magneter.

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 9 december 2011, 14:28:48
av Thorped
Vet du någon beskrivning på hur man lindar sicksack? Verkar ju som att dem lindar det plant först och sedan rullar ihop det till önskad storlek.
Undra just vad egenskaperna blir om man t ex har 3 vävningar istället för en, eller om man flätar ledarna och lägger runt det som band istället...

Du får gärna förklara formlerna lite mer, det var länge sen jag arbetade med sånt. (det ska bli ändring på det nu)

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 11 december 2011, 02:56:45
av Andax
Här är en annan typ av motor som man borde kunna bygga rotorn av etsade kretskort. länk

Re: Motorbyggegerillan

Postat: 17 januari 2012, 22:53:02
av Thorped
Jag hittade patentet för den där Thingap-motorn. Dock förstår jag mig fortvarande inte riktigt på hur dom har tillverkat lindningarna, dem ser ut att vara gjorda av laserskuren kopparplåt liksom... Patentet

Någon som förstår sig på det?