Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av TomasL »

Ja, det kommer att säga upp avtalet i rimlig tid, i enlighet med avtalets uppsägningstid
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

grym skrev: 29 oktober 2025, 10:15:22 förbered dig redan nu, kolla uppsägningstiden, säg upp i tid, skaffa något annat
ex mobilabonnemang med tillräckligt hastighet och GB per månad
Jag fick kalla fötter första gången de hotade med nedstängning.
Då skaffade jag en 4G-router.
Den står bara och samlar damm nu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara kolla så det inte blir en förlängning med något dom ersätter adsl't med

och ha koll på uppsägningstiderna

lika okul att stå där utan internet, som något som dom tycker är likvärdigt, med lång bindningstid och högre pris än rimligt

om jag kommer ihåg det rätt hände det någonstans här där dom stängde ner kopparlinorna, ersatte med fast mobiltelefon, som inte funkade tack vare dålig täckning
det var en av dom första områdena som kopparn togs bort på

säger inte att det kommer bli krångel, men kan bli det, bättre att vara proaktiv
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle inte stressa. Den dag ADSL lägger av kan du gå och köpa ett Halebop och ett Hallon kontantkort på pressbyrån, se vilket som funkar bäst.

Jag har statistik från *många* uppkopplade enheter och ADSL är stabilare än 4G i 90% av fallen.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

pi314 skrev: 26 oktober 2025, 07:46:32 Fiber eller 5G?
För kanske 10 år sedan såg det ut som om fiber var framtiden.
Men, har det förändrats nu?

I en fastighet bytte jag från fiber till trådlöst för ca 3-4 år sedan. Det minskade kostnaden från ca 400:-/månad till ca 150:- per månad.
Nu i en fastighet till. Från 150/150 Mb/s för ca 420:- per månad till 5G ca 900 Mb/s och ca 250:-/månad.
<bild bortklipp>
Det här är i 08-området. 5G är nog bättre utbyggt här än i vissa andra delar av landet. Men ändå. Ska vi räkna med att se en allmän övergång från fiber till 5G?

Fiberägarna prisar ut sig. Dom missbrukar sin monopolställning, ungefär på samma sätt som elnätsägarna gör.
När det finns alternativ så bryts monopolet.

Det kanske är billigare med 5G, men det är principiellt fel. Mobilt Internet ska främst användas när man är mobil. Det påverkas lättare av väder och vind och antalet användare. Det sägs också att det inte finns några abonnemang med fri data, även om de säger det så klipps det efter X GB.

Jag är en ivrig fiberförespråkare. Sen förstår jag ju att det är onödigt till ett pensionärspar som bara betalar räkningarna ibland. Men fast Internet hemma, mobilt när man är mobil.

Edit: otroligt skönt att vi fick fiber före pandemin. Men även då föredrog jag ADSL med 15/4 eller vad vi nu hade före snabbt mobilt Internet. ADSL:en bara rullade på, speciellt på landet kan en mast lätt bli överlastad om många kör och speciellt kvällstid. Har en kompis långt utanför Gävle som lider av detta, han kan inte få fiber :(
Akai

Inlägg av Akai »

adent är en klok talare.

Möjlighet till fiber har helt förändrat spelplanen för många användare. För mig var det himmelriket mot vad man haft tidigare. ADSL/4G

4G mätte bra, 100mbit och funkade bra låglasttimmar. Men kvällstid var det ett elände. Då var ADSL 100ggr bättre trotts typ 4ggr lägre hastighet.

Mobilt är mobilt. Sitter många på samma site delas hastigheten på dessa. Hade alla i en stadsdel tänkt att 4/5G duger för mig och börjat streama 1080p / 4K Tv är det slutlekt. Finns inte en suck att det orkar med. Det är inte bara hastighet till ett fåtal klienter, utan möjlighet att hantera anslutningar i radiospektrumet och Hårdvaran.

