Vette fan dock om sändingarna uppfyller dagena krav på fräjmräjte

Lite förenklat kan man nog säga att ringarna på 80m är socialt prat, och att resterande kommunikationen är mestadels korta utbyte av anropssignal och signalrapporter. Som med mycket i samhället är det inte så lätt eller tydligt var gränsen ska dras.Nerre skrev: ↑18 september 2024, 20:38:24Men hur mycket av det som folk babblar om är tekniska undersökningar idag? Det folk babblar om mest är väl snarare rent social kommunikation?Hawkeye skrev: ↑17 september 2024, 19:54:39 Jag tror att man ska tolka det som att föreskriften "undantag från tilståndsplikt" beskriver vad man får göra utan att söka särskilt tillstånd. Finns det inte med i texten så är det inte tillåtet utan tillstånd.
Någon skulle säkert kunna hävda att man spelar en kort melodi för att lyssna av hörbarheten på olika SDR mottagare via webben, och att det därför är tillåtet genom att det är en Teknisk undersökning. Myndigheterna lägger sig inte i vad som händer på amatörradion särskilt ofta däremot.
Om man nu ska dra gränsen, vad är ok och inte?
Berätta vad man gjort under dagen?
Dra en rolig historia?
Läsa en dikt man skrivit?
Skicka en egentagen bild via SSTV?
Visa film på barnbarnen via ATV?
Nja, det är väl det som är grejen, sänder de "till varandra" så är det inte rundradion. Rundradio definieras mig veterligen just som att man sänder utan att specifik mottagare.
Du har fel.
1 § I dessa föreskrifter avses med amatörradiocertifikat:
kunskapsbevis utfärdat eller godkänt av Post- och telestyrelsen, som utvisar att godkänt kunskapsprov avlagts,
amatörradiosändare: radiosändare som är avsedd att användas av personer som har amatörradiocertifikat, för sändning på frekvenser som är avsedda för amatörradiotrafik,
amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte,
Det sköter radioamatörer självmant i Sverige , dom är lite plastsnutar på det sättet.Hawkeye skrev: ↑20 september 2024, 21:52:18 I USA har man ett system med utvalda radioamatörer som övervakar vad som sänds på amatörradiobanden och rapporterar till FCC. Det hela administreras av ARRL, deras motsvarighet till SSA. Jag tror inte det finns något liknande system i Sverige.
https://www.arrl.org/volunteer-monitor-program
Jag har inte påstått att det är tvåvägskommunikation, jag har sagt att det inte är "rundradio".Mickecarlsson skrev: ↑21 september 2024, 08:51:53 Så fort en amatörlcertifkatinnehavare trycker in PTT och sänder på amatörbanden klassas detta som publik information. Det är ingen tvåvägskommunikation. Om denna certifikatinnehavare spelar musik räknas detta som ett brott mot §1, se nedan.
Som sagt var, frågan är hur mycket av det som babblas om i ringarna på 80 m är i radiotekniskt intresse?Musik är inte i radiotekniskt intresse.
Det beror väl på vad för slags radiointresse man har?
Bandbredden för amatörradio på HF-banden är:
Det är skillnad på musik och musik.ds77 skrev: ↑21 september 2024, 20:14:59 Är. Man intresserad av att sända musik så kanske piratradio skulle vara ett alternativ? Då slipper man fundera på licens, bara att köra.
Musik har av tradition varit bannlyst, förmodligen har det redan från början varit för att undvika konkurrens/konflikt med stationer som betalar för att sända musik.