Sida 35 av 43
Postat: 28 oktober 2007, 20:42:13
av MadModder
Man kan ju ha på lite gängtejp.

Postat: 28 oktober 2007, 20:58:12
av JimmyAndersson
Har sett att det står att det ska vara axiallager på gängstången.
Men... då gör inte lagret någon nytta.

Se här:
Axiallager: (trillar igenom..)
Radiallager:
Jag skrev tidigare att gängstången gick emot bensinslangen.
Märkte att det inte hjälpte att flytta på hållaren, för det får helt enkelt inte plats med något utrymme mellan bensinslangen och gängstången:
Ska prova att skala bort lite soppaslang där på sidorna närmast gängstången.
Postat: 28 oktober 2007, 21:03:04
av MadModder
Hehe, du ska ha två axiallager per gängstång, och de ska sitta på varsin sida om MDF-skivan på motsatt sida från motorn sett, så att stången hålls på plats i längsled, och detta hålls på plats med 4 muttrar.
På änden av gängstången: mutter-mutter-axiallager-MDF-axiallager-mutter-mutter.

Postat: 28 oktober 2007, 21:11:09
av JimmyAndersson
Ah, vad dum jag är.

Det har jag ju sett på massor med bilder, inte just på Z-delen, men på de andra delarna.
Nu trillade även polletten ner i rätt fack när det gäller stabiliteten på gängstången.
Tusen tack!

Postat: 28 oktober 2007, 21:49:03
av JimmyAndersson
Då är alltså monteringsordningen
här i fel ordning.
Titta på sidan 5. Där är redan "locket" monterat innan Z-delen monteras. Upptäckte just att det är smått omöjligt att få plats med 2st skiftnycklar för att dra åt muttrarna till gängstången.
Men om man däremot vid den andra bilden på sidan 3 skruvar fast gängstången i den stora muttern och skruvar dit de två muttrarna innan axiallagret så går det lättare.
Då ska alltså inte locket sitta på i den första bilden på sidan 5. Det sätter man dit *efter* man monterat Z-delen där. Det borde underlätta en hel del.
Tanken med att klippa bort lite på sidan av bränsleslangen brevid gängstången fungerade förresten utmärkt.
Postat: 28 oktober 2007, 21:52:13
av v-g
Gänglåsning?
Postat: 28 oktober 2007, 21:57:50
av Borre
Nej då det är inget fel, du får helt enkelt montera gängstången med tillhörande lager samt muttrar som de ska sitta lite löst. Sen skruvar du bort de yttre muttrarna så du kan lyfta (sett från bilden på sida 5) gångstågen och dra fast muttrarna där, du får då mycket plats att dra åt dem.
Sen släpper du ner den igen så den sitter som den ska sitta igen och drar ihop lagrena så det inte glappar och drar slutligen ihop de yttre muttrarna så de inte lossnar.
Hoppas du förstår vad jag menar, och att jag förståt vad du menat
edit: Kan tilläggas att jag tog lös "locket" på åkvagnen när jag satte dit hållaren (Z) som då var färdigmonterad.
Postat: 28 oktober 2007, 21:59:18
av JimmyAndersson
Edit: Borre hann före.
v-g:
Du menar det MadModder förklarade? Isåfall Japp.
Märkte just att locket inte går att plocka bort nu. Det är ju limmat.
Alltså ska man inte limma locket. Bara skruva. Annars får man lite problem. Förutsatt att man inte har väldigt små fingrar...
Hur har ni gjort? Krympt?

Postat: 28 oktober 2007, 22:01:43
av Borre
Limmade du både locka och botten?
Det gjorde inte jag och det är väl inte meingen heller att man ska göra det.
Postat: 28 oktober 2007, 22:03:49
av JimmyAndersson
Upptäckte just det.
På sidan 4 är ju inte locket med. Det märkte inte jag...
Nåja, nu får jag lite extra pyssel.

Postat: 28 oktober 2007, 22:05:39
av Borre
Men det gör ju inget egentligen, för gör du som jag skrev så kommer du med lätthet åt att dra ihop skruvarna på gängstången, går även med hela z-delen monterad också.
Postat: 28 oktober 2007, 22:25:06
av JimmyAndersson
Japp, det tog inte många minuter, för nu är det fixat.
Ska det vara mutter + lager + mdf + lager + mutter högst upp också?
Isåfall undrar jag hur man får ihop motorns axel med gängstången, för de krockar. För att motoraxeln ska få plats så får man sänka gängstången så mycket att den knappt får fäste i muttern högst upp. Man kan ju inte få plats med en slangklämma inne i muttern..
När det gäller den här delen så har jag inte hittat en enda bild som visar hur det ska vara.
Jag monterar utan lager och mutter högst upp, så får ni rätta mig senare om det är fel.

Postat: 28 oktober 2007, 22:46:49
av Borre
Nej det var väl ett litet tillval om man ville ha lager på motorsidan också, men i "normalutförande" ska det inte vara något lager där.
edit: I Groovers tråd finns det en liten bild där man ser ovansidan utan lager samt muttrar

Postat: 28 oktober 2007, 23:16:22
av jojje
JimmyAndersson skrev:Då är alltså monteringsordningen
här i fel ordning.
Titta på sidan 5...
Lite roligt att det är just du som frågar. Du var så ivrig att göra byggbeskrivning över en natt, så jag slängde ihop lite bilder i en doc-fil så du hade nåt att börja med. Sen försvann det ut i öppna rymden, men nu vill du att den ska följas slaviskt. Jag hade inte rätt bilder och dom som fanns var inte på rätt ställe. Det var ju det du ville fixa.
Du e då för gullig.

Postat: 28 oktober 2007, 23:43:46
av JimmyAndersson
Att det försvann ut i öppna rymden var just för att jag inte fick tillräckligt med bilder eller info. Vid detta tillfälle hade jag inte fått delarna och var därför helt beroende av information. Det finns fortfarande inte tillräckligt med monterings-info.
Som t.ex det jag upptäckte nu:
"Stolparna" som Z-servot monteras på ska inte skruvas fast i locket först.
Stolparna måste skruvas fast i servot. Annars kan inte muttrarna högst upp snurra runt. Det innebär att jag måste plocka bort allt som tillhör Z för att få dit fyra små skruvar....
Kunde ingen som har byggt en Lillasyster berättat detta i något av alla Lillasyster-trådar som finns?
"Jag hade inte rätt bilder och dom som fanns var inte på rätt ställe. Det var ju det du ville fixa."
Hur skulle jag kunna ha fixat det på egen hand?
"så jag slängde ihop lite bilder i en doc-fil så du hade nåt att börja med."
Jag uppfattade det som att du gjorde grunderna till byggbeskrivningen.
Men var skulle jag ha fått resten av bilderna ifrån när jag inte hade något som jag själv kunde fota, eller när jag inte visste/vet i vilken ordning allt ska monteras?
Jag är jättetacksam över byggbeskrivningen du gjorde, men det saknades info som jag trodde att andra skulle bidra med. Tyvärr var intresset för detta väldigt svalt bland de som byggt ihop sin Lillasyster.
Nu har jag själv börjat montera. Fortfarande har det inte tillkommit så värst mycket monteringsinfo. Därför blir det en del trial&error och frågor om det som jag upptäckt saknas. När allt är klart så har jag äntligen den informationen som behövs för att göra en komplett guide (utan att för den skulle förklara minsta lilla skruv) och då kommer byggbeskrivningen tillbaka från den öppna rymden och landar i denna tråd.
Gullig? Jag? Långhågig med skäggstubb..
