Sida 5 av 6

Postat: 17 mars 2008, 20:36:34
av farskost
Något ni helt klart måste ha är några fläktar som simulerar fartvinden om man åker i någon typ av öppet fordon : )

En annan sak som skulle kunna öka känslan vore om ni monterade en "Vibrator" under stolen, så att man får lite mer känsla av grusväg. En såden borde ni lätt kuna bygga med en motor och en ocentrerad vikt.

Men när kommer bilderna på den färdiga simulatorn med en glad racingförare?

Postat: 17 mars 2008, 21:42:59
av Meduza
En Basshaker skulle väl passa fint i stolen:
http://hifikit.se/index.php?id=1461

Postat: 17 mars 2008, 23:37:18
av OlaJoh
Återigen så har uppdaterandet fallit efter, men ni ska få i alla fall en uppdatering till innan redovisningen, nämnligen en nu.

Jag kan väl börja med en lägesrapport. Nu när vi har 1½ dag till redovisning kunde man ju hoppas att projektet skulle börja närma sig sin klara form, och turligt nog gör det det. I fredags hade vi problem med att den nyligen färdigställda motorstyrningen inte fungerade, vilket visade sig bero på flertalet olika saker (vi lyckades göra trippelfel). En felmonterad zenerdiod (kortslutning rakt över batteriet), FET:arna monterade i fel kombination på kylflänsarna (kortslutning över batteriet) samt miss att mata ett omvandlingskort med 12v (matningen kommer från andra motorstyrningen som inte var inkopplad). Vi matade dock kortet från en strömbegränsande källa vid testet, så inget brann upp. Motorstyrningen kunde därför idag återställas till fungerande skick (efter att vi hittade felet).

Vidare lyckades vi i fredags få klart drivningen till roll-axeln samt få fast potentiometrarna som ska leverera vinkelåtermatning till datorn på båda axlarna.

Programmeringen är såpas klar att vi får vinkel från spelet, vinkeln som simulatorn befinner sig i samt har möjlighet att styra motorerna. Det som återstår att göra under tiden som är kvar är att bestämma oss för någon fin formel som får det hela att hänga ihop. Kanske inte det lättaste med tanke på risken för självsvängning m.m. men vi hoppas att vi kan få till något som fungerar tillfredställande i alla fall. Det som hindrar simulatorn från att vara riktigt bra är slirandet hos remmarna. Om inte tyngdpunkten är väldigt rätt så slirar remmarna ganska mycket, vilket är lite tråkigt eftersom motorerna uppenbart har mer att ge. Förhoppningsvis ska remsprejjen göra lite nytta när det fått gegga till sig lite (precis när vi sprejjade på den kändes det nästan halare).


Nog med skitsnacket, nu kommer det lite bilder:

Först en bild på det bakre motorfästet. det byggdes först med hjälp av ett gångjärn, men eftersom glappet i det var för stort valde vi att i stället bygga en kopia av det tidigare motorfästet, d.v.s. två aluminiumrör med genomgående m8 att rotera runt. Detta fungerar fint med den fina vinlkel vi fick på remspännaren (lagerbocken med m8-gängstång från som sitter precis innanför remhjulet) gjorde att det blev ett mycket stabilt fäste:
Bild


Vi har även fixat till det fysiska rotationsstoppet som ska hindra simulatorn från att rotera mer än +- 90 grader om det blir något fel:
Bild


Det bakre potentiometerfästet, inte så mycket att säga om det:
Bild


Vi har även fått ändan ur vagnen och skruvat ihop säkringarna och huvudbrytaren, de har även skruvats fast på själva simulatorn:
Bild


Vi har även, förutom att bygga en rörelsesimulator, lyckats slå rekord i fulast "inkappsling" av elektronikprojekt, allt är monterat rakt av på en 95*45mm bräda:
Bild


Nu har vi dock kommit in i en fas där det nästan bara är vår käre programmerare (Robert) som kan jobba, vilket har gett oss andra tid att göra saker som att få till kabeldragningen:
Bild


Vi har även skrivit ut affisher som vi spred ut över skolan som lite reklam för redovisningen:
Bild
Om någon skulle ha vägarna förbi Kärrtorp på nu på onsdag vid ett så är det fritt fram att komma och titta på redovisningen, men skicka gärna ett PM i såna fall. (Det är ok enligt oss i gruppen då, vete sjutton vad skolan säger om det :P)



FredrikNestor: S3D är trevliga saker det, tyvärr så funkar inte 3d-glasögon (i alla fall inte de jag har) så bra med LCD-skärmar. Synd är det för annars hade det kunnat bli ganska ballt.
Angående bergh-och-dalbanesimulator så vore det riktigt ballt, får vi nog lägga till på vår långa lista av saker att göra :P


Cano: Jag KRÄVER bilder :o , och det där med elektroniken är inte så svårt, man bara lämnar över det till någon annan så löser det sig :P (all cred till Robert som pulade ihop ett par biffiga motorstyrningar i vårt projekt)


farskost: Är som tur mest bilar med tak i LFS, dock finns det ett par öppna, så vi kanske slänger på ett par fläktar om vi känner att vi orkar.
Angående vibrator så har vi funderat på det, då dock något mer i stil med det Meduza länkar till här ovanför.
Och bilderna på färdig simulator kommer förhoppningsvis senast på onsdag, annars har vi misslyckats.


