" (glömde flytta kabeln från strömmätning till spänningsmätning )"
Det har jag också provat.
Man trycker dit probspetsarna på batteripolerna och hmmm något är konstigt..ser ut som det ryker.. varför... känns som hjärnan går i slowmotion innan man rycker bort probarna. Multimetern klarade sig förvånansvärt nog även om isoleringen på sladdarna såg lite knepig ut efteråt.
Prova att mäta mot 48 Volt blybatteri-kedja - där hinner man inte fundera så mycket eftersom en bra bit av propspetsen saknas strax efteråt i en blå låga och smäll - det var på den tiden innan man satte 20A-säkring även på högströmsintaget på strömmätningen i multimetrar...
Man får ännu mera respekt för blybatterier efter sådan självupplevda händeser...
Har man inte behov av att precisionsmäta strömmen så är en DC-kapabel strömtång med multimeterfunktione guld värda och hindrar många sådana incindetmöjligheter
Biker skrev:Man skall prova det på 36V truckbatteri på 1000Ah.
Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.
Fooop
Det räcker med 36 Ah och verkan av 'kortslutning' och dess konsekvens ökar exponentiellt med antal 12V block som sätts i serie och vid 4 st 12V-Block i serie börja det bli otäckt på riktigt - och i UPS-anläggningar kan det vara över 300 Volt på DC-sidan...
Spännande
Någon som vet vad det är för batterispäning/driftmotorspänning på elbilarna
Vet att det var en diskussion för många år sedan då ett 48volt batterpaket måste laddas med 54Volt och därigenom skulle elbehörighet krävas av servicepersonal
Elbilar med idag över 50 Volt så byggs allt på helt annat sätt med inkapslade kontakter och annat 'beröringsfritt'.
För dom kretsarna kommer aldrig synas några nakna polskor, flatstift etc. vare sig för användaren eller för de flesta mekar.
Är det mätpunkter så är det speciella uttag och probar för dessa och det är kontakthanskar eller har förreglad brytning för de förbindningar som kan tas isär på närmast samma nivå som våra lågspännings-anläggningar (har sett lite var Rosenberg presenterat då det förutom RF-kontakter också är väldigt stor på kontakt och kabelstamstillverkare med customutveckling för fordonsindustrin, och nu när högspänd DC är superhett iom. el och hybridbilar som utvecklas i hög takt just nu.
Ni har säkert sett hur moderna probar anluts till dagens multimetrar med 'bananstift' - där idag i princip inget metalliskt är synligt eller kan kommas åt med enkla medel - samma sak inom Bil-el på den mer högspända sidan.
hundberg skrev:Då har du inte så bra koll på din bil då den definitivt har elektronik i motorstyrningen.
Jag har bättre koll än vad märkesverkstäderna har ang. min bil, det sitter nämligen inte originalmotor i den här utan bilen kommer ursprungligen från Audis testlabb, motorn är en handbyggd förseriemotor till nån lastbil som skulle till en helt annan del av världen och den är på runt 300 hästar med ett bottenvrid som ett diesellok och saknar all form av både elektronisk motorstyrning och avgasrening. Egentligen skulle bilen skrotats men blev privatimporterad hit , märkesverkstäderna kan inte serva den eftersom dom både saknar kunskap och rätt inställningsverktyg, enda verktygen och tolkarna som finns finns här, dessutom är det troligen Sveriges enda lastbilsreggade personbil som får ta 5 passagerare också.
På skoj testade vi avgasvärdena på besiktningen (den ska inte avgastestas alls) och hamnade i samma klass som miljöbilarna, tror fan det när den bara drar runt 0,4 l/mil på landsväg och 0,5 blandad körning.
En sådan fantastisk motor borde ju säljas i vanliga bilar.
Man kan ju fundera över varför det läggs så mycket jobb på motorer när den där tydligen överträffar det mesta på marknaden.