Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Icecap »

Nja... backen i staden förbi akutintaget (Lokandergatan) är väl 300 m på den del som lutar lite, jag fick faktisk trampa till ordentligt för att komma upp på den hastighet. Jag varvade helt enkelt ut i pedalerna trots att jag hade fixat lite större klinga på högsta växel.

Fagge: en sak jag ska kolla som kan vara intressant för dig också: Cykel klass 2.
Vad jag förstår behöver de inte ha pedaler och får hålla en hastighet på 20 km/t. Det finns ingen gräns på motorn, det får vara en V8 men 20 km/t är gränsen. Vad jag ska kolla är om det är lagligt att man har en klass 2 och låta motorn kopplas bort helt över 20 km/t ock låta pedalerna klara allt över denna hastighet.

Skulle detta vara lagligt är allt ju en fråga om att styrningen ska klara att vara laglig, jag hade dock gjort ett "testläge" som medger full effekt och ingen hastighetsbegränsning, helt enkelt för att kunde mäta effektåtgång vid olika hastigheter, såklart bara på inhägnad område :vissla:

Man borde ju enkelt kunde bygga styrningen så att den vid hastigheter över 20 km/t "motorbromsar" o laddar ackumulatorn - såklart en bit längre fram i utvecklingen...

En sak jag ser som viktig är någon form av dödmansknapp, iaf på den cykel jag planerar då jag inte kommer att ha gasvred. Jag tänker ha ett par knappar på varje handtag, de betjänas av tummen. Har jag 2 st på varje handtag kan den ena vara dödmansknapp och den andra höja/sänka effekten. Vore man ofta på inhägnad område och enkelt skulle kunde aktivera testläget kan man ju lägga in en specifik sekvens som byter läge.

Stoppar man sedan vid att släppa båda dödmansknappar återgår den till lagligt läge...
42Hz
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 juni 2009, 13:27:21

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av 42Hz »

Puh! Äntligen läst igenom tråden, imponerande bygge, minst sagt! Tack för att du delar med dig! =)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Icecap: Det vore ju riktigt bra om man kunde hamna under en sådan klassning. Det får vi kolla närmare på sen. :tumupp:

42Hz: Det är bara roligt om man kan sprida lite inspiration. :)

I väntan på det nya hjulet så passade jag på att göra lite tortyr tester där jag tillslut lyckades knäcka en eker & slita av remmen. :twisted:

Å idag kom det nya hjulet med skivbroms fästet. Det var precis på håret att det fanns plats i remhjulet för den nya bult cirkeln.
Lite bilder på det, & så hoppas vi på att den den nya remmen dyker upp i morgon...

Elcykel v2 71.jpg
Elcykel v2 74.jpg
Elcykel v2 72.jpg
Elcykel v2 73.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Icecap »

Ack, så brutalt vackert... Tro inte att jag är avundsjuk :ajabaja: nåja, kanske lite då... eller nog sjukt mycket
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Krävs ju lite krafter för att slita sönder en rem med den bredden, utväxlingen hjälper ju till lite men den är inte extrem så ändå.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Paxmax »

Ah, glädjande att det faktiskt var 3-kors! :tumupp: niiiice fräsning!!!!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Nu äntligen, när väl remhjulet bultades fast direkt i navet, så blev det andra bullar. Remmen spårar oavsett belastning & ingen överskuggning sker. :)

Är precis hemkommen efter en 3,8 mils runda. Medelhastigheten blev ungefär 25km/h då jag fick anpassa mig till sambons cykel som också är el-konventerad fast med ett köpe kitt från goldenmotor.com.
Jag gjorde av med 19Ah på denna sträckan, medan sambon endast förbrukade 8,5Ah. Visserligen lekte jag en hel del, men mycket lär ju bero på denna stora motors ineffektivitet vid fis körning.
Men kul som fan är det. Jag har hitintills ”bara” lyckats plocka ut ca 8kW. Och då hänge framhjulet i luften under hela accelerationen. Men mycket mer effekt tror jag nog inte att jag får ut ” Om man nu lycklas hålla framdelen nere” , eftersom batteriernas inre resistans bromsar en del. Spänningen över batterierna dyker med ca 8V vid rejält pådrag.
Men men det här räcker & blir över en stund nu tills man vant sig, Sen kommer optimeringarna. :twisted:
Jag ska meka ihop en lite seriösare film sen också...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av anders_bzn »

Fränt! :twisted:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Hmm Ingen som vill köpa min motor ME0708 ? .
Så att jag kan byta ner mig till storleken mindre ME0909. Den är ju lite effektivare vid fiskörning & ett par kg lättare. Å ME0708ans långa effekt tålighet lyckas jag ju aldrig utnyttja ändå, eftersom en acceleration till maxfart endast varar några sek.
Tjoa gärna till om en sådan deal skulle kunna vara intressant för någon!?.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Det är minimal skillnad mellan dessa motorer.
Bägge drar runt 3-4Amp i tomgång och båda ligger på >85% vid kraftig uteffekt.
Du kommer inte att märka någon skillnad pga din och cykelns vikt i tröghet räknat äter upp skillnaden mer än väl.
Vad du behöver är en stark motor med mycket lägre tomgångsström, runt 0.5-1Amp för att få ner förlusterna vid "fiskörning".
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Hmm, med reservation för att jag tolkar graferna helt fel...Är definitivt ingen expert på detta!
Men det första som slog mig när jag jämförde dom åt var att man behövde mata 0708an med nästan 40A för att motorn ska producera 80%.
Medan 0909an Producerade 80% redan vid 10A.
Och vid fiskörning (ca 30km/h) är ju där man vill ha högst effektivitet, & där min nuvarande motor förbrukar mellan 10-20A för att hålla denna hastigheten.
Tänker jag rätt?.