Meduza: Har hifikit sånna :O Vi har ju skippat en buttkicker till stor del eftersom vi kännt för att krångla med att beställa en från nätet m.m. men om det bara är att plocka upp en på hifikit så hade ju läget varit ett annat. Men tack för länken, vi får se om vi orkar slänga in det också (nu börjar listan bli lååååååång).

/OlaJoh

Postat: 18 mars 2008, 06:51:13
av maha
OlaJoh: ±90° låter som lite väl mycket, var det kanske ±45° du menade? Annars har ni en ganska brutal simulator... :wink:

Postat: 19 mars 2008, 23:21:40
av OlaJoh
Redovisning:

Ja, nu har vi alltså haft våran redovisning, men det väntar vi med till lite senare i detta inlägg. Vi börjar i stället där föregående inlägg slutade, nämligen efter måndagen (alltså ska det nu handla om tisdagen):

Glada i hågen gick vi alla till skolan i tisdags, medvetna om att vi hade hela bygget klart. Nu var det bara att slänga in de sista raderna i programmet (för att koppla ihop vinkeln vi räknat ut med simulatorn) och sen sitta och trimma in simulatorn resten av dagen. Men tro't eller ej, men riktigt så enkelt blev det inte. Det hela kan väl sammanfattas med dessa två bilder:

Bild
13:40 - windowsinstallation.

Bild
16:40 - windowsinstallation

Tre timmar och ingen förändring, då är det inte svårt att se att vi hade problem. Under en håltimme på förmiddagen hade vi skruvat ihop rubbet så att det bara skulle vara att koda när vi kom till lokalen vid 12. Dock visade det sig att LFS inte längre ville starta på datorn. Det var bara att börja felsöka, vi avinstallerade/ominstallerade allt det kunde vara fel på (directx, visual studio, grafikdrivrutiner m.m.) men inget verkade hjälpa. Till slut tog vi beslutet att installera om (1:a ominstallationen, 13:40). Detta hjälpte dock inte utan samma fel uppstod när den nya installationen var konfigurerad. Hårdvarufel tänkte vi, och rännde iväg efter ny hårdvara:

Bild

Den hämtade datorn var min andradator som saknade operativsystem, alltså blev det installation 2 (16:40). Dock hinner vi inte konfigurera klart denna innan vi var tvunga att lämna skolan. Vi hade alltså under tisdagen
inte lyckats producera en enda rad kod, lite surt.


Dock fick vi oss, trots stressen, några roliga stunder under dagen, till exempel när denna skärm mötte oss under windowsinstallationen:

Bild
"Du får inte använda följande namn: 'HORST', 'Administratör' eller 'Gäst'". Lite komiskt tyckte vi att det var, tills vi insåg att datornamnet var Horst, och att det var därför.


Nu till det viktiga, dagens (onsdagens) arbete. Det hela började med att vi träffades i skolan alldeles ohemult tidigt (07:30). Idag valde vi att inte ta några chanser utan hade med oss ännu mer hårdvara:
Bild

Och tur var väl det, för efter att den nya datornvar färdigkonfigurerad visade den sig ha samma fel (LFS startade inte). Vi visste dock att LFS hade startat innan Visual Studio var installerat, och lyckades därför med hjälp av de bärbara och lite pulande få till det så att vi körde simulatorinterface-programmet och programmeringen på en dator, och LFS på en annan. Här ses Robert pulandes lite med inställningarna, observera inte minst den fina "musmattan" (aka högerben):
Bild

När vi var klara med det var det dock dags att börja flytta ut simulatorn (den skulle redovisas i en annan lokal). Här ses simulatorn med mellanramen bortplockad:
Bild

Vi monterade sedan ihop simulatorn i ljushallen (där den skulle redovisas). Hela isär- och ihopplockandet gick faktiskt förvånansvärt fort, ungefär en timme tog det från att simulatorn stog hel och fungerande i ena rummet till att den stod hel i det andra. Då hade vi ändå varit tvungna att montera ner den i delar som gick att bära genom 80cm breda dörrar:
Bild


Sen började dock det roliga, vid första testkörningen av motorstyrningen efter flytten exploderade (självklart.....) en av FET:arna till bakre motorstyrningen. Detta var dock inget vi hade en chans att åtgärda så det var bara att gilla läget och bara visa en axel:
Bild

Utan att lyckas pula ihop något i övrigt så var det dags att stressa iväg och göra vår presentation, och som tur var hade vi i alla fall en film att visa från när båda axlarna fungerade.
Bild

