Jonas CNC
Re: Jonas CNC
Han slösar inte med det, han kyler/smörjer.
Bättre att ta på lite för mycket än
att köpa nya fräsar hela tiden, eller?
Bättre att ta på lite för mycket än
att köpa nya fräsar hela tiden, eller?
Japp, det är t-sprit.
Ska köpa en airbrush nästa gång jag är på biltema att "mista" t-sprit med. Men så länge får det duga med en gammal rengöringsmedelsspruta och hand-kraft. Bättre för mycket än för lite känns det som.
//Jonas
Ska köpa en airbrush nästa gång jag är på biltema att "mista" t-sprit med. Men så länge får det duga med en gammal rengöringsmedelsspruta och hand-kraft. Bättre för mycket än för lite känns det som.

//Jonas
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
I all välmening Jonas så skaffa en droppflaska isället, hittar ingen bild just nu men en ½-1dl flaska med en lång styv slang är mycket bättre. Att köra upp en dimma med T -dojja är inget du vill andas in det kan jag lova, ska du leka med det så se till att ha fräsen i ett dragskåp med riktig evakuering.
Dim kylning kan du visst använda men använd då annat kyl/smörjmedium.
Du har ett problem till med T-dojja = den brinner utan att du ser lågan!
Dim kylning kan du visst använda men använd då annat kyl/smörjmedium.
Du har ett problem till med T-dojja = den brinner utan att du ser lågan!
Jag fick idén med airbrush från JB här på forumet. Här ser man hans maskin:
http://www.youtube.com/watch?v=UWcNLhj8vwA
Även POS på forumet säger i någon tråd att han kör med samma lösning och båda är nöjda.
Det kanske var fel uttryckt med "mist". Jag vet faktiskt inte hur fint sprutet blir med airbrush sprutan. Det kanke inte blir så små droppar som "hänger kvar" så mycket i luften.
Biltema tar bara 99kr för sprutan så jag tänkte testa.
//Jonas
http://www.youtube.com/watch?v=UWcNLhj8vwA
Även POS på forumet säger i någon tråd att han kör med samma lösning och båda är nöjda.
Det kanske var fel uttryckt med "mist". Jag vet faktiskt inte hur fint sprutet blir med airbrush sprutan. Det kanke inte blir så små droppar som "hänger kvar" så mycket i luften.
Biltema tar bara 99kr för sprutan så jag tänkte testa.
//Jonas
Att köra upp en dimma med T -dojja är inget du vill andas in det kan jag lova, ska du leka med det så se till att ha fräsen i ett dragskåp med riktig evakuering
Tecno har verkligen rätt det kan jag intyga efter att sniffat t-röd i samband med fräsning och fått problem med näsan i över ett år, aldrig mer oaktsam med t-dojan
Tecno har verkligen rätt det kan jag intyga efter att sniffat t-röd i samband med fräsning och fått problem med näsan i över ett år, aldrig mer oaktsam med t-dojan

- tecno
- Kontakt:
Lite OT
Jag har tjatat om detta i omgångar under åren men det verkar ibland som om folk inte tar detta på allvar.
En sak är klar, jag dimmar inte med T-dojja = ALDRIG!
Tack för att du hoppade in pcmper med din story
Jag har tjatat om detta i omgångar under åren men det verkar ibland som om folk inte tar detta på allvar.
En sak är klar, jag dimmar inte med T-dojja = ALDRIG!
Tack för att du hoppade in pcmper med din story

Okej, jag får fundera lite på det där med kylning. Om någon vill diskutera "t-sprit" vidare, skapa en ny tråd istället. Jag vill hålla den här tråden "ren" 
Nu är jag klar med första hockey-pucken i x-axeln:

Pucken sitter mellan stegmotorn och portalen

Lurigt att fräsa i gummi. Lätt att fräsen/borren suger fast. Friktionen skapade också en massa värme som gjorde att jag förbrukade ett frässtål. Men det var lärorikt.
Måste säga att pucken gjorde stor skillnad på ljudet. Tyvärr är det ju frässtål mot material som låter mest när man fräser. Men det är ju skönt att kunna röra axlarna utan att det låter så mycket. Jag håller på med en liknande lösning till y-axeln nu. ALU bitarna i filmen jag postade tidigare idag var det detta. Återkommer senare med mer info.
//Jonas

Nu är jag klar med första hockey-pucken i x-axeln:

Pucken sitter mellan stegmotorn och portalen

Lurigt att fräsa i gummi. Lätt att fräsen/borren suger fast. Friktionen skapade också en massa värme som gjorde att jag förbrukade ett frässtål. Men det var lärorikt.
Måste säga att pucken gjorde stor skillnad på ljudet. Tyvärr är det ju frässtål mot material som låter mest när man fräser. Men det är ju skönt att kunna röra axlarna utan att det låter så mycket. Jag håller på med en liknande lösning till y-axeln nu. ALU bitarna i filmen jag postade tidigare idag var det detta. Återkommer senare med mer info.
//Jonas
Kul att höra att pucken funkade! På min svarv har jag haft lite svårt att avgöra huruvida det hjälpte något eftersom jag byggde om massa annat samtidigt, bl a bytte till dubbla stigningen på skruven vilket gör att det går tyngre. Men jag siktar precis som du på ett heltäckande kabinett i MDF och akryl, det borde ju få den lite tystare. Åtminstone under förutsättning att man inte bygger in massa resonansmöjligheter i själva kåpan, i så fall kanske den till och med förvärrar?
- tecno
- Kontakt:
Äntligen ramlade poletten ner varifrån jag köpt mina doseringsflaskor med lång pip.
http://www.teuber.se/
art 8110 - denna typen har jag använt i många år för olika vätskor/oljor
art CB40-ESD - detta är nytt för mig men ser helt OK ut
http://www.teuber.se/
art 8110 - denna typen har jag använt i många år för olika vätskor/oljor
art CB40-ESD - detta är nytt för mig men ser helt OK ut
Tack för tipset Tecno!
Använder du flaskan för att manuellt droppa på verktyget då och då eller är den monterad på fräsen så den droppar kontinuerligt? I så fall går det att reglera dropp mängden på något sätt?
//Jonas
Använder du flaskan för att manuellt droppa på verktyget då och då eller är den monterad på fräsen så den droppar kontinuerligt? I så fall går det att reglera dropp mängden på något sätt?
//Jonas
- tecno
- Kontakt:
Reglera droppmängden får man göra med tumme - pekfinger
Använder detta helt manuellt om jag nödvändigtvis ska ha T-dojja som kylning, annat doserar jag med tryckluft och en liknande denna
http://www.smaskin.se/web/Produkt/Sorti ... -9688.aspx

Använder detta helt manuellt om jag nödvändigtvis ska ha T-dojja som kylning, annat doserar jag med tryckluft och en liknande denna
http://www.smaskin.se/web/Produkt/Sorti ... -9688.aspx
ett förslag är att åka in till närmsta industri gymnasium, be om att få cirka 1L kylvätska (blandas 1 till 10 så du får en hel del) och lägg nån hundring i deras klasskassa 

Hejsan,
Jag har varit lite dålig på att uppdatera på ett tag men här kommer lite nya bilder.
Jag har höjt upp portalen 6cm eftersom jag fick för lite arbetsyta i z-led. För att höja portalen satte jag klossar mellan lijärlagren och portalen. Det visade sig inte vara jättebra.
Det blev markant höre ljud-nivå när portalen rör på sig (vibrationer) och antagligen mer "flex". Så detta ska jag göra om.
Jag ska istället lägga en "förhöjningsbalk" under linjärlagren, så att sidostyckena blir högre. Jag har beställt ALU U-profiler 60x60mm som jag tänkte fylla med EpoxyGranit (blivit inspirerad att testa detta av krille356).
Sedan har jag även gjort om stegmotorfärstena i y-axeln. Dom har nu huckey-puck som motorn sitter i för att dämpa vibrationer in i stommen. Som ni ser på första bilden har fräsen nu även fått ett eget litet hus att bo i. Det blev en MDF låda med 3cm ljudisolering på insidan. När man stänger locket blir det faktiskt ganska behaglig ljudnivå i rummet. Har beställt en webkamera så man kan hålla lite koll på vad som händer där inne även när locket är stängt.
//Jonas
Jag har varit lite dålig på att uppdatera på ett tag men här kommer lite nya bilder.
Jag har höjt upp portalen 6cm eftersom jag fick för lite arbetsyta i z-led. För att höja portalen satte jag klossar mellan lijärlagren och portalen. Det visade sig inte vara jättebra.

Jag ska istället lägga en "förhöjningsbalk" under linjärlagren, så att sidostyckena blir högre. Jag har beställt ALU U-profiler 60x60mm som jag tänkte fylla med EpoxyGranit (blivit inspirerad att testa detta av krille356).
Sedan har jag även gjort om stegmotorfärstena i y-axeln. Dom har nu huckey-puck som motorn sitter i för att dämpa vibrationer in i stommen. Som ni ser på första bilden har fräsen nu även fått ett eget litet hus att bo i. Det blev en MDF låda med 3cm ljudisolering på insidan. När man stänger locket blir det faktiskt ganska behaglig ljudnivå i rummet. Har beställt en webkamera så man kan hålla lite koll på vad som händer där inne även när locket är stängt.
//Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.