Dina mini-projekt!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Järn är vasst! Kollegan tog ett steg bakåt in i en trave plåt (0,8mm) på en pall - 9 stygn i vaden.
skrotat gammalt plastGblaster, "komplett" med pa och element, reflexrör, likriktare
ett minibygge som pågått under ett år nu, en timme varje kvartal typ
, bytt till biffigare trafo med lite mer V och A.
jämför ljudet med annan low-fi hemma och detta låter krispigare när man manglar bed of roses 4hero
Lådorna, ikea plywoodboxar, med mycket bitumenplattor och pianolack som spricker sådär snyggt....
ett minibygge som pågått under ett år nu, en timme varje kvartal typ

jämför ljudet med annan low-fi hemma och detta låter krispigare när man manglar bed of roses 4hero
Lådorna, ikea plywoodboxar, med mycket bitumenplattor och pianolack som spricker sådär snyggt....

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Delar med mig av min modifierade helping hand som har en mini-snabbtving för att hålla fast kretskortet.
Jag har använt mig utav en standard helping hand som finns att köpa lite överallt.
I denna har jag borrat ett hål på baksidan för att montera fast en vinkellänk.
I vinkellänken har jag borrat/slipat ett avlångt hål för att kunna skjuta in snabbtvingens arm.
I vinkellänkens invändigt gängade del så har jag skruvat i en låsskruv för att kunna låsa snabbtvingens arm på en specifik plats.
Den vinkellänken som jag köpte är från biltema och den gick att plocka isär ganska enkelt så att man kunde få in den i vinkellänkens hål och sedan montera ihop den igen.
Vinkellänken i sig är ju ledad och ganska trögt ledad vilket bara är bra. Om vinkellänken blir för klen så har jag förberett ett hål in mot själv kulan som är gängad och kan låsas med en bult.

Varsegoda!
MVH Niclas
Jag har använt mig utav en standard helping hand som finns att köpa lite överallt.
I denna har jag borrat ett hål på baksidan för att montera fast en vinkellänk.
I vinkellänken har jag borrat/slipat ett avlångt hål för att kunna skjuta in snabbtvingens arm.
I vinkellänkens invändigt gängade del så har jag skruvat i en låsskruv för att kunna låsa snabbtvingens arm på en specifik plats.
Den vinkellänken som jag köpte är från biltema och den gick att plocka isär ganska enkelt så att man kunde få in den i vinkellänkens hål och sedan montera ihop den igen.
Vinkellänken i sig är ju ledad och ganska trögt ledad vilket bara är bra. Om vinkellänken blir för klen så har jag förberett ett hål in mot själv kulan som är gängad och kan låsas med en bult.

Varsegoda!
MVH Niclas
Vilken bra konstruktion Niclas! Tänker kopiera den idén rakt av. Vilken storlek på vinkellänk och tving har du använt?
Tack, är faktiskt riktigt nöjd själv!
Jag tror att jag använde en vinkellänk som är för M10 och sedan den minsta snabbtvingen som biltema hade. På min står det 100mm.
Huvudsaken är att det går att göra ett hål i vinkellänken som passar snabbtvingens arm.
/Niclas
Jag tror att jag använde en vinkellänk som är för M10 och sedan den minsta snabbtvingen som biltema hade. På min står det 100mm.
Huvudsaken är att det går att göra ett hål i vinkellänken som passar snabbtvingens arm.
/Niclas
Hemmabyggd värmeskåp. 70deg max. Styrs av en stc1000. Köpte två värmeelement här på forumet på 250w 230V. De är kopplade i serie för att lugna dem lite. Funkar super. Den har ca +- 3 tolerans vid uppnådd temp.
När jag ser plasten som fönster på värmeskåpet, inga problem pga den låga värmen, så påminns jag av lumpen då några skulle basta efter ett bad. En av killarna såg jag sedan inte på hela dagen så jag undrade vad han tagit vägen? Jo han hade ju bastat med glasögonen av plast på sig som förstås börjat smälta och glasen blivit helt deformerade. Sedan under dagen märkte jag att det även var en annan kille som jag inte sett på en bra tid och jo han hade ju badat i sjön och tappat glasögonen för han badade med dessa på sig.
Ja, det finns folk som saknar lite där uppe.
Ja, det finns folk som saknar lite där uppe.

Are Cheap Chinese LEDs Worth It?
Hmm har jag inte köpt en 12V 10W LED Asien... 5W billampa borde funka som "driver". Fegisen började med 5V (PCAT)

Jadu hade "råkat" köpa sig en Raspberry Pi Zero som jag inte riktigt visste vad jag skulle ha den till.
Och har man tillgång till en 3D skrivare så var man tvungen att se vad det fanns att göra.
Hittade då ett trevligt lite projekt så med hjälp av en gammal NES kontroll, en Raspberry Pi Zero, ett utskrivet undersida för NES kontrollen, lite lödning, installation och programmering så blev den klar
En NES kontroll med inbyggd NES emulator för att ta med sig
Och har man tillgång till en 3D skrivare så var man tvungen att se vad det fanns att göra.
Hittade då ett trevligt lite projekt så med hjälp av en gammal NES kontroll, en Raspberry Pi Zero, ett utskrivet undersida för NES kontrollen, lite lödning, installation och programmering så blev den klar
En NES kontroll med inbyggd NES emulator för att ta med sig

- anders_bzn
- Kontakt:
Absolut snyggt.
Inget jag är direkt intresserad av som så men man skulle gjort kontrollern att ha alla NES spel som funnits där man sedan bara pluggat i andra änden på kabeln från den (eller trådlöst för lite bling) i TVn oavsett om det var Scart, HDMI eller komposit video.
Hade nog kunnat säljas lite med.
Samma som den där Atari spel grejen eller vad det var som kom för inte så länge sedan.
Inget jag är direkt intresserad av som så men man skulle gjort kontrollern att ha alla NES spel som funnits där man sedan bara pluggat i andra änden på kabeln från den (eller trådlöst för lite bling) i TVn oavsett om det var Scart, HDMI eller komposit video.

Samma som den där Atari spel grejen eller vad det var som kom för inte så länge sedan.
mm mitt favo TV-spel system är 8-bit NES så det blev det.
Men de finns folk som har byggt i en N64 kontroll.
Eller mitt tidigare bygge att bygga en arcade maskin.
Men de finns folk som har byggt i en N64 kontroll.
Eller mitt tidigare bygge att bygga en arcade maskin.
En annan lösning är ju att använda en wii-mote (i joypadläge, alltså vänd åt sidan) via BT, funkar bättre än man tror.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har fått till en minisekvenser. Jag fick inte till det med den ofta föreslagna 555:an utan tog en CD40106 och kopplade den som multivibrator, drivandes en CD4017. Utgångarna (8 stycken) till vridpotar som mixas ihop och läggs på en sorts VC-ingång på SN76477.
Vitsen med 40106 är att den innehåller 6 inverterare och jag kan använda ett av dessa för att generera synkpulser till en VCA om det behövs, eller gate eller nåt. Något som blir svårt att göra med en 555 som bara har en utgång.
Allt ska in i Linuphonen.
Vitsen med 40106 är att den innehåller 6 inverterare och jag kan använda ett av dessa för att generera synkpulser till en VCA om det behövs, eller gate eller nåt. Något som blir svårt att göra med en 555 som bara har en utgång.
Allt ska in i Linuphonen.