Sen begav vi oss åter ut till ljushallen med alla åskådare i följe för att göra en så bra testkörning som möjligt:
Bild

Efter lite skruvande så lyckades vi få till så att vi rörde simulatorn frammåt och bakåt med hjälp av Vellemans testmjukvara till IO-kortet, vi hade ju hoppats på att ha något lite bättre att komma med men det var i alla fall ett bevis på att vi hade något som fungerade:
Bild

Sen var det dags för lite gruppfoto framför simulatorn, vi ser faktiskt förvånansvärt glada ut, med tanke på omständigheterna :p :
Bild

Sen, bara för att världen ska vara lite jävlig, så lyckades vi redan två timmar efter redovisningen ha igång ett test där vi faktiskt hade en simulator som reagerade på acceleration och broms i spelet:
Bild

[Edit]Filmen kan även ses på youtube[/Edit]

Film på simulatorn kan hittas här. Ludvig var dock lite mesig på gasen/bromsen när detta filmades, så lite mer effekt kan den ge [Edit:]Rörelsen i sidled är det dock bara Daniel som gör, så den är inget att bry sig om[/Edit]. "Algoritmen" för motorstyrningen är också ganska usel just nu, så det finns ganska mycket att hämta där också. Just nu består "algoritmen" nämligen av något i stil med: gasa 50% i rätt riktning tills vi är innom 10° från önskat värde.

Vi passade även på att ta en liten bild på rummet när vi hade plockat ut vårt projekt, och det är först när det inte är där som man inser hur mycket av rummet vi tar upp :P
Bild

Nu är dock simulatorn inplockad i projektrummet igen för fortsatt arbete. Det vi fraför allt planerar att göra (förutom att laga motorstyrningen) är att jobba fram en bättre algoritm för motorstyrningen samt att försöka fixa en bättre utväxling som inte slirar, förslagsvis med kuggremmar.


maha: det är ingen felskrivning inte, de tillsatta fysiska stoppen sitter på ±90°. Dock har vi för tillfället lagt in en mjukvaruspärr på ±45°. Om vi skulle plocka bort slangklämmorna från de stora hjulen skulle vi dock ha fysiskt stopp på ca ±170° i fram/back (då slår framkanten av inre vaggan i bakkanten av mellanramen) och inget stopp alls i sidoled (rolla :D). Så ja, vi har byggt en ganska brutal simulator :P. Sen att det av hastighetsskäl inte är praktiskt att använda så mycket rotation är en annan sak, så det är lite onödigt.

/OlaJoh

Edit: Filmen har tyvärr varit borttagen under dagen, men ligger nu uppe både på servern och youtube.

Postat: 20 mars 2008, 01:15:21
av Cano
:bravo: Såg riktigt coolt ut på filmen.
Jag trodde först att de där motorerna var i klenaste laget.
Än en gång, riktigt snyggt!

Postat: 20 mars 2008, 17:26:23
av OlaJoh
Cano: Jo, vi är sjävla lite överraskade av att motorerna trots allt fungerar ganska bra. Sen hade mer kraft självklart inte varit fel, framför allt för att kunna motverka lite balansproblem. Som det är nu måste simulatorn vara väldigt välbalanserad (och det skiljer sig ju mellan förare) för att gå bra. Vi har dock planer på någon slags system med vikter för att kompensera för detta, just nu kör vi nämligen med att hänga på tvingar på olika ställen på simulatorn :P


För övrigt har vi bestämt oss för att ta lov nu på påsklovet, så det blir inget byggande den närmaste dryga veckan.

/OlaJoh

Postat: 20 mars 2008, 18:17:38
av Housepainter
Ni behöver inte några testförare??! :) Grymt imponerande projekt! Snyggt jobbat!

Postat: 20 mars 2008, 19:15:38
av The_MorMor
Jävlar! Erat projekt e ju coolare än mitt! vilken linje går ni?

Postat: 20 mars 2008, 19:18:58
av Electricguy
jättesnyggt grabbar!! vill testa den :wink:

Postat: 20 mars 2008, 19:31:51
av EEPROMdanne
Det blev ju snyggt och bra :) :tumupp: :bravo:

Bra med många bilder också :)

Postat: 27 mars 2008, 16:51:24
av frallzor
Varför inte göra om helt och köra pneumatik? Slipper ni glappande delar helt och hållet.
Planerade bygga en liknande med pneumatik, men köpte något annat =)

Postat: 27 mars 2008, 17:14:23
av Johan.o
Mycket bra och välgjort projektarbete :bravo:
Ser ju riktigt roligt ut, lite kraftigare motorer bara så.. :)

Postat: 27 mars 2008, 21:28:50
av Electricguy
leta efter två elmotorer från elskotrar på 100 watt, dom går att köra löjligt sakta och är urstarka med bra klipp i.

Postat: 28 mars 2008, 19:07:51
av Cano
De motorerna de har är väl kraftigare än 100W.
Och hastighet o moment styr de väl till viss del med utväxling?