Dags att gå från tanke till handling - att bara tänka "12V" räcker inte långt.
Har just testat ett Corsair CX430 för att se hur det klarar minimal belastning
på 12-volten enbart och svaret är att det gör det.
CX430.jpg
Fläkten drar 80 mA och alla andra spänningar är helt under kontroll.
3,33 V, 5,10 V, 12,14 V, -11,61 V och 5,02 V på "flea power".
Finns i två varianter, "vanlig" och modular och på den bilden är den vanliga.
Modular innebär visst att det sitter kontakter på PSUn och det går att ansluta
de kablar man själv behöver. I min variant är alla kablar lödda i PSUn och är en
femtilapp billigare (390:- Webhallen). Jag ska ändå beskära kabelstammen och
då är moduluppbyggnaden överflödig.
Idag fick jag min silkonvärmeplatta från Aliexpress. Jag har tyvärr inte fått min SSR-relä än så jag testade lite med "stickproppsreglering", från 20grader till 50grader på ca 30s känns som ganska bra värden.
Men då termistorn sitter i värmaren så blir det lite dötid innan glaset uppnår den temperaturen.
Någon som kör nyaste kisslicer? När jag gick från en gammal version slutade den med att göra yttringen? Någon som vet vart man kan få den att göra den igen?
Varför dog denna tråd. 3D skrivare börjar ju bli högintressant nu när resin-printrar börjar röra på sig och resinet blir allt billigare?
Jag har i alla fall bestämt att bygga en resin-printer och det kommer bli den typ som skriver från botten på resin-kärlet. Den toppskrivande varianten är ju mekaniskt lättare att bygga, men den har för mig en liten olägenhet, den förutsätter att bostaden inte gungar.
Andra nackdelar med topp-printern är att resinbehållarens djup bestämmer höjden på objektet som skall skrivas. Samt att det går lite långsammare att skriva eftersom man måste få en lugn yta mellan exponeringarna. Man är även hänvisad till resin som är tunnflytande och den krymper mer än den mer trögflytande resin som används i botten-printrar.
Mitt användningsområde kommer att bestå i att skriva ut diverse små detaljer till andra byggen. T ex små kugghjul, hållare m.m. och det finns som jag förstått, resin som har mycket hög hållfasthet, hårdhet, slitstyrka och bra motståndskraft mot värme. Kostar man dessutom på med en projektor med hög upplösning så får man mycket fina utskrifter. Så valet var lätt av vilken typ av printer jag vill bygga.
Viss kan resin till Formlabs-skrivare kännas dyrt om du är van vid priserna på filament, det är ju ungefär 5ggr så dyrt per volym som ett bra filament, fast skriver ut du ut små detaljer så blir det ändå inte särskilt dyrt per utskrift (och detaljrikedomen är grym)
Det finns även formlabs-kompatibla tredjepartsresin, tex "Makerjuice SF" som är klart billigare, jag har dock inte testat dessa.
Sen så finns ju OpenFL för F1+ sedan i somras: https://github.com/Formlabs/OpenFL, så du kan även labba med egna profiler för andra 405nm-härdande resin (inkluderat Photocentric's UV-resin)
Jag tycker sen att Form 2 är fantastiskt mycket bättre än F1+ på många sätt, men jag kan förstå om plånboken inte gillar att höra det