Sida 4 av 9

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 27 april 2013, 13:36:32
av Lennart Aspenryd
Gläds med dig.
Gladdes också åt flytten av huvudbrytaren, vågade inte ens kommentera den innan, men mitt knä är ju redan risigt.
Så snackade jag med barn och barnbarn igår om en kopplingsbar elenhet.
Typ enhjulssläpvagn med drivmotor och batteri.
Fjärrkontroll av effekt placeras på styret!
Kanske skall det bli en egen tråd av denna tanke.
Men jag vill åt det där flinet!

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 27 april 2013, 15:20:24
av Peter_1982
Ibland är det ju bättre att låta folk komma på såna saker som huvudbrytaren själva :-)


Jag har varit ute o "cyklat" en del nu iallafall, tyvärr blev det inga filmer för jag har förlagt batterierna till Gopron, och tjejen som är sjuk och går i morgonrock var inte så sugen på att gå ut och filma med telefonen :roll:

Jag tog första rundan runt kvarteret med 20A som strömgräns, eller första rundan, jag stannade halvvägs och ökade till 40A, ca 3000W :D Det är helt klart mer tryck i denna än min förra, redan på 40A bar det iväg rätt bra. Stannade o snackade lite skit med grannen, visade han hur lätt man manövrerar omkring bland inställningarna i CAn, och hur lätt man kunde öka strömmen till 60A :twisted:

Efter det tog jag en längre provrunda på nästan 4500W , toppnotering i hastighet var 77km/h :shock: såg ut att ligga på ca 3500W i denna farten.

Det enda mekaniska som måste åtgärdas är att bakdrevet måste slipas lite då det tuggar över på ett par kuggar, samt att bakbromsen måste luftas då den är lite svampig och tar långt in.
Mekaniska saker som bör åtgärdas är en starkare fjäder bak, eller spänna upp den nuvarande så gott det går, samt en bekvämare sadel.
Sen ska motorn tas bort och splittas så en temperaturgivare kan installeras, plus att jag kommer sätta upp motorns sidokåpor i fräsen och försöka göra några vettiga lufthål så motorn kyls lite bättre. Vet inte om detta kommer behövas, men kan lika gärna göra det nu medans grejorna är nya och lätta att ta isär.

Elektriskt sett ska BMSen kopplas in, om den får plats lite vettigt i batterilådan. Annars kan det bli att jag kör på den inbyggda lågspänningsvarningen i CAn, plus celloggers som mäter de individuella cellernas spänning och börjar tjuta om någon blir för låg.
Får jag inte in BMSen i batterilådan måste jag bygga ihop något så den kopplas med vid laddning så alla cellerna blir balancerade för maximal livslängd.

Har precis plockat i ordning lite i hobbyrummet, vilket behövdes, och här näst ska jag försöka få igång en av BMS Batterys Alloy Shell-laddare som hade en kortis mellan en FET och chassit så säkringarna gick.
Denna ska sen justeras in till rätt spänning och fungera som reseladdare eller dylikt.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 28 april 2013, 16:43:28
av Peter_1982
Plockade bort bakhjulet idag och försökte få isär motorn, dum i huvet som man är... :wall:

Vet inte riktigt hur det gick till, men allt kom snett, o sen slet magneterna till sig statorn igen, och tre av magneterna blev skadade :doh:

Detta är den värsta, en till är nästan lika illa, och en tredje har hälften av skadan ungefär.

Bild

Jag har ju inte mycket annat val än att köra med detta, o det lär nog funka så bra att jag inte ens märker det, men ni kunniga därute, vad kan man förvänta sig efter en sån här skada?
Sämre kräm vid de magneterna såklart, men något annat?


Poängen med att ha isär motorn var att göra lite ventilationshål i sidokåporna. Motorn är "specad" för 6kW, men luddigare siffra får man ju leta efter. Stallar man tillräckligt länge så tar nog 500W ihjäl motorn också.

