Sida 36 av 85

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 11:56:25
av danei
Den returpunkten kommer inte att funka. När du bara tar ut värme (vilket inte är ovanligt) så kommer du bara att tappa den högra tanken på energi. Du kan inte heller stänga kranar så att du kör på bara en tank och samtidigt använda värmen. Så det var nog inte så lyckat.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 12:39:07
av gunne
Nerre skrev:...Men du borde ju relativt enkelt kunna bygga om. Ta bort kretskortet med ...
Inte lika enkelt som att skruva i en elpatron i acktanken :vissla:

Att kunna stänga av ena tanken när jag använder värmesystemet tänkte jag inte att jag behöver. Så länge det behövs värme vill jag ju lagra så mycket som möjligt vid eldning och därmed ha båda tankarna igång. När jag bara vill ha varmvatten stänger jag vänstra tanken och då spelar det ingen roll att returen går in där eftersom radiatorerna inte används.

Men om man skickar in helt kallt vatten där så är det såklart inte så bra. Fast skickar man in halvvarmt vatten i botten är det väl heller inte så bra? Man bör ju pajja skikningen tänker jag.

Sen om man kopplar radiatorreturen längst ner så har man inget halvvarmt vatten att blanda med i blandningsventilen till radiatorerna. Detta kanske inte behövs? Man kan ju ta bara varmt vatten i toppen och blanda med kallt i botten och sen skicka tillbaks returen i botten vilket ju är enklare.

Eller ska man rent av göra så här? Tycker mig ha sett något liknande i en del ritningar.
värmesystem v4.png
Edit: Eller så här:
värmesystem v5.png

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 15:03:23
av gunne
Är det förresten nån som har tips på var man kan hitta elpatroner för R40 (1 1/2") med effekter kring ~10 kW och till rimligt pris? Jag har hittat några olika som kostar ~4000-5000 vilket är lite saftigt...

http://www.vvs-boden.se/roth-elpatron-u ... 12310.html
http://www.esska.se/esska_se_s/elpatron ... taalk.html

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 15:15:39
av FormerMazda
http://www.rinkabyror.se/artikel/elpatron-k50/

Visserligen inte i närheten effektmässigt, men 40R verkade ovanligt? 50R fanns i drivor däremot.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 15:41:22
av gunne
A, psis. Det kanske går med 50R om man pressar? :wink:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 15:42:31
av FormerMazda
Håll emot och tejpa, vad kan gå fel?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 oktober 2013, 21:10:35
av danei
Dels kommer termostatventilen inte att öppna om du får stopp på cirkulationspumpen. Men oavsett det så kommer du inte att få någon självcirkulation efter som kaminerna ligger högre än tanken. Du måste ha en fungerande pump för att få någon laddning av tanken över huvudtaget.

Det kallaste vattnet du har är returen från radiatorerna. Så om du kopplar den i toppen på den vänstra tanken så förstår jag inte vad som ska gå in i botten.

En bivalent shunt som du ritat in tar returvattnet och blandar det med en av två varmvatten källor. Det är en fördel om man har en värmekälla man vill nyttja i första hand. Du skulle kunna ha nytta av den, men jag är inte alls säker på att den ger märkbar nytta i ditt system.

Anledningen till att större elpatroner koster så pass mycket är att man måste har en startfördröjning om effekten blir högre än 6kW (jag tror gränsen går där), problemet för dig är ju att du måste ha en väldigt stor patron för att få vettig effekt.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 07:29:52
av Nerre
Efter att ha tittat en gång till på schema så behöver du ju inte bygga om nåt.

Hela den nedre delen av schemat, inklusive de två kontaktorerna, är ju för effektvakten.

Tar du bort kontaktorerna (byglar förbi dem) så har du ju drifttermostat (3) och övertempskydd (2) i den övre delen av schemat.

Bara att slita ut kretskortet med effektvakten.

Kontaktorerna och brytaren 5 kan ju sitta kvar som huvudströmbrytare kanske. Kompletterat med ett tidrelä så du får den där startfördröjningen som danei nämner?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 07:44:03
av danei
Eftersom effekten kommer att bli så pass låg med 230V i stället för 400V så behöver man ju inte ha startfördröjnignen. Jag gissar dessutom att den kommer att var lite mer störande på en båt som inte är fast ansluten till elnätet på samma sätt som en villa. Så hoppa över startfördröjningen. Kontaktorerna är ju för 230V så de kan ju användas för att styra elvärmen.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 08:35:19
av Nerre
Ja visst ja, jag hade ju fortfarande i skallen att elementen var Y-kopplade...

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 11:12:59
av gunne
danei skrev:Dels kommer termostatventilen inte att öppna om du får stopp på cirkulationspumpen. Men oavsett det så kommer du inte att få någon självcirkulation efter som kaminerna ligger högre än tanken. Du måste ha en fungerande pump för att få någon laddning av tanken över huvudtaget.
Sant. Man får som sagt ha nån slags larm på denna pump. Eller idealt på alla pumpar och temperaturer och kölvattennivå och batterispänning och...
danei skrev: En bivalent shunt som du ritat in tar returvattnet och blandar det med en av två varmvatten källor. Det är en fördel om man har en värmekälla man vill nyttja i första hand. Du skulle kunna ha nytta av den, men jag är inte alls säker på att den ger märkbar nytta i ditt system.
Det låter vettigt, inte minst p.g.a. KISS. Då jobbar jag alltså vidare enligt version 5:

Bild

Jag ska ju ev ha golvvärme i de rum som är under däck. Då får jag lämpligtvis ha en till shuntgrupp då golvvärmen vill ha lägre framledningstemp, tror jag. Jag har visserligen tänkt överdimensionera radiatorerna ~100 % så de borde klara sig med ganska låg framledning. Men det får framtiden utvisa. Först ska jag inreda ytorna över däck och de ska alla ha radiatorer så jag jobbar utifrån det först, sen får vi se hur det blir med golvvärmen i framtiden...

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 11:30:02
av danei
Ja golvvärmen behöven en egen shuntgrup.
Behöver du ingen ytterligare styrnign av motorvärmen? Den ska väl aktivt kunna knuffa värmen åt båda hållen.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 11:33:14
av Nerre
Hans tanke är väl att när motorn inte går får den agera "radiator" i maskinrummet, när den går så blir den så varm att den värmer acktanken.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 11:55:02
av gunne
Psis. Men jag lämnar motorvärmen lite därhän just nu också. Den ska ju in i en VV-slinga så det går lätt att koppla in i efterhand. Planen är ju att ha en styrning så att den värmer tanken om den är varmare än den förra, och att man som sagt på vintern värmer motorn till ~15* för att hålla den fräsch och fin och dessutom hålla lite temperage i maskinrummet.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 oktober 2013, 18:12:35
av gunne
Mailade en säljare på Aliexpress:
Our immersion heater is without thermotat.

And price with your request:
1.5"(40R),230V,6KW,600mm long,with SS304 48.9USD/piece, FOB shenzhen

if you want to order,please let me know how to send to you.

sincerely,
317 spänn + frakt från Kina. Liiite mindre än 5 lax här i Sverige. Då måste jag såklart komplettera med termostat etc men ändå.