Sida 4 av 8
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 6 april 2014, 10:57:54
av LaRdA
Det sitter ett bakdrev från en cykel med på utgående axel , så att när man ska starta motorn är det bara att veva till på trampan, och tack vare frihjulsnavet så fortsätter förhoppningsvis inte tramporna snurra med när motorn startar.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 6 april 2014, 12:42:02
av Electricguy
Vad skulle man kunna tänka sig att varvtal och uteffekt är på den här motorn?
Den verkar ju vara rätt så rejält tilltagen vad det gäller cylindervolym.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 6 april 2014, 12:42:50
av bonecrime
Ett par hästkrafter vid några hundra varv... troligen.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 6 april 2014, 12:59:03
av sodjan
> Det sitter ett bakdrev från en cykel med på utgående axel
Delar av det syns på de allra försra bilderna i tråden på första sidan.
Du har ingen bild innan isärtagningen som visar motorn från axelsidan?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 12:35:33
av Ulf

Det här är FINKULTUR! Du är en riktig kulturarbetare!
När var din morfar född?
Det var en riktigt fin bil, ja, motorn har riktig charm den med!
Det var ju så förr att man gärna tillverkade sina saker själv. Det fanns i Clas Ohlson's katalog ritningar på diverse maskiner. Hyffsat riktiga grejor oxå!
Tyvärr började denna anda dö ut någon gång på 60-70 talet. Fast Hobbex sålde ju sina ritningar. Man har ju dreglat över armborstet Nimrod, båten Flugan och cykelbilen Fantom.
Jag och en kompis sparade och köpte just dessa tre ritningar. Kompisen hade svets, så han byggde cykelbilen. Dock inte så lättrampad som det stod i beskrivningen. Han färdigställde aldrig karrosen.
Jag hade en gevärskolv från ett gummisnoddsgevär och byggde armborstet, en totalt livsfarlig historia.
Men det var bra kraft i det, stenkulor var utmärkt som ammo. Båten blev aldrig byggd och jag vet inte vart ritningarna tog vägen. Jag har för mig att den skulle byggas i masonit och kunna ha en motor på upp till 25hk, "men redan med 5hk når man svindlade farter" om jag minns texten rätt ... .
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 16:39:34
av drh
Kul tråd
@ Ulf - jag byggde flugan när jag var liten med ritning från Hobbex.
Och jag tror vi kom upp i 20 knop med en 8 hästars motor. Dock så blev den mer flatbottnad än vad som var tänkt, men det var bara kul att fara fram på bredställ

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 16:45:33
av säter
LaRdA skrev:Tanken är att tillverka ett par helt nya hylsor och sedan gjuta babbits-metall som man sedan svarvar till mått, detta för att inte riskera att förstöra orginal lagret.
Ska du centrifugalgjuta babbitslagret?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 18:27:31
av MiaM
Ulf skrev:
Det här är FINKULTUR! Du är en riktig kulturarbetare!
Medhåll++++
Ulf skrev:Det var ju så förr att man gärna tillverkade sina saker själv. Det fanns i Clas Ohlson's katalog ritningar på diverse maskiner. Hyffsat riktiga grejor oxå!
Tyvärr började denna anda dö ut någon gång på 60-70 talet. Fast Hobbex sålde ju sina ritningar. Man har ju dreglat över armborstet Nimrod, båten Flugan och cykelbilen Fantom.
En orsak till att sånthär dör ut är väl krångligare och krångligare regler inom åtminstone vissa områden. Jag vet inte alls hur det är med båtar, flygplan, skjutvapen o.s.v. men för motordrivna vägfordon så är det väl i princip bara cykel med elektrisk hjälpmotor man helt lagligt kan bygga idag utan några krav på tillstånd, besiktningar eller liknande.
Eller har reglerna alltid varit krångliga men samhällets kontroll att regler efterlevs hårdnat?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 22:27:48
av Krille Krokodil
Ulf skrev:...dreglat över armborstet Nimrod...
Tragiskt att man inte var stor nog att bygga det innan de slutade sälja ritningarna,
man var på ärtbössestadiet fortfarande när de plockade bort den från katalogen.
Det blev sprängämnen man fick roa sig med istället när man blev stor nog.
Har för mig att de (på den gamla goda tiden) sålde någon effektstyrning med
temperaturgivare som var brett justerbar +-1 grad etanols kokpunkt.
7 kronor kostade en dosa prima lössnus på den gamla goda tiden, 58:- rånas man
på idag. Inte ens bensinen luktar bensin längre och rengöringsmedlen saknar alla
de där oranga kvalitetsstämplarna med döda fiskar och annat som garanterade
att det var "effektiva grejor", vart är samhället på väg?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 7 april 2014, 22:34:05
av Lennart Aspenryd
Nää Det var inte bättre förr!
Jag var där, men det var annorlunda, men vid middagen i lördags berättade Barn och Barnbarn att de nu gör sitt eget snus,
och är nere på en kostnad runt 7:- Så även i denna värld går det att finna rätt balans säger Lasp :-
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 8 april 2014, 07:44:56
av Sinumerik
Ulf skrev:cykelbilen Fantom.
Sägnen säger att ytterst få (ingen?) verkligen byggdes trots att ritningen sålde som smör

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 8 april 2014, 08:05:31
av Nerre
Krille Krokodil skrev:
Har för mig att de (på den gamla goda tiden) sålde någon effektstyrning med
temperaturgivare som var brett justerbar +-1 grad etanols kokpunkt. :mrgreen:
Clasohlson sålde så sent som på 90-talet en termostat som låg runt 79 grader, jag tror de var tänkta att användas till en labmaster (som ju ansågs vara "state of the art" innan internet-boomen kom och informationen om hur man bygger vettiga "apparater" blev spridd).
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 8 april 2014, 08:53:28
av Krille Krokodil
Jag såg ju till att rekrytera spetskompetens till mitt apparatbygge, hade en doktorand
i kemiteknik som medbrottsling. Vi analyserade vår produkt med gaskromatograf
på LTH, seriöst värre!
Något liknande båten Flugan byggde min kompis familj, de var riktiga oljeindränkta
bilmeckare som svetsade ihop egna go-carts, byggde om Mini till cabbe och annat
roligt...
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 8 april 2014, 09:24:45
av Ulf
@Lasp:
Så oxå även jag, men jag lär inte komma ner i 1,25 för 50 gram som när jag började!
Fast jag bakar med en miniugn som en arduino styr! Blir "Fint som snus"!
@drh
Lyckliga du som inte bara byggt, utan även kört Flugan!
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 8 april 2014, 10:05:08
av Glenn
Sinumerik skrev:Ulf skrev:cykelbilen Fantom.
Sägnen säger att ytterst få (ingen?) verkligen byggdes trots att ritningen sålde som smör

Claes Johansson på tidningen klassiker byggde ju en för X antal år sen och skrev om det i tidningen, det var tydligen flertalet saker
i ritningen som antingen inte togs upp eller som helt enkelt inte gick att bygga, han fick ju ihop bilen tillslut efter en hel dels
improvisation
Men få lär ha byggts ja.