Nåja, gjorde en jigg i den gamla fräsen på jobbet och skred till verket med den enda vassa pinnfräs jag hittade :roll:

Bild

Veva veva veva...

Bild

Blev rätt snyggt tycker jag, hoppas jag inte försvagat kåpan allt för mycket. Tänkte pensla i lite svart färg så man inte ser spåren, men samtidigt så blev det så snyggt så jag lämnar det nog som det är. Är aluminium så det kommer ju inte rosta eller nåt...

Lite hål närmare mitten på andra sidan, tanken är väl att luften ska sugas igenom hålen i mitten och slungas ut runt lindningarna till spåren.
Har inga större förhoppningar på att detta kommer göra någon massiv skillnad, men detta ihop med tempgivaren som jag ska montera bör göra att jag har marginalerna på min sida...

Bild

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 11:18:42
av Honk
Hehehe.....coolt bygge men inte särskilt farbror blå vänligt.
Ifall dom lägger märke till dig lär dom även stoppa dig.....

Undrar vad påföljden blir ifall man blir påkommen?
Beslag av "motor"cykeln med dryga eller möjligen lätta böter?
Eller helt enkelt bara kompanistryk inuti en pikébil :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 14:04:34
av Peter_1982
Haha, jaa, det har jag också funderat på ett par gånger.

Du FÅR ju bygga dig en elcykel, om du håller dig till antingen

* Max 20km/h och hur mycket effekt du vill (tror jag), tror inte ens du måste trampa för att det ska ge effekt, jämför med de elektriska kick-boardsen som småkidsen kör omkring på.

* Max 25km/h, max 250W och bara effekt när du trampar, som de flesta elcyklar som säljs, Biltema osv osv.


Jag har full möjlighet i kontrollern att få vilket som av dessa lägen, jag har monterat en trampsensor, och menar ha denna på en "dold" brytare som man kan slå till om polisen blir för nyfiken.
Det gör det hela såklart inte lagligt ändå, men enklare att klara en simpel kontroll kanske.

Antingen klassas det väl som trimmad elcykel, vilket borde kunna jämföras med trimmad moppe.
Eller så tjurar de till och klassar det som elektrisk motorcykel eller annat hemmabyggt fordon som måste vara registrerat.

Time will tell, för jag tror inte jag och polaren (som gör ett liknande bygge) kommer klara oss osedda från lagen hela sommaren :roll:

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 14:11:04
av Klas-Kenny
"Antingen klassas det väl som trimmad elcykel, vilket borde kunna jämföras med trimmad moppe."
Med andra ord, oregistrerad motorcykel.
Jag gissar att om du saknar A-körkort så beslagtas säkert alla grejer på cykeln, har du A-kort får du förmodligen behålla dem, men med samma straff i övrigt. För så är det med moped. ;)

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 14:20:31
av Peter_1982
Hmm, du kan mycket väl ha rätt. Nåja, det kommer ju finnas ett helt lagligt läge på cykeln också så håller jag mig till det på allmänna vägar och bara använder full power ute i skogen eller nåt så är det nog lugnt. Fördelen jämfört med moped är att det är lite svårare att "se" trimmet då det bara är en parameter i kontrollern, som dessutom inte går att läsa ut då kommunikationen mellan dator och kontroller är en-vägs...

Hoppas jag inte behöver få reda på konsekvenserna any time soon :vissla:

Ljög lite om alternativen innan också, för det första alternativet där man får ha hur mycket effekt man vill och bara 20km/h, FÅR det inte finnas trampor eller dylik anordning. Segway och liknande PT faller därunder...

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 15:20:09
av danielr112
När det gäller drevet som kuggar så rekomenderar jag att du byter till nya drev och kedja. När det väl börjat kugga är det i regel kört.


Fint bygge!

