Sida 5 av 5
Postat: 29 augusti 2007, 21:06:52
av Adis
Jävla nice det där men jag är fundersam, bygger man detta för att det är häftigt bara? Tänker på att det kan ju inte vara så jävla driftsäkert med tanake punktering i slangarna i utsatta miljöer.
Postat: 30 augusti 2007, 18:19:23
av maxxflow
Det kanske inte är så bra i utsatta miljöer, men det har många andra fördelar mot vanliga pneumatiska cylindrar. T.ex. det friktions-"hopp" som uppstår när man vill flytta kolven i en vanlig cylinder finns ju inte, vilket möjliggör mjuka rörelser med hög precision. Dessutom är de väldigt billiga att tillverka.
Och de är böjbara, en stor fördel i många sammanhang.
Postat: 30 augusti 2007, 19:13:59
av v-g
Fast ska man hårddra så kan du få punktering på en vanlig tryckluftscylinder också. Slangen är ju inte för evigt precis.
Även hydraulslangar lider ju av detta kolla bara på skogsmaskiner

Där smäller de dagligen.
Vill gärna ha den dära bilsimulatorn för övrigt.

Postat: 7 september 2008, 01:12:07
av Andax
McKibben baserad robothand:
länk.
På japanska men längst ner är det två filmer som man kan titta på.
Handen använder miniatyr-McKibben-muskler som är integrerade i fingrarna.
Postat: 15 oktober 2008, 20:50:02
av Gimbal
Bilsimulator (nåja) med slangmuskler. Ser ju väldigt ren och fin ut, såg den live på en mässa (förra året tror jag det var) i Göteborg. Kul liten sak.
http://www.youtube.com/watch?v=2MqD-7Ns ... simulator/