Re: Problem: kylskåp i fritidshus som används helger året ru
Postat: 13 augusti 2015, 18:36:00
För hög effekt på för lite ytor. då menar jag inte kokare utan allt det andra. Om det dessutom är gravitationsdriven (platén/munter-principen ) vilket gör flödeshastigheten låg pga. mycket små tryckskillnader och beroende på diffusion eftersom det är blandning mellan 2 gaser (väte/ammoniak) i den kylande delen där det är skillnad i partialtryck som gör att ammoniak dunstar och därmed kyler (på samma sätt som att man känner kyla när man viftar fuktiga händer i torrare luft) - i och med att det är en gas i vägen (väte) så blir den processen långsam. Skall man få kapacitet så behövs det väldigt stora arbetande ytor
(samma bekymmer har man med luft i tex. när man skall frystorka i vakum - även små mängder restluft kan söla ned torkhastigheten i tiopotenser långsammare fart och det beror på att det måste diffundera genom en icke kondenserbar gaslager innan den når den kallare ytan där vattenånga kan avsättas som is.
Det finns väldigt många ideer på olika kylmaskiner - men väldigt få av dessa fungerar i verkligheten pga. topologi, beroende av mycket väl fungerande värmeväxlare och de flesta lösningar kräver enorma volymer och/eller ytor.
platén/munter-pricipen och liknande ammoniak-system behöver runt 200 grader värme för att fungera bra och på en diesel-bil skulle det bli ett problem då avgastemperaturen når över 200 grader C först vid lite högre laster och tex. vid tomgång ligger avgastemperaturen runt 40 -70 grader i en varmkörd motor (i all fall på traktor)
(samma bekymmer har man med luft i tex. när man skall frystorka i vakum - även små mängder restluft kan söla ned torkhastigheten i tiopotenser långsammare fart och det beror på att det måste diffundera genom en icke kondenserbar gaslager innan den når den kallare ytan där vattenånga kan avsättas som is.
Det finns väldigt många ideer på olika kylmaskiner - men väldigt få av dessa fungerar i verkligheten pga. topologi, beroende av mycket väl fungerande värmeväxlare och de flesta lösningar kräver enorma volymer och/eller ytor.
platén/munter-pricipen och liknande ammoniak-system behöver runt 200 grader värme för att fungera bra och på en diesel-bil skulle det bli ett problem då avgastemperaturen når över 200 grader C först vid lite högre laster och tex. vid tomgång ligger avgastemperaturen runt 40 -70 grader i en varmkörd motor (i all fall på traktor)