ochkl0620 skrev:Har rensat ut en jävla massa, nu återstår det stora kontaktstycket till ECUn, alltså databoxen, några kontakter in i kupén och kontakten till motorn. (innehåller alla ledare till givare mm. Det jag måste koncentrera mig på är då de kontakterna som går in i kupén. Vilka som ska ha spänning, kortslutas, (tändningslås)
Finns en anledning att de flesta som bygger denna typ av bilar väljer en gammal motor som typ volvo B20 som bara behöver plus till tändspolen för att funka
Är det en 94'a kanske du slipper elektroniskt stöldskydd iaf ? det kan ju krångla till en del annars.
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :)
Postat: 12 juli 2016, 13:53:45
av ochkl0620
Netrunner: Haha nej det är ju skopan
Glenn: Något elektroniskt stöldskydd finns inte
Jo jag förstår det nu... Aja, ska mäta upp så mycket som möjligt sen
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :)
Postat: 12 juli 2016, 14:47:12
av danei
Säker på det? Jag har haft en Passat -96 som också är B4 modellen. Den var det startspärr på.
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :)
Postat: 12 juli 2016, 14:52:28
av ochkl0620
Ganska övertygad, hoppas jag!
Verkar inte vara någon elektronik i och runt nyckeln iaf?
Om det fanns en startspärr så var antennen en ring som satt runt den koniska biten på tändningslåset.
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :)
Postat: 12 juli 2016, 21:41:53
av ochkl0620
Jo det brukar ju se ut så. Finns inget sånt här
Förvånansvärt lite tåtar som behöver kopplas in har jag kommit fram till. Konstant 12V, 12V tändning och GND till ECUn. I princip alla kablar på motorn sitter kvar kopplade till en snabbkontakt som sitter på kabelhärvan till ECUn så det ska nog inte vara några problem.
Nu söker jag en lämplig kapsling, säkringshållare och kopplingsplintar till allt
Om någon har så tar jag gärna emot donationer! Behöver inte vara nya grejer! Helst flatstiftssäkringar dock men inge krav de heller
Tyvärr inga bilder idag men nu är hela golvet klart inkl nedsänkning för batteri och elcentral.
Lite av elen inkopplad på prov, jag har nu koll på alla kablar som är nödvändiga för drift om jag inte missat något. Har vart ett jävla nötande
Startmotorn är inkopplad och fungerar på nyckeln också Kändes faktiskt lite kul att bara höra motorn gå runt för första gången på många år. Då satt den i den bil som jag lärde mig köra i
Från en sak till en annan...
Bränsletank, vart skulle ni placera den?
1. I "hytten" bakom sätena över elcentralen och batteriet, dock avskiljt? Känns riskabelt.
2. Fram över styrväxeln? Känns också dumt.
3. I motorutrymmet över växellådan. Det kommer inte bli helt slutet in till motorn, kylaren sitter dock fram så luftcirkulationen kanske inte blir tillräcklig?
4.