Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Jag kopplar ur det som går till radiorna när jag åker härifrån. Just nu är kabeldragning bitvis lite provisorisk vilket gör det lite krångligt men jag har iaf så att inte radiorna blåser om det blir ett nedslag i närheten. Sedan på styrkablar har jag tänkt ha metaloxidvaristorer på varje ledare, sedan är det jordspett nedslagna runt 60m masten med jordlinor anslutna till mastfoten. De andra antennerna har jag inte brytt mig om att sätta någon jordning på förutom radialplanet. Dock den här nya antennen som blir runt 36m hög kommer jag slå ner ett spett och sätta ett blixtgap.
Aha. Vad för data på metalloxidvaristorerna tänker du använda?
sm2wmv skrev:Jag tror man ska jorda antenner och kablar så nära masten som möjligt. Jag har som sagt spett (4st ~2m) nedslagna runt masten och jag kommer även jorda alla koaxer som går från masten i närheten så att det laddar ur där och inte i närheten av ladugården.
Aha!
sm2wmv skrev:Sedan har jag också jordat alla grejor inne i radioshacket med en extern jord jag slagit ner strax utanför husknuten på ett ställe där det är rätt bra mark. Jag har en "jordskena" som går bakom fuskväggen jag byggt där man enkelt kan ansluta kablar som då blir jordade.
Aha! Men är det verkligen bra att ha flera jordspett i de fall du skulle kunna klara dig med ett enda? Jag tror att jag hade dragit en "åskledar-kvalificerad" kabel från schacket till switchrummet och kört på gemensamt jordspett. Med separata jordspett så kaske det kan bli så illa att åskan slår ner i en antenn och det blir så stora spänningsskillnader mellan dina jordspett att något i switchrummet eller schacket går sönder av potentialskillnaden som jag gissar uppstår?
sm2wmv skrev:Inne i switchrummet där vi ska ha all antennstyrning tänker jag göra en skena där alla koaxer är gemensamt jordade och även där slå ner ett jordspett. När jag inte är här (under åsksäsongen) kommer jag koppla isär kablarna som går från det rummet in till huset och därmed iaf utesluta att något illa sker i själva huset. Att koppla ur varje antenn ser jag inte som någon direkt möjlighet eftersom det kommer röra sig om MÅNGA koaxer som är styva med bängliga kontakter. Men jag tror att så länge man har jordat koaxernas skärm nära masten så försvinner värsta redan där eftersom man då avleder blixten ner i marken och på mittledaren bör inte spänningen bli så våldsamt hög eftersom den då slår över till skärmen.
Hur känsligt är det för missanpassningar vid de här frekvenserna? Blir HF-egenskaperna märkbart sämre om man ansluter nån slags "kortslutningsdon" på koaxkablarna till antennerna, så att du kan kortsluta signalledaren till skärmen vid jordskenan?
sm2wmv skrev:Dock skulle jag tro det blir en del att byta ut vid direktnedslag, men huvudsaken är att inte stället brinner ner.
För mig är prioriteten nära på tvärt om, hellre att hela skiten brinner ner än att femtioelva småprylar går sönder. Brinner hela skiten ner så är det nog ingen tvekan om att försäkringsbolaget ersätter hela kalaset (och jag får en spark i rätt riktning att sluta ha stuga och istället lägga pengarna på nåt som kanske är bättre :wink: ), medan om småsaker går sönder så slutar det säkert med att försäkringsbolaget tycker att prylarna inte är värda något enligt nån slags schablonbedömning...
sm2wmv skrev:På mottagarantennerna tänkte jag sätta gasurladdningsrör, både över motstånden och vid balunerna. Patchpanelen vid väggen kommer även den jordas.
Vilken spänning kör du på gasurladdningsrören?
sm2wmv skrev:Jag slår även av "huvudströmmen" för alla radioapparater när jag inte är här. Jag har nämligen en egen elcentral för radiorummet, slutstegsrummet osv. Och nej du bör inte avleda blixten till din vanliga 230V jord utan du ska göra det så nära det du vill åskskydda som möjligt.
Det är nog oftast potentialskillnad mellan antennsystemens jord och 230V-jord som har sönder elektroniken, därav är jag inne på att ansluta dessa jordar till varandra.