Fibern är en möjligjörare för vårt moderna internet samhälle. Hade inte fibern byggts ut och fortsätter byggats ut så hade spelplanen sett helt annorlunda ut.

Dessutom är de allra flesta mobilabonemang bakom CGNAT. Vilket många gånger är skapligt begränsande.

Det är min åsikt.
Senast redigerad av Akai 29 oktober 2025, 17:46:14, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Akai skrev: 29 oktober 2025, 17:23:09 Dessutom är de allra flesta mobilabonemang bakom CGNAT. Vilket många gånger är skapligt begränsande.
Samtliga mobilabb avsedda för privatpersoner är så afaik.

DOCK, det är många fiberabonemang som är det också, även om man väljer en leverantör som kan slå på skarp IP (som tex bahnhof som jag har)
så är det inte säkert det går, i lägenheten jag bodde i gick det inte tex eftersom fiberägaren inte hade stöd för det.

Vissa tar extra betalt för det också.

Med det sagt, de allra flesta har inte nytta av det heller, men värt att tänka på om man har det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är väl bara om man kör en server bakom, som man har behov av en fast publik IP.
RoAd

Inlägg av RoAd »

TomasL skrev: 29 oktober 2025, 17:49:04 Är väl bara om man kör en server bakom, som man har behov av en fast publik IP.
Nu skrev Glenn "skarp IP" vilket inte är en fackterm. Men jag tror att han bara menar publik IP. Flera operatörer har börjat med sk. CGNAT vilket innebär att kunderna inte får egna publika IP-adresser utan flera kunder delar på en.

Det är en lösning man inte vill ha, även om man inte har en server.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev: 29 oktober 2025, 14:20:16 Jag skulle inte stressa. Den dag ADSL lägger av kan du gå och köpa ett Halebop och ett Hallon kontantkort på pressbyrån, se vilket som funkar bäst.
Jag stressar inte.
När jag köpte routern provade jag kontantkort från Telenor och Telia.
Enbart Telia fungerade.
Det blir väl lite problem att aktivera ett kontantkort när man står utan internet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev: 27 oktober 2025, 20:41:56 Jag har mycket svårt att tro på att en komun kan gynna ett bolag på det sättet. Har du någon källa som stöder påståendet?
Ska jag ha en källa på att man inte kan låta två olika operatörer gräva ner fiber på samma ställe? Den som gräver som nummer 2 riskerar ju att gräva sönder allt som nummer 1 grävt ner.

Och oftast är då problemet att nummer 1 har grävt på det enda ställe där det är smidigt att gräva, så för nummer 2 finns det inga vettiga ställen att gräva på.

Sen vill ju kommunen inte ha vägar uppgrävda mer än nödvändigt. Jag vet att när ABC-klubben skulle dra in snabbare lina för många år sen fick de vänta uppemot ett år, tills elbolaget skulle gräva samtidigt (kommunen försöker alltså samordna så man gör flera saker samtidigt för att minska tiden gatan är uppgrävd).

Det är extremt få ställen där det finns mer än en fibernätsleverantör, och oftast har den ena dragit kanalisation i stolpar istället för att gräva ner den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att det blir bökigare att lägga fiber om det redan finns är uppenbart. Att kommunen kan hindra ett bolog som vill konkurrera har jag mycket svårt att tro på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hindra och hindra. Du får inte gräva upp gator utan kommunens tillstånd, och de ger inte tillstånd hur som helst.

Att inte ge vem som helst tillstånd att gräva upp gatan kan näppeligen ses som att hindra konkurrens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är kommunens fulla rätt att bestämma vilka som får gräva, de har monopol, och vill ogärna se konkurrens till sina egna nätbolag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det kommunen antagligen säger är väl i princip: Vi har inget emot att du drar ett fibernät, men du får själv försöka föreslå var du vill gräva och så säger vi om det går eller inte.
Skriv svar