Ps det är 36v graferna som gäller
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Ok, jag kollade givetvis graferna vid 48V för det låg närmast din battspänning på 76.8V men du kanske parallellkopplar dina 24st celler till 38.4V?

Det intressanta för att uppnå hög effektivitet vid låg belastning är låg tomgångsström.
Graferna som presenteras gäller vid belastning på en fritt snurrande motor utan kontroller och vid given spänning, 36V i ditt fall.
Sedan belastas motorns axel gradvis och RPM:et sjunker något medans inströmmen ökar.

Men i ditt fall så använder du en kontroller som reglerar ner RPM till en annan nivå än fritt snurrande medan den belastas.
Detta kan jämföras med att köra en motor vid lägre spänning och hård belastning och ger lägre verkningsgrad än grafen visar.
Varför? Jo, lägre spänning kräver högre strömmar och ger högre förluster i koppartråden. Men å andra sidan sjunkar även tomgångseffekten.

Jag kan beräkna din motors verkningsgrad ifall du kan ge mig några siffror?
1) Vilken resistans har motorn på anslutningspolerna?
Enklaste sätt att mäta detta är att lägga på 1V och 1Amp strömbegränsat från ett reglerbart labaggregat. OBS, 1Amp ut är viktigt, inte mer eller mindre!
När 1 Amp flyter genom motorn kommer labaggets spänning sjunka pga strömbegränsningen och då mäter du spänningen noga direkt över polerna.
T:ex, mäter du 0.03V, då har motorn 0.03R resistans, kolen inräknat. Det är enkel matematik R = U / I: Res = 0.03V / 1Amp = 0.03R
Tänka på att vrida motorns axel lite medans du mäter pga kolens anliggningsresistans skiljer drastiskt vs vikeln mot rotorns kopparbleck.

2) Mät tomgångsström och drivspänning vid det RPM du föredrar, t:ex vid fiskörning.
Mät även värdena vid fullt pådrag med max batterispänning.

Nu har vi tre värden att utgå ifrån, drivspänningen, tomgångsströmmen och motorns resistans.
Från dessa värden kan jag med stor exakthet beräkna en motorns verkningsgrad över hela dess effektkurva, även hur stora förlusterna blir.

Hoppas du har möjlighet att mäta detta?
PS, tar du fram värdena med motorn kopplad till cykeln så beräknas hela ekipaget och inte motorn i sig själv.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Jo batterierna sitter i par, så spänningen är 38,4V
Okej tack, då hänger jag nog med. Ska göra dessa mätningar en dag sen!.

Måste ge mig ut å försöka lista ut varför spänningsfallet ökar för varje dag jag är ute å drar fullgasrepor.
Det har hänt ett flertal ggr nu att spänningen dalat ner till 27V vilket triggat elektroniken att tro att huvudströmmen brutits & då sparas allt ner i eeprom & kontrollen går & lägger sig.
I bästa fall är det huvudströmbrytaren som fått stryk, å i värsta fall är det batteriernas inre resistans som börjat öka. Jag har försökt känna mig fram till värmeutveckling vid skruvanslutningar mm men inte hittat något än.
Ska prova att hänga upp cyklen i takstolarna & belasta systemet genom att gasa & bromsa samtidigt då den är upphängd i luften...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Nähepp, det huvudsakliga spänningsfallet låg över batterierna & ingen annan stans. Testade även att mäta vardera enskild cell var för sig, för att se om det var någon som beträdde sig onormalt vid belastning, men alla skötte sig lika.
Började räkna lite sen & kom fram till att allt nog är i sin ordning i allafall.
Enligt databladet så ska batteriernas inre resistans ligga på 8mili ohm. 8*12celler i serie = 96mili ohm. Delat med 2 eftersom dom sitter parallellkopplade om 2 = 48mili ohm.
Drar man då igenom 250A genom 48mili ohm så hamnar ju spänningsfallet på 12V.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Fagge skrev:Okej tack, då hänger jag nog med. Ska göra dessa mätningar en dag sen!.
Jag ser fram emot dina testvärden!
Det skall bli spännande att se resultatet.

När man läser en motorspec på nätet så anges nästan aldrig terminalresistansen och tomgångströmmen.
Vet man bara detta så är resten enkel matematik.
Jag har även skrivit en liten kodsnutt som hjälper mig utföra dessa beräkningar samt sparar resultatet som en textfil.

Tomgångsströmmen är den konstanta förlusten i form av virvelströmmar, järnhysteres, samt kullager, kolborst och luftens tröghet.
Den ökande förlusten är lindningens resistans, särskilt när koppartråden blir varm. Den ökar med 0.39% per grad.
Skriv svar