Sida 36 av 166
Re: Senaste reparationen
Postat: 5 januari 2014, 16:51:17
av Electricguy
Skarvade en CAT-5e..

Re: Senaste reparationen
Postat: 11 januari 2014, 15:48:35
av tompa74
5-56 är att nödlösning för stunden, det är ingen höjdare som varaktigt smörjmedel. Jag brukar endast använda detta till att lösa upp/få loss saker som sitter fast, men alltid återfetta/olja efter mig.
/ Tompa
Re: Senaste reparationen
Postat: 15 januari 2014, 23:13:13
av AndLi
Lagat vindrutetorkarna på en Nissan Micra -04a, genom att tillverkat en ny kulledsbussning, så nu kanske den inte hoppar av hela tiden.
Ett helt nytt länkage skulle kosta ca 2000 kr, så fräsen fick jobba lite. Skulle behövt något frässtål med en boll på, men det fick bli ett avfasningsstål. Kunde gjort hålet lite större, men det funka och sitter mycket hårdare fast på kulan än det gamla. Nu hoppas vi bara det inte sitter för hårt... Blev inga bilder, svinkallt ute och sent.. Men till besiktningen på fredag borde det väl hålla i alla fall!
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 januari 2014, 00:55:27
av lond
Bytt batteriet i bilen som har blivit trött.
/// Marcus
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 januari 2014, 01:48:55
av Glenn
andli: jag har sett ett sådant fel lagas genom att sätta en postgummisnodd runt kulleden som höll ihop den, det fungerade i flera år tills bilen såldes
..Påminner om ett annat liknande fall, på en kompis landställe (ute på en skärgårdsö) så pajade växellänkaget till åkgräsklipparen, det var också en kula i en plastbussning, och plasten var helt försvunnen.. men så kan man ju inte ha det, man kan ju inte klippa den enorma gräsmattan för hand.. så en gammal kromad billist letades upp i ladan, den bankades fast på länkaget och knackades sen fast runt kulan i sann "man tager vad man haver" anda, med tanken att "det håller förhoppningsvis tills det är färdigklippt iaf.." ..Fem år senare när landstället såldes så satt det provisoriska länkaget kvar, fortfarande fullt fungerande

Re: Senaste reparationen
Postat: 16 januari 2014, 08:37:23
av ajje
Jag har sett en liknande reparation. Det var en kulled till ett styrstag på en A-traktor som man lindade najtråd några varv runt för att hindra den från att falla isär.
Mig veterligt körde han flera år på det viset, med någorlunda regelbundna dikesincidenter då najtråden blev utmattad av rörelserna och gick av då och då.

Re: Senaste reparationen
Postat: 16 januari 2014, 14:53:19
av Mysteria9
Har en sån där telefon med slide. Kabeln som går mellan de två delarna började glappa, så den bytte jag. Satt ju längst in, längst bak så det tog ett par timmar men det gick ju iallafall!
Re: Senaste reparationen
Postat: 18 januari 2014, 00:20:41
av adent
Inte riktigt en reparation, iaf inte av mig

Men en mekanist på jobbet berättade att hans laptop inte alltid gav bild på den interna skärmen.
Men jag tipsade om att youtube har bilder på hur man plockar isär den och Internet har info om vad som kan pajja.
Så han sa idag att han skruvat isär den och upptäckt att några ledare på kabeln mellan skärm och dator hade börjat gå av.
Sen hade han fått hjälp att löda dem. Nu funderade han på att skaffa nytt batteri när datorn fungerade som den skulle igen.
Apropå det, kan nån tipsa om en ebay-försäljare eller någon annan säljare av OK piratbatterier till laptops?
Original kostar ju mer än datorn är värd och de billigaste på ebay vette tusan om man vågar köpa. Nån slags
gyllene medelväg. Själv kan jag nog tänka mig uppåt 400 för ett bra batteri.
Men jag tror jag skapar en ny tråd om det vid närmare eftertanke. Svara där istället. Editerar detta inlägg med länk till nya
tråden strax
Edit: Here goes:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=70191
MVH: Mikael
Re: Senaste reparationen
Postat: 19 januari 2014, 01:56:01
av Anders Olsson
Min batteriladdare, en CTEK Zafir 90, slutade att funka idag precis när jag behövde den som mest och inte hade nån reserv i närheten.
Efter lite felsökning visade det sig att tangentbordsströmställaren som man väljer laddningsläge med inte var helt frisk.
Lyckligtvis hade jag en annan hemma som efter lite modifiering passade.
Laddaren funkar som den ska igen nu, så i bästa fall kanske blir skogsmaskinskörning imorgon

Re: Senaste reparationen
Postat: 19 januari 2014, 17:03:06
av Electricguy
Bytte motorkol i den lilla vinkelslipen.. Jävla skitkvalitet.. den har ju bara misshandlats grovt i 15 år..
Nu lär den gå en sådär 10 år till iaf..
Re: Senaste reparationen
Postat: 22 januari 2014, 23:31:09
av orvar-e
Har lagat en stor batteriladdare och booster, vart enda ben till likriktardioderna hade åkt ur den gemensamma kabelskon så laddaren gav bara ut växelspänning. Vart dagens hjälte.

Re: Senaste reparationen
Postat: 23 januari 2014, 23:25:29
av Pakko
håller på att byta värmepaket i en vw t4 bensinare med ac... Utan att ta ut instrumentpanelen, vilket såhär efter halva vägen verkar som en dålig ide. ETT RENT HELVETE, är det att komma åt alla jävla klips och skit.. värre blir det väl när man ska tebax med helvetet. Nåja skiten är ute nu iaf. 4h mek och blodiga händer

Re: Senaste reparationen
Postat: 27 januari 2014, 23:08:57
av lond
Lagade axeln till time/div på mitt oscilloskop som av någon anledning gått av.
/// Marcus
Re: Senaste reparationen
Postat: 2 februari 2014, 15:48:13
av Danny

När jag fick denna vinkylen var den helt död

Vinkylen har två zoner. Varje zon har separat nätdel och kylning (peltier).
Båda nätdelarna var kassa. ALLA e-lytarna var kassa utom en.
När lytarna blivit dåliga så har primärswitchningen strykit med.
Fick byta totalt 45 komponenter. Fick även byta kylfläkten som hade missljud.
Komponenterna tog jag från kasserade chassin.
Kineserna har satt dit de absolut sämsta kondingarna de kunnat hitta.
Styrningen är intressant. Primärswitchningen är styrd från sekundärsidan.
När kylen börjar komma ner i rätt temperatur så sänker styrningen utspänningen
successivt från nätdelen till ca 3-4V. Det precis tillräcklig spänning för att hålla
display och led belysning igång.
Re: Senaste reparationen
Postat: 2 februari 2014, 20:37:17
av ToPNoTCH
Synd att du inte lade en post om denna innan du repade den.
Jag har ett antal sådana kort och kylare, som jag fick när den service verkstad som lagade dessa blev av med uppdraget.
Men det var säkert en lärorik reparation