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 15:26:37
av Peter_1982
Både drev och kedja är sprillans nya. Dock är drevet av, ska vi säga, tveksam kvalitet, så tänderna är lite breda uppe på ryggen. Jag har slipat dem vassare, men det är fortfarande ett par tre tänder som kedjan gärna vill klättra på.


Ska lägga ett nytt lager färg på färg och ekrar innan jag sätter ihop motorn ikväll, jag ber en stilla bön att jag inte skadat motorn så illa så den inte funkar längre eller nåt.
Polarn upplyste mig om att jag inte skulle lägga nån färg på magneterna eller utsidan av statorn, detta efter jag sprayat 3-4 tjocka fina lager såklart :doh:

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 15:30:01
av danielr112
Skumt att de hoppar redan då. Har aldrig varit med om det själv. FÅr hoppas de löser sig.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 29 april 2013, 16:58:02
av Spazze
Det är väl antagligen så att kedjan är till för 8-/9-delade växelsystem och drevet passar kedjor som är till grövre prylar. Google kanske kan avslöja om det är mer än bredden på dreven som skiljer.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 30 april 2013, 07:23:09
av Peter_1982
Kedjan är 1/2" x 1/8", vilket jag fick vanlig BMX-kedja till att vara.

Och frihjulet är ett frihjul till en BMX, så tycker att den delen borde vara rätt. Jag tror faktiskt inte det är svårare än att frihjulet kostade typ 50spänn och kommer från våra asiatiska vänner...


Igår efter jobbet monterade jag nervöst ihop motorn igen, livrädd att den dels inte skulle gå att få ihop pga mina alla lager färg, och dels att jag skulle krascha skiten igen och förstöra fler magneter :?

Såhär fint blev hjulet efter lite färg på magneterna samt ny mattsvart färg på fälg och ekrar (maskerade ju såklart dåligt när jag sprayade det röda, så hälften av ekrarna var rödprickiga :oops: ).

Bild

Statorn har även fått sig ett par tjocka lager färg för att ytterligare skydda lindningarna som nu är mer exponerade för smuts, vatten och ekorrar...

Bild


Vid ihopmontering hade jag statorn i skruvstädet som bilden ovan, och höll stadigt i hela fälgen och siktade noga in mig på axeln. Minns att jag hade en tanke att om jag tar det väldigt försiktigt och håller i stadigt så kan jag få dit allt rakt, PANG sa det, sen slets fälgen ur händerna på mig när magneterna drog till sig statorn :)

Kraftiga leksaker detta :D

Jag satte aldrig tillbaka hjulet i cykeln för jag ska montera en stänkskärm bak, men hjulet snurrade lätt utan missljud så jag hoppas allt klarade sig okej. Facit kommer ikväll...

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 30 april 2013, 18:06:47
av Peter_1982
Phuh, motorn snurrar upp som den ska utan missljud.

Möjligtvis att den är lite ryckigare på ett par ställen, men det kan likagärna bero på att jag ändrat gasresonsens rampning.

En tanke jag fick, hallgivarna sitter ju precis ute i kanten på rotorn, nu vet jag inte om de läser på den sidan som magneterna är skadade, men vad händer om de gör det?
Vad händer om hallgivarna missar en signal lite här och var?

Det sitter ju dubbla uppsättningar hallgivare i motorn, en uppsättning som reserv (lucky me :D ), kunde ju prova att använda den andra uppsättningen o se om ryckigheten försvinner.

Nåja, jag ska ut och prova den lite efter jag ätit lite. Har hittat batterierna till Gopron också så ska försöka få dit en sådan också.

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 30 april 2013, 19:01:36
av orvar-e
fränt :tumupp:
schysst bygge

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Postat: 30 april 2013, 20:02:11
av Bigstone
HOOOLY.....! :shock: Vilket otroligt bygge! Bra jobbat! :tumupp:
Nästan så det är skinnställs & störtkruke varning på den där va?

Ser verkligen fram mot en liten videostripp på åket in action.
Se upp för ordningsmakten och drive safe säger jag bara. KUL! :D