Sida 4 av 36

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 10:06:14
av kodar-holger
Har använt den här ett par gånger. På ofantligt mycket mindre kod får väl tilläggas.

http://web.archive.org/web/201204181634 ... rs/disasm/

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 13:08:13
av bigmac
Har varit över hos min polare kalle och läst över EPROM och EEPROM nu

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 13:10:28
av bigmac
Filerna utlästa. Verkade inte vara några konstigheter. EEPROM innehåller batteristatus och körsträckan på bilen.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 13:24:07
av bigmac
Vet inte riktigt om jag blev klokare av detta..

11000 rader kod..

Det verkar som att programvaran är gjord i ett högnivåspråk och sen komplierad, inte kodad direkt i assembler....


Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 13:29:56
av Lennart Aspenryd
En assemblerkod som är nästan 20 år gammal kan och är naturligtvis rätt fortfarande. Men numera finns det helt andra möjligheter att åstadkomma de funktioner som man skulle vilja ha.
Jag skulle söka efter modernare sätt att styra de funktioner du har till den lilla fula bilen! (ser du det avundsamma!).
Så finns det forum för nuläget, kanske andra elbilar!
Gräv inte ner det för djupt här i det förgångna.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 13:47:01
av bigmac
Det hade varit roligt att få tag på originalkoden så man kan modifiera den, men för nu kommer koden och layouten på kortet inte ändras. Funktionen kommer bestå och det va mest för att se om programmeraren hade lämnat något namn efter sig i koden... vilket denne inte hade gjort. kämpar vidare. Att tugga sig igenom 11000 rader assemblerkod är inget jag hade tänkt direkt.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 14:28:04
av Mickecarlsson

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 14:31:12
av bigmac
Shit, den va cool, speciellt displayen. Tyvärr saknar jag kunskapen för dyliga transformationer :-)

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 14:43:38
av bigmac
danskarna har druckit mkt bärs när dom gjorde kortet och satt grid size till 0,635... why but why??? olika delar på kortet är griddade olika. suck...

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 15:35:59
av PeterH
0,635mm=25mil eller 1/4 av standardmåttet 2,54 (vilket är 1/10 av en tum) som är vanlig på DIP (IC-kretsar) avstånd...

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 15:38:38
av bigmac
Nyanställning i pcb fabriken. Pappa kan slappa lite

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 19:21:53
av bigmac
nu återstår jordplan och oändliga mängder småpill

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 21:22:59
av eeedis
Det här är banne mig imponerande måste jag säga! :D

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 21:56:24
av bigmac
svett-jordplan så sjukt lätt att göra fel. Kommer inte kunna sova inatt... så. jordplanen fixade och paddarna anslutna. mkt lätt att man gör bort sig REJÄLT om man bara klickar i att den ska ansluta på båda sidorna. Kan bli kortis direkt mot en närliggande bana om man inte klickar ur flikarna som ska ansluta sig. Huga.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 2 januari 2020, 22:27:44
av Castor
Funderade du någon gång på ett fyrlagers med jordplan o spänning på innerlagren, kanske någon vet prisskillnad på tillverkning?
Det borde ge ett kort mer okänsligt för störningar.