Den erfarenhet jag egentligen har i nån större utsträckning gällande åska o.s.v. är framförallt parabolinstallationer, och där verkar det helt klart vara farligast att ha parabolen monterad direkt på marken, speciellt "ute på landet". Åskan kommer via 230V-nätet och gör skrot av det mesta i elektronikväg fram till parabolen. Vid ett tillfälle har jag till och med varit med om att bli tvungen att byta reed-givaren på en parabolmotor. Det ska till en rätt bra smäll för att bränna en reed-givare :shock: (Det var å andra sidan en installation som nyttjade ett kryphål i lagen. Egentligen var både huset och marken runt omkring k-märkt, men en brygga som gick ut mot en sjö var inte k-märkt, så på bryggan satt det en 2m-parabol med ca 175 meter kabel till huset)... Jag tror däremot att jag i princip aldrig var med om att åskan tog paraboler som var monterade på husväggar. Min andra erfarenhet av åskskydd är att jag har sett på hur en telefonväxel har kopplats för att få fullt åskskydd. Där anslöts inkommande linjer till gasurladdningsrör mot eljord, ett antal meter kabel drogs till en gemensam "åskplint" med ytterligare gasurladdningsrör som också jordades i elnätet (den monterades på samma metallfästanordning som en större mängd elcentraler var monterad på), och från den 15 meter (om jag inte minns fel) kabel till själva växeln. Mer eller mindre paralellt med denna kabel drogs även 230V-matning till växeln. Från denna gemensamma "åskplint" så drogs även kabel (tror det var 10 meter) till ett skåp där de lokala anknytningarna anslöts. I detta skåp fanns också gasurladdningsrör, men de var bara "jordade" i varandra men inte i eljorden. Tanken var ungefär att om det smäller så smäller det först mellan ledningarna i det skåpet och sen till jord vid nästa plint, på så vis var väl risken att urladdningsrören tar så mycket stryk att växeln stryker med mindre eller nåt sånt. Jag är osäker på teorierna kring detta men snubben som installerade detta jobbar tydligen professionellt åt vad-nu-företaget-för-stunden-heter som monterar växlar i fasta telenätet. Installationen har klarat åtminstone något rejält åskväder där ett blixtnedslag pajat andra teleinstallationer några kilometer bort...

Edit: en ytterligare erfarenhet jag har av åska är väl att de telefonanslutna saker som går sönder är de saker som också är anslutna till elnätet. Åskan kommer i teleledningen och slår via elektroniken över till elnätet (eller vice versa). För ett par år sen så lekte jag med tanken att mata adsl-modem & co från ett batteri som laddas via 230V-motor + 12V-generator med elektriskt isolerad mekanik emellan, och köra fiberöverföring för datatrafiken. Fast det var såklart ett av alla dessa "projekt" som bara blir en idé i skallen men inget mer... :)
sm2wmv skrev:Uppsala universitet har skrivit en del bra om just åskskydd.
http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtsky ... skydd.html
Bra sida, klart intressant. Tack för länken!

Där tycker de ju ungefär som jag, att eljorden och antennjorden ska kopplas ihop i en "PUS", potentialutjämningsskena. Frågan är väl dock hur dåligt det är att göra så om man inte också har en riktig åskledarjord direkt i huset?

Jag har som sagt 15 meter bort från huset en bortkopplad åskjord (osäker på om det är spett eller nedgrävd platta) som jag skulle kunna ta i bruk. Denna åskjord finns vid stolpen där elmätaren finns. Frågan är om det är för klent att använda den hyffsat grova bärwire som elmatningen mellan stolpen och huset ändå hänger på som anslutning för denna åskjord?

