Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GunnarJ

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av GunnarJ »

Finns det något enklare att börja med, tex på enkelt vis kolla att jag har rätt insignaler etc. , innan jag börjar försöka löda loss 32 små ben från kretskortet? :wacko:
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Lyckades till min egen förvåning skifta runt drivkretsarna utan att fördärva något (tror jag), men tyvärr så kvarstår samma fel.
Jag har också mätt kondingarna, och konstaterat att de ej är kortslutna eller totalavbrott. :doubt:
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

ok. då har du något mer udda fel.
Mät upp strömtransformatorn T1 och T2.
ca 3.8Ω.
Kontrollera att det är bra kontakt mellan styrkortet och J5.
Löda om kontakt J5.
Mät upp motstånden och de gula kondingarna.
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Danny:
Har gjort enl. dina förslag, strömtrafon-3,8 ohm, tvättat/justerat J5, lött om anslutningarna , efter bästa förmåga kollat gula kond. och motstånd - jämfört m. den fungerande sidan, kan ej se avgörande skillnader.
Är det analoga eller digitala styrsignaler in till effektmodulerna, kan man mäta på J5 om man har (analog) signal in?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Då har jag inga fler tips. Du borde hittat felet vid dessa punkter.
Plattorna syrs med pwm-signal.
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Går det att få tag på scheman någonstans?
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Anledningen att jag frågar efter schema är att jag är lite envis och tänkte prova lite mer innan jag ger upp. (det går ju att leva med 4 plattor)
Det jag minns från min utbildning är "halvera sträckan", om du har ett fel hitta en punkt på mitten att mäta på, upprepa vid behov.
Jag är inte helt 100 på att felet ligger i effektmodulen då jag inte har konstaterat att jag har signal in från tidigare kretsar. Tänkte kolla om jag kan få låna ett osc. av en kompis för att kunna mäta styrsignalerna, de bör ju gå via J5.
Kan man köra de vänstra sektionerna separat, lägga dem upp och ner och använda en stor järnklump som last eller hur gör man?
Tala gärna om för mig om jag är fel på det eller om det är något särskilt att tänka på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såvida fläktsystem och sådant fungerar som det skall och en belastning används och beroende på hur spolarna är uppbyggda m.m. så kan du ev sätta belastningen på vilken sida som helst. Tänk dock på att belastningen förstås kan bli mycket varm rätt snabbt.

Angående schema, kontakta tillverkaren till spisen och fråga snällt men jag kan dock garantera att dom inte kommer att skicka dig ens en halv sida på något överhuvudtaget. Dom kan dock gärna skicka dig högar med mail om var närmaste återförsäljare av deras spisar och rep firmor finns.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det finns inga scheman att tillgå.
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Danny!
Även om det inte gick ända fram, Jättestort Tack, för alla råd och uppmuntran. :D
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp: :)
joellefatrous

Inlägg av joellefatrous »

Hej!

Jag är oerhört okunnig inom detta område men det här forumet verkar vara det enda stället där folk får bra hjälp med sina induktionshällar, så jag gör ett försök.

Mina föräldrar har en Gram kki 80-00 tf med 5 ”plattor” där de 3 vänstra plattorna har slutat fungera. Det som inträffade var att en av dessa plattor var i bruk när strömmen till huset bröts. Automatsäkringen till hällen hade fallit ner och likaså jordfelsbrytaren. Sedan dess har endast de 2 högra plattorna på hällen fungerat.

De har haft två personer som har varit och kollat på hällen, men ingen som har velat öppna den för att ta reda på felet. En elektriker har mätt strömmen till spisen och det verkar inte vara något problem på den fronten. En annan servicetekniker gjorde en ytlig bedömning och kunde utifrån beskrivningen ovan konstatera att det var ”kretskort” (eller något liknande) till de tre plattorna som bör ersättas, vilket kan kosta ca 6000 x 3.

Jag kan som sagt ingenting om detta men vill gärna ha input från någon kunnig person innan vi fattar något beslut om vad som ska göras. Tacksam för all hjälp.

Tack på förhand.
Mvh Joelle.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Troligtvis den vänstra effektmodulen som är defekt.
joellefatrous

Inlägg av joellefatrous »

Kan man byta ut den? Och vart kan man i så fall få tag på reservdelar?
Är det smidigast att laga eller köpa en ny häll?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kan du inte reparera på komponentnivå, så rekommenderar jag att köpa ny.
Den borde vara en 8-10år gammal.
Effektmodulen går på ca 6000:- ,och kan beställas genom servicefirma.
Skriv svar