Tekko lägger ner klass D aka "back to the Drawing Board"
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Tekko lägger ner klass D aka "back to the Drawing Board"
Knappast. Sitter väl bara en konding där.
Skulle tro det jag också.
Iaf jag satte en konding på 56pF mellan audioingångarna på modulerna vilket synkade switchfrekvensen hos båda och vips droppade man brusgolvet ännu lite till, nästan allt det där visslet du bekrev försvann, vilket altså var resultatet av att de olika switchfrekvenserna skapade sk "beating frequencies" dvs den frekvens du får när du har 2st olika frekvenser nära varandra, i detta fall tillräckligt långt ifrån varann för att ge en resultatfrekvens runt 5kHz eller vad det nu kan ha vart.
Iaf jag satte en konding på 56pF mellan audioingångarna på modulerna vilket synkade switchfrekvensen hos båda och vips droppade man brusgolvet ännu lite till, nästan allt det där visslet du bekrev försvann, vilket altså var resultatet av att de olika switchfrekvenserna skapade sk "beating frequencies" dvs den frekvens du får när du har 2st olika frekvenser nära varandra, i detta fall tillräckligt långt ifrån varann för att ge en resultatfrekvens runt 5kHz eller vad det nu kan ha vart.
Kanske samma frekvens fast fasförskjutet kanske är ett snäpp bättre?
En liten update, har till slut fått tummen ur och tagit en bild på projektet i dess nuvarande form:

Har kört projektet i denna form nu sen sist jag postade i denna tråd för några veckor sen, börjar fundera på montering i chassi.

Har kört projektet i denna form nu sen sist jag postade i denna tråd för några veckor sen, börjar fundera på montering i chassi.
Trevligt att du använder Ericsson kraft moduler.
/// Marcus
/// Marcus
Den ena modulen producerar 12V till gate drivningen, en isolerad 12v utgång till varje modul, den andra ger 15V till ingångssteget, borde egentligen byta plats på dom så 15V går till gate drivningen och 12V till ingångssteget.
Ungjefär som en integrerad stärk med volymkontrollen uppvriden till max utan något inkopplat till ingångarna.
Skulle tro att en del av det brus jag har nu är delvis från de där blåa modulerna pga för lite filtrering samt att saken är direkt kopplad till ljudkortets linjeutgång utan någon volymkontroll imellan.
Skulle tro att en del av det brus jag har nu är delvis från de där blåa modulerna pga för lite filtrering samt att saken är direkt kopplad till ljudkortets linjeutgång utan någon volymkontroll imellan.
Tänkte mer på utstrålad störning till andra apparater.
Ingen skillnad, skulle tro att jag har gjort en miss i jordplanet och fått till en effektiv antenn vid frekvenser mellan 400 kHz och några hundra MHz.
-
Och hur blir det när du bygger in det i ett chassi?
Jag hade en Pc som störde när man tog av sidoplåten som exempel.
Jag hade en Pc som störde när man tog av sidoplåten som exempel.
Har inte testat att bygga in i chassi än, och vet ej om jag ska bemöda mig heller med dessa prototyper med massa "bodges"
Kommer eventuellt att cadda nya kort och hoppas på bättre resultat, funderar på att flytta komparatorn till ett litet dotterkort precis som på hypex ucd modulerna.
Kommer eventuellt att cadda nya kort och hoppas på bättre resultat, funderar på att flytta komparatorn till ett litet dotterkort precis som på hypex ucd modulerna.
-
Du har tittat på IRFs appnötter och demobord, TI och ST, samt Motorla mfl har också några på tips hur man caddar för att minska RF utrstrålning, tänker då på noder med hög dI/dT, jordplansutläggning, strömloopars storlek etc etc. Finns mycket matnyttigt i datablad och demobordsmanualer för både klass D kretsar men också diverse switchregulatorer.
Jag hade gärna tagit emot tips på någon bra text/bok i ämnet.
Jag hade gärna tagit emot tips på någon bra text/bok i ämnet.
Har kollat igenom dessa och jämfört med mina layout och kunde inte hitta något uppenbart fel så jag börjar tro att det helt enkelt är i klass d stärkares natur att sprida skit i AM bandet.
De utvecklingskort som ges ut av chiptillverkare mfl så är EMC inget man lägger tid på utan bara att demonstrera funktionen.
Sett till din senaste bild, är det kanske ingen bra EMC-mässig koppling. Mycket antenner (sladdar) mellan olika kort mm..
Sett till din senaste bild, är det kanske ingen bra EMC-mässig koppling. Mycket antenner (sladdar) mellan olika kort mm..