Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

MRSVETSARE

Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Inlägg av MRSVETSARE »

http://www.tjstackle.com/powderpaints.htm

Hittade mina saker jag behöver :) så jag är nöjd nu :) När jag får mail ang denna elpowder pistol så lägger jag in det här :)
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Fick svar på denna elpulver pistol

Thanks for writing, but we're all sold out. I don't have any more of the powder coat systems for sale.

Sincerely,
David
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Fick svar ifrån ebay killen

We sell many to Europe where the buyer uses a voltage adapter. Shippint to sweden is $59.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0945968487

35+59 94 dollar = ca 620 kr och totalt blir det med paypal 678.99 SEK

köpte precis 1 st :) Kan vara bra att ha till störa saker
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du får skriva en recension när du fått din "pistol", jag tycker det ser ut som att den matas med DC (dvs. att adaptern bara är en 110VAC till ?VDC)? Så frågan är om det är så och i så fall vilken spänning och ström den kräver, att fixa en nätadapter från 220VAC till ?VDC är ju betydligt enklare...
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Du får skriva en recension när du fått din "pistol", jag tycker det ser ut som att den matas med DC (dvs. att adaptern bara är en 110VAC till ?VDC)? Så frågan är om det är så och i så fall vilken spänning och ström den kräver, att fixa en nätadapter från 220VAC till ?VDC är ju betydligt enklare...

Det är nog 110AC MATNING TILL VDC och jag skall säga allt som står på apaptern och volt och spänning
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det ska bli intressant att se vad det är för nätadapter som följer med, men egentligen är det ju bara att beställa en till sig själv för kraftig trafo ner till 120VAC har man ju stående så man blir ju inte strandsatt för det.

Att den har smärre skador i handtaget bör heller inte vara hela världen att fixa till.
***We have noticed small hairline cracks in the handles of these Powder Coat tools. It does not affect performance or safety, but we want to inform all potential buyers of this defect. We wrap the handle of each unit tightly with bubble wrap before placing in the protective carrying case for shipment to ensure it doesn’t become a problem. After selling hundreds of these units, a few customers had the handles crack severely during shipment, and we found the hairline cracks and have added the issue in the listing.***
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

35 dollar är ju inget att bråka om :) sen har jag en 110 adapter som jag kan använda
så det är lungt + köper pulver billigt ifrån 1 pulver firma
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Testa denna airbrush ifrån jula och det gick fan inte :(
så köper denna ifrån kina 12 dollar och så kan jag blästra lite :) + ha den till powder coting för mina drag

MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Får hem mina saker snart och skall testa ut allt :) Och för er som behöver air brush m,m så rek denna firma. Köper mina saker där och bra priser och kvalite har dom

http://www.cnbida.com/
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Nu fick jag adapterns volt :) bara skaffa en dc 24 volt

Here is what is on the plug:

110 volt

Input: 120vac 60Hz
Output: 24vdc 100mA
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan det verkligen stämma att den bara behöver 100mA? :humm: Om så är det ju bara bra, då blir det enkelt att hitta en nätadapter...
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Mera än så kan jag ej göra nu detta stod på adaptern enligt han
Får min nästa vecka mån - tis :)
janders

Inlägg av janders »

En snabb googling säger att den behöver 24VDC 1A:
http://forum.caswellplating.com/powder- ... ttage.html
...om det är samma Cheapy Craftsman powder coat gun vi talar om:
The Craftsman gun uses a 24V DC 1 Amp power supply. You can't just plug an ordinary transformer in as it needs to have the earth passed thru, as mentioned before.

They're easy enough to convert to 240v though, I've done a few.

The plug pack is nothing special electrically speaking, just a 24v transformer, rectified to DC with a diode bridge and a capacitor.

All you need to do is unscrew the case and replace the 110v transformer with a 240v one. Transformers with 24v output aren't all that common, they're usually found in industrial equipment. Electronics suppliers will have them, but tends to want to charge you and arm & a leg.

However, garden stuff like lights & fish pond pumps are almost always 24v, so look there for a donor. The existing transformer is fairly small, so exercise a bit of caution before ripping up the garden.

The plugpack does of course have an American plug. What I did is remove the pins (push them into the case, a little heat helps), and cut a hole for an IEC socket. IEC is the plug your computer uses. There isn't much space in the case, I do recall unsoldering the capacitor from it's board and putting it on flying leads so I could re-arrange things.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

´smart , så kan man ju göra :) men konstigt att det står annat på adaptern
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

http://www.freepatentsonline.com/7114670.html

här är förklaringen

FIG. 2 illustrates the completed airflow path used in the operation of the powder-coating system 100. The powder coating system 100 uses a 120 volt alternating current (VAC) grounded transformer to step-down the incoming 120 VAC to 24 volt direct current (VDC) at 1 ampere via a 12 foot to 16 foot interconnect power cable connector 109 to the base of gun 110. The 24 VDC, 1 ampere current is then routed to the variable speed trigger switch 102, (using conventional low voltage wiring suitable for the application), which applies the 24 VDC to the high voltage power supply and 24 VDC, 0.5 amperes to the fan motor 302. The high voltage power supply step-up transformer 108 converts the 24 VDC to 18,000 VDC, at a current output of 15 microamperes for charging emitter 202. The high voltage is conducted to the emitter tip at nozzle 104 by a direct crimp and solder connection of the conductive rod 204 at the transformer output terminal.

så 1 amp stämmer
Skriv svar