Praktiskt nog så är det inte så jättelångt mellan antenner/paraboler på taket och den plats där elen kommer in i huset. Det vore med andra ord praktiskt att ha en såndär "PUS" på vinden där elen kommer in. Sen kan jag nog "fuska" och dra ny elmatning till de antennanslutna prylarna paralellt med inkommande matning mellan "PUS" och centralen, för att slippa dra koaxkablar fram till elcentralen och nära på samma väg tillbaka.

Frågan är vilken typ av ventilavledare man ska ha på starkströmsidan, och vad det finns för eventuella regler kring var de får monteras? (typ vind = damm, utomhus och delvis vind = frost o.s.v.).
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Till min 3meters parabol kör jag nu iaf en kombination av metalloxidvaristorer fram till elskåpet på parabolen,
(http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A)
och TransGuard transientskydd vid utgången på elskåpet samt innuti själva LNA förstärkarna, i kombination med dioder o kondingar, och det verkar funka bra...

Innan jag satte dit extra skydd så pajjade en LNA tom av norrsken en gång, så kan det gå när man drar matningsledningen i luften istället för genom marken :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nu är man på radiostället igen. Kanonväder ute, vindstilla, +5C och sol så det blev en tur upp i 60m masten för att räta upp beamen för 20m och sätta dit några extra klammer på stagen. Jag måste dock upp dit igen för att sätta dit sidostagen på beamen plus även sätta dit en koax så man får testa lite. Antennen ska hissas upp ytterligare 5m men utan hjälp klarar jag inte det så det får vänta lite.

Jag tycker inte det är några problem att jobba @55m. Däremot när jag börjar klättra känner jag alltid lite rädsla men när jag väl står still på ett ställe känns det hur bra som helst.

Bild
Man är rätt liten i jämförelse

Bild
Jobbar på @55m

Bild

Bild
På väg ner...

Bild
En väska jag har verktyg och annat i. Rätt smidigt, krokar bara fast den i masten när jag ska jobba så slipper man ha fulla fickorna med grejor.

Bild
Vilar lite

Bild
Vila är skönt...

Bild
Mastklättrar på väggen

Bild
Glad att nästan vara nere.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

2h mastjobb idag. Jag satte dit sidostagen för antennen och satte även dit kabeln och testade den. Fick en dipp 1.0:1 i SWR vid 14145 vilket var ungefär vad vi ville så jag är glad. Dock glömde jag ta bilder, jag hade med mig kameran upp men ville så gärna ner då det började skymma och var kallt så jag glömde.

Aja, blir fler ggr.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Bild från dagens jobb nerifrån.

Stor version:
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... m_work.jpg

Röret som sticker ut ovanför mig är vad jag satte dit med parafillinor ut till bommen så den blir stagad i sidled. Och NEJ, det är inte handsväskan jag har med mig upp utan en väska jag har verktyg i som jag hänger i selen :)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Oerhört vackert! Jag antar att ni får in en väldans massa med den där antennen ?? Hur går det med trådantennerna i skogen nu i dessa jakttider, har nått djur vart där o ryckt än eller har ni klarat dom.

Vad blir nästa punkt nu under hösten/vintern ?

Och som vanligt, Keep Up The Goo Work :tumupp:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som jag skrivit nån gång förut: Way beyond hobby. 8) :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har varit lite slarvig med besöken hit på slutet, har varit så upptagen med annat. Men nu kommer en liten update från helgen, dock inte mycket arbete gjort utan det blev mest bara en massa radiokörande eftersom CQWW DX SSB, årets största foni-tävling ägde rum. Dock eftersom vi är begränsade med antenner än så länge på vissa frekvenser (15,40m framförallt), utan rotering på 60m masten blev vi lite begränsade. Resultatet blev dock kanon!

