Redovisning:
Ja, nu har vi alltså haft våran redovisning, men det väntar vi med till lite senare i detta inlägg. Vi börjar i stället där föregående inlägg slutade, nämligen efter måndagen (alltså ska det nu handla om tisdagen):
Glada i hågen gick vi alla till skolan i tisdags, medvetna om att vi hade hela bygget klart. Nu var det bara att slänga in de sista raderna i programmet (för att koppla ihop vinkeln vi räknat ut med simulatorn) och sen sitta och trimma in simulatorn resten av dagen. Men tro't eller ej, men riktigt så enkelt blev det inte. Det hela kan väl sammanfattas med dessa två bilder:

13:40 - windowsinstallation.

16:40 - windowsinstallation
Tre timmar och ingen förändring, då är det inte svårt att se att vi hade problem. Under en håltimme på förmiddagen hade vi skruvat ihop rubbet så att det bara skulle vara att koda när vi kom till lokalen vid 12. Dock visade det sig att LFS inte längre ville starta på datorn. Det var bara att börja felsöka, vi avinstallerade/ominstallerade allt det kunde vara fel på (directx, visual studio, grafikdrivrutiner m.m.) men inget verkade hjälpa. Till slut tog vi beslutet att installera om (1:a ominstallationen, 13:40). Detta hjälpte dock inte utan samma fel uppstod när den nya installationen var konfigurerad. Hårdvarufel tänkte vi, och rännde iväg efter ny hårdvara:
Den hämtade datorn var min andradator som saknade operativsystem, alltså blev det installation 2 (16:40). Dock hinner vi inte konfigurera klart denna innan vi var tvunga att lämna skolan. Vi hade alltså under tisdagen
inte lyckats producera en enda rad kod, lite surt.
Dock fick vi oss, trots stressen, några roliga stunder under dagen, till exempel när denna skärm mötte oss under windowsinstallationen:

"Du får inte använda följande namn: 'HORST', 'Administratör' eller 'Gäst'". Lite komiskt tyckte vi att det var, tills vi insåg att datornamnet var Horst, och att det var därför.
Nu till det viktiga, dagens (onsdagens) arbete. Det hela började med att vi träffades i skolan alldeles ohemult tidigt (07:30). Idag valde vi att inte ta några chanser utan hade med oss ännu mer hårdvara:
Och tur var väl det, för efter att den nya datornvar färdigkonfigurerad visade den sig ha samma fel (LFS startade inte). Vi visste dock att LFS hade startat innan Visual Studio var installerat, och lyckades därför med hjälp av de bärbara och lite pulande få till det så att vi körde simulatorinterface-programmet och programmeringen på en dator, och LFS på en annan. Här ses Robert pulandes lite med inställningarna, observera inte minst den fina "musmattan" (aka högerben):
När vi var klara med det var det dock dags att börja flytta ut simulatorn (den skulle redovisas i en annan lokal). Här ses simulatorn med mellanramen bortplockad:
Vi monterade sedan ihop simulatorn i ljushallen (där den skulle redovisas). Hela isär- och ihopplockandet gick faktiskt förvånansvärt fort, ungefär en timme tog det från att simulatorn stog hel och fungerande i ena rummet till att den stod hel i det andra. Då hade vi ändå varit tvungna att montera ner den i delar som gick att bära genom 80cm breda dörrar:
Sen började dock det roliga, vid första testkörningen av motorstyrningen efter flytten exploderade (självklart.....) en av FET:arna till bakre motorstyrningen. Detta var dock inget vi hade en chans att åtgärda så det var bara att gilla läget och bara visa en axel:
Utan att lyckas pula ihop något i övrigt så var det dags att stressa iväg och göra vår presentation, och som tur var hade vi i alla fall en film att visa från när båda axlarna fungerade.
Sen begav vi oss åter ut till ljushallen med alla åskådare i följe för att göra en så bra testkörning som möjligt:
Efter lite skruvande så lyckades vi få till så att vi rörde simulatorn frammåt och bakåt med hjälp av Vellemans testmjukvara till IO-kortet, vi hade ju hoppats på att ha något lite bättre att komma med men det var i alla fall ett bevis på att vi hade något som fungerade:
Sen var det dags för lite gruppfoto framför simulatorn, vi ser faktiskt förvånansvärt glada ut, med tanke på omständigheterna

:
Sen, bara för att världen ska vara lite jävlig, så lyckades vi redan två timmar efter redovisningen ha igång ett test där vi faktiskt hade en simulator som reagerade på acceleration och broms i spelet:
[Edit]
Filmen kan även ses på youtube[/Edit]
Film på simulatorn kan hittas här. Ludvig var dock lite mesig på gasen/bromsen när detta filmades, så lite mer effekt kan den ge [Edit:]Rörelsen i sidled är det dock bara Daniel som gör, så den är inget att bry sig om[/Edit]. "Algoritmen" för motorstyrningen är också ganska usel just nu, så det finns ganska mycket att hämta där också. Just nu består "algoritmen" nämligen av något i stil med: gasa 50% i rätt riktning tills vi är innom 10° från önskat värde.
Vi passade även på att ta en liten bild på rummet när vi hade plockat ut vårt projekt, och det är först när det inte är där som man inser hur mycket av rummet vi tar upp
Nu är dock simulatorn inplockad i projektrummet igen för fortsatt arbete. Det vi fraför allt planerar att göra (förutom att laga motorstyrningen) är att jobba fram en bättre algoritm för motorstyrningen samt att försöka fixa en bättre utväxling som inte slirar, förslagsvis med kuggremmar.
maha: det är ingen felskrivning inte, de tillsatta fysiska stoppen sitter på ±90°. Dock har vi för tillfället lagt in en mjukvaruspärr på ±45°. Om vi skulle plocka bort slangklämmorna från de stora hjulen skulle vi dock ha fysiskt stopp på ca ±170° i fram/back (då slår framkanten av inre vaggan i bakkanten av mellanramen) och inget stopp alls i sidoled (rolla

). Så ja, vi har byggt en ganska brutal simulator

. Sen att det av hastighetsskäl inte är praktiskt att använda så mycket rotation är en annan sak, så det är lite onödigt.
/OlaJoh
Edit: Filmen har tyvärr varit borttagen under dagen, men ligger nu uppe både på servern och youtube.