haha!
Detta tog priset!
Det spelar nog ingen roll vad man häller i flaskan eller om man skaffar kameraövervakning. Dricker man något med döskallar på så är det väl knappast något som stoppar personen.
Men det intressanta är väl vad ni har för laglig skyldighet? Jag tycker ni har gjort mycket för att förhindra drickandet ur flaskan, knappast uppmuntrat!
Något stopp måste det väl finnas på överbeskyddar verksamheten, hade det varit lättillgängligt för småbarn så förstår jag att man kan behöva låsa in saker.
Men för vuxna människor!??!?!?
Klorin är heller inte hälsosamt att dricka men det är väl ingen som låser in detta i ett vapenskåp?
Så länge det inte är direkt dödligt och mycket dyrbart så strunta i det.
Dricka använd etsvätska
Re: Dricka använd etsvätska
Som påpekat har det nu framgått att skåpet INTE har varit låst trots att jag var säker på att så var fallet.
Utseendet på flaskan har växt fram med tiden och vad som inte syns på bilden är att det även finns en betydligt mer seriös varningstext på baksidan. Huruvida DÖDEN och dödsskallar är tramsigt är väl upp till bedömning.
Faktum kvarstår att jag tycker det är helt orimligt att dricka ur en flaska med dödsskallar som man hittar i ett skåp (låst eller ej) i en elektronik- och dator-verkstad. Nej, rummet går INTE att missta för något annat, knappt ens om man är blind då man nära nog (nej inte riktigt, men "for the sake of argument") tvingas klättra över elektronikskrot för att ta sig runt i lokalen. Väggarna och borden (och stora delar av golvet) är belamrade med elektronik, verktyg, datorer och elektronikskrot.
Med det sagt, håller jag även med om att säkerheten i denna instans kunde varit bättre. Dock finns det sällan möjlighet att göra en sådan lokal "barnsäker". Det finns många faror i en verkstad. Vissa har påpekat att det är betydligt enklare att begå misstaget "att dricka okänd vätska" än att på något annat vis skada sig allvarligt i en verkstad. Jag tror inte riktigt att det stämmer, men respekterar denna åsikt.
I vilket fall är vätskan avlägsnad från lokalen sedan det påpekades att den troligtvis är oanvändbar. Så kommer även att göras i framtiden. Vi är även överens om hur framtida farliga kemikalier ska märkas och låst lokal samt skåp kommer med största sannolikhet införas i samband med pågående flytt.
Ska vi anse denna tråd vara avslutad?
Utseendet på flaskan har växt fram med tiden och vad som inte syns på bilden är att det även finns en betydligt mer seriös varningstext på baksidan. Huruvida DÖDEN och dödsskallar är tramsigt är väl upp till bedömning.
Faktum kvarstår att jag tycker det är helt orimligt att dricka ur en flaska med dödsskallar som man hittar i ett skåp (låst eller ej) i en elektronik- och dator-verkstad. Nej, rummet går INTE att missta för något annat, knappt ens om man är blind då man nära nog (nej inte riktigt, men "for the sake of argument") tvingas klättra över elektronikskrot för att ta sig runt i lokalen. Väggarna och borden (och stora delar av golvet) är belamrade med elektronik, verktyg, datorer och elektronikskrot.
Med det sagt, håller jag även med om att säkerheten i denna instans kunde varit bättre. Dock finns det sällan möjlighet att göra en sådan lokal "barnsäker". Det finns många faror i en verkstad. Vissa har påpekat att det är betydligt enklare att begå misstaget "att dricka okänd vätska" än att på något annat vis skada sig allvarligt i en verkstad. Jag tror inte riktigt att det stämmer, men respekterar denna åsikt.
I vilket fall är vätskan avlägsnad från lokalen sedan det påpekades att den troligtvis är oanvändbar. Så kommer även att göras i framtiden. Vi är även överens om hur framtida farliga kemikalier ska märkas och låst lokal samt skåp kommer med största sannolikhet införas i samband med pågående flytt.
Ska vi anse denna tråd vara avslutad?
- Mizzarrogh
Det är ju klart att de dricker av den när den ser ut på det viset. Ingen seriös varningsmärkning över huvud taget. Skärpning. Texten "döden" etc. är ju exakt vad punkarna skriver på sina egna spritflaskor. Så här ska en kemikalieflaska se ut, så tar dom i alla fall inte fel:

Det där är faktiskt inte min erfarenhet alls. Jag är en sporadisk etsare och sparar alltid min etsvätska i rätt långa perioder.xxargs skrev:Betrakta i vatten löst ammonium/natriumpersulfat som 'förbrukad' så fort det har etsas koppar i den.
Kopparjonerna från etsningen påskyndar sönderfallet av persulfater till svavelsyra och syrgas (därför skall flaskan heller inte vara tät i korken - då man annars kan få flaskexplosion av övertryck av syrgas under förvaring) och vätskan är ganska inaktiv redan efter några dagar -> inget att spara på.
Igår kväll etsade jag med en natirumpersulfatlösning som har stått orörd sen december 2010, dvs 11 månader sen sist etsning. När jag ställde undan den förra året så var den uppskattningsvis halvt förbrukad, dvs hade en fin ljusblå färg. Gårdagens etsning gick alldeles utmärkt, med en för mig helt normal etstid för vätska av den förbrukningsgraden.
- Mizzarrogh