Det som är näst på schemat är att försöka att glidgjuta andra kanalen i skorsten, bygga ihop 3el yagin för 40m som ska upp på 53m, flytta upp 6el yagin för 20m upp till 60.5m och en massa andra antennjobb. Jag ska försöka göra lite klätterjobb så vi får upp 7/8" koaxerna i masten också. Som det är nu är det RG-213 hela vägen vilket ger en del dämpning, plus att jag vill få in alla antenner till switchrummet. Dock kom första snön i helgen men den tinade bort, dock blev vädret så illa att jag avbröt mastklättringen efter 18m då handskarna var dyngsura och det började toksnöa. Klättra i kyla går bra men att klättra blöt går inte bra...

Här är lite bilder

Bild
Snö på antennen

Bild
Snö även här

Bild

Bild

Bild
Lite aluminium som ligger och väntar på att få skruvas ihop

Bild
Nya vertikalen gick kanonfint, verkar inte vara många i Europa som kört bättre än oss där.

Bild
Den temporära antennen @19m ser lite fjuttig ut :)

Bild

Bild
Lite snötäckta RG-58or

Bild
Slutstegsomkopplaren jag byggt, fungerar kanon! Fastsatt med en morakniv...Ska göra detta lite seriösare framöver...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är ett klipp som jag hittade på youtube. Det är en kille i northern California som försöker i över en timme att få kontakt med mig nu i Torsdags (?) och tillslut lyckas han. Jag blev jätteglad att se hans reaktion, snacka om glad :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Bild
Åh, en gammal sänglampa som arbetsbelysning under bänken, smart! (Jag har kommit halvvägs dit under skrivbordet jag har datorerna vid i stugan, det ligger en sänglampa på golvet iaf... :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, ja vi hade inte något lyse när vi byggde om slutsteget så jag hittade en sänglampa ute i ladugården vi skruvade fast där under.

Jag ska svara på dina frågor också, har bara haft lite mycket att göra :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

sm2wmv skrev:Här är ett klipp som jag hittade på youtube. Det är en kille i northern California som försöker i över en timme att få kontakt med mig nu i Torsdags (?) och tillslut lyckas han. Jag blev jätteglad att se hans reaktion, snacka om glad :)

Det där förgylde min tillvaro lite :P först trodde jag det var du men tyckte det var för 'bra' Svengelska för det :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var inte dåligt, hörbarheten var ju inte fyskam heller.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

-=Fullmoon=- skrev: Det där förgylde min tillvaro lite :P först trodde jag det var du men tyckte det var för 'bra' Svengelska för det :P
Nope, han som lät i radion var jag :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag fick jag hjälp av SM2XJP vilket gjorde det möjligt för mig att klättra upp i masten och ta ner wiren från när vi lyfte upp antennen. Detta gjordes i någon plusgrad och givetvis när jag kom upp till toppen började det blåsa och regna. Det höll dock inte i sig men jag tycker jag fortfarande är kall :)

Bild
Sidostaget jag satte dit

Bild
Framdelen på antennen

Bild
Bakdelen på antennen

Bild
37m höga vertikalen ser liten ut :)

Bild
Det gör även 4-SQ för 80m, trots att vertikalerna är 20m höga

Bild
~210 grader

Bild
~240 grader

Bild
~280 grader

Bild
~320 grader

Bild
~360 grader

Bild
~45 grader (Japan)

Bild
~80 grader (Australien)

Bild
~120 grader

Bild
~150 grader

Bild
~180 grader

Bild
En volvo 940 från 61m

Bild
Lite timmer att ta reda på, hugget av SE2T

Bild
Där ska nästa stora mastprojekt vara, 40m hög mast

Bild
Och vid ladan är planen att en 42m roterbar ska stå

Bild
Där nere bredvid en rishög uppe vid tredje tejpen av elementet utifrån sett syns fundamentet till en mast som blir 24m, ett vårprojekt.
Skriv svar