Sida 5 av 8
Postat: 13 mars 2007, 19:40:21
av Henry
Dom konstiga pulserna som du beskriver skulle kunna vara någon slags synk problem då det nästan ser ut att vara samma signal 2 ggr i varandra. Kan få liknande om synken på mitt inte är rätt inställd, dock inte samma märke som det på bilden. Men det är alltså en gissning.
Postat: 13 mars 2007, 20:02:14
av Greve Hamilton
Vilken frekvens bör man lägga PWM:en på?
Bör man akta sig för en för hög frekvens pga. motorns induktans?
Att dimensionera frihjulsdioden så att den tål ca 10ggr mer än normal ström genom motorn, är det rimligt eller bör man gå högre? EDIT: Efter lite google så verkar det räcka med en diod som tål lika mycket som transistorerna. Kommentarer?
Postat: 13 mars 2007, 20:41:08
av Johan.o
Nu har jag inte läst allt, men tänker du lägga en frihjulsdiod över motorn, så behöver den klara samma ström som du matar in i motorn, eftersom en induktans är strömtrög vill den driva vidare 'samma' ström, det kan den då göra via frihjulsdioden.
Postat: 14 mars 2007, 07:36:43
av Millox
Optimal frekvens är minimum 20 kHz, men det kan vara lite svårt att lyckas med. Kommer man upp där så slipper man oljudet som annars kan vara tråkigt att lyssna på. 25-30 är väl bättre egentligen, men kan vara svårt att tillverka drivsteget då.
Postat: 14 mars 2007, 08:46:49
av danei
Visst över 20kHz slipper man miss ljud. Men om man inte har ett bra drivsteg är det nog bättre att gå ner i frekvens duktigt. 100Hz. kanske. ljud där är lite lika störande. Momentripplet är det nog ingen fara med. Se till att få det att funka vid en lägre frekvens först.
Postat: 14 mars 2007, 12:36:25
av JimmyAndersson
"Visst över 20kHz slipper man miss ljud."
Miss ljud. Hm, det låter som en trevlig tjej...

Postat: 16 mars 2007, 22:55:59
av Polaren
Nu kommer en till liten bild update.
Har inte gjort speciellt mycket men ni är säkert ivriga på bilder endå, så njut.

Bakdelen av kåpan, har nu även gjort de sista delarna till det så till nästa gång får ni se kåpan i helhet!

Min vän hjälpte mig att rita upp detta kort.

Det börjar ta sin form, vackert!

Det vart inte större, litet och bra.
Det var allt jag hade att bjuda på för denna update, men fler bilder tillkommer! Hoppas ni är nöjda än så länge. Kommentera gärna.
//Polaren
Postat: 18 mars 2007, 14:06:44
av Jine
Jag noterade en liten slintning eller lik på det etsade kortet?
Vad hände? Om man jämför det med bilden på andra sidan ser det ut som att borrningen rev med sig en del av kortet och ledningsbanan som går precis brevid?
mvh Jim
Postat: 18 mars 2007, 14:58:45
av MadModder
Jösses... Slöa HSS-borrar från ÖB?
Nåja. Annars blev det fint.

Postat: 18 mars 2007, 15:05:36
av karlstedt
Jine> Noterade du att kortet ligger vänt åt andra hållet efter borrningen?
Postat: 18 mars 2007, 19:16:42
av Polaren
Jine: Det var min vän Jonas som etsade för han tillät mig inte göra det

Och ja, de är en liten slitning pga att koretet var lite ogämt eller nått på det kanten.
Borrningen är pga att kortet flög ur handen på mig när jag borrade, Jonas har ingen verkstad som man kan ha ordenkliga verktyg
//Polaren
Postat: 18 mars 2007, 19:21:30
av Jine
karlstedt skrev:Jine> Noterade du att kortet ligger vänt åt andra hållet efter borrningen?
Tänkte jag inte på..

Postat: 22 mars 2007, 17:19:54
av Polaren
Postat: 22 mars 2007, 19:15:19
av Exige
Intressant att följa det här.
Mycket snyggt gjort!

Postat: 22 mars 2007, 21:08:30
av Henry
Ser riktigt bra ut.
Var har du fått tag på skivbromsarna? Ser ut att vara mekaniska och inte hydrauliska?