Sida 4 av 13

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 12 mars 2013, 23:27:33
av Meduza
Räknade lite på det, om man kunde ha samma effektivitet i en sterlinghybrid som i en bensinmotor så skulle pellets kosta 1/3 av vad bensin kostar att köra på, däremot skulle det vara otympligare och kräva över dubbla volymen för samma energi.

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 12 mars 2013, 23:32:04
av Jan E
Eftersom det är skillanden i temperatur och belastning som avgör har bra en Stirlingmotor fungerar så kan man ju tankemässigt visualisera två ytterligheter..
A: Köra bil i Sahara med skiftande belastning.
B: Generera el i Antarktis med någorlunda jämn belastning.
En annan intressant faktor att diskutera är att Stirlingmotorn har haft som mest kommersiell framgång där drifts förhållandrna är extremt svåra och där endast någonting jag helst inte vill uttala (kärnkraften) konkurrerar. Nämligen som driftkälla i u-läge för en ubåt.
En annan och lite annorlunda aspekt är att Kineserna KÖPER Stirlingmotorer av oss, som drivs av parabol-solfångarkluster i parker. I syfte att generera el och/eller rena vatten. Man köper av företaget i Åmål som jag tidigare länkade till.
Jag har intresserat mig för Stirling motorer i många år, och som så många andra väntat på en lagom stor 2-5 kW modul skall bli överkomlig. Då skulle det i förlängninge bli väldigt intressant att vidareutveckla det vi i Sverige en gång under ww2 var världsledande på nämligen gengasteknik. Med modern styr och reglerteknik tror jag att gengastekniken + Stirlingmotorn kunde bli ett vinnande koncept...

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 12 mars 2013, 23:38:28
av ralvejd

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 12 mars 2013, 23:38:48
av bearing
Är det en fördel att bränna gengasen i stirlingmotorn, istället för att helt enkelt bränna råvaran som gengasen framställs av, direkt i motorn?

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 00:38:47
av Jan E
Ett väl dimensionerat och bra fungerande gengasaggregat ger en kontinuerlig "blå låga". Ett gasflöde från en bra gengasreaktor är renat från ej önskade beståndsdelar (framförallt tjära) som annars ger beläggning på den mottagande värmeväxlaren, och därvidlag hindrar värmeväxling. Man suger med hjälp av varvtalsreglerad fläktmotor ut gasen ur en reaktor och kan därvidlag enklare rikta och reglera flödet av gasen/värmen. Vanlig "vedbrand" om utrycket ursäktas är framförallt trögre, smutsigare och mer svårriktat. En Stirlingmotor har ingen egen brännkammare utan får för funktionen den nödvändiga värmen från en extern källa/förbränningskammare...

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 01:36:15
av bearing
Tack för en bra förklaring!
Så "omvägen" via gengas gör förbränningen renare, och möjliggör snabbare ändring av värmeeffekten. Hur mycket av vedens energi blir till gas?

Jag hittade en intressant motor på http://www.stirling.dk via http://www.archive.org:
http://web.archive.org/web/201203271349 ... /index.php

Sidan verkar nedlagd just... är det någon som vet varför?
EDIT: hittade den nya sidan:
http://www.stirling-energie.de/en/35kwe-sd4-e-engine

Bifogar en pdf som visar deras 35kW-motor.
1315387224.pdf
Video på en hemmagjord liknande konstruktion:

En till:


Det verkar vara en ganska vanlig konstruktion, jag har inte lagt märke till den tidigare.
http://www.ohio.edu/mechanical/stirling ... gines.html

På en sån här dubbelverkande konstruktion är inte kolvringstätningarna lika kritiska, eller hur? gasen som läcker ut kommer hamna i nästa kammare. Trycken i de olika kamrarna kommer stabilisera sig och få ett förhållande beroende på varje kolvs täthet.

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 01:43:38
av säter
Gengasförbränning tillsammans med en stirlingmotor är ingen dum idé.
Här blir man inte lidande av det stora kvävgasöverskott som gengasen innehåller.

Sen kanske gränsen mellan direkt blålågeförbränning och gengasförbränning vara ganska fin.
Hursomhelst, man måste ha en förbränning som inte ger beläggningar på värmeväxlaren och är snabbt reglerbar.

Önskedrömmen för mig vore att bygga ett fliseldat kraftverk, som kan generera elström till ett pris av 50% av dagens.
Dessutom erhålla ett värmeöverskott motvarande 30m³ olja per år.

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 10:45:33
av bellasoda
Egentligen är det ju rätt smart att satsa på vedeldade stirlingmotorer i ett land som Sverige: behöver mest av både värme och el på vintern, men lite sol att ta av. Att man i södra Europa i stället satsar på solenergi är förståeligt.

Jag har suttit och skissat på en stirlingmotor av betatyp nu ett tag. Det är främst 3 saker jag tycker är svåra:

1. Kylningscylindern bör vara i aluminium. Svårt att svetsa i om man inte äger en ac/dc-tig. Alternativet är att vattenmantla kylcylindern för att slippa fixa massor av flänsar och sedan använda detta för det som krävs: http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010
2. Svårt att få till tätningar. Blir antagligen detta om jag inte kommer på något bättre: http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... smXn000000 Jag räknade lite snabbt på det och det kommer iaf bli ett övertryck på 15-30 kPa. Jag vet inte om detta är mycket eller lite.
3. Svårt att svarva invändiga tätningsspår i en tryck-kolv, där stången för förskjutningskolven ska passera och diametern är c:a 5-10 mm.

Att få fyr på det hela är det enkla (roliga?). Det är rätt vanligt att elda hobby-stirlingmotorer med alkohol så en variant till brännare är denna: http://www.xxl.se/Root/Tur-%26-vildmark ... 62_1_Style Men målet är ju att sätta hela manicken på en vanlig vedspis och driva en generator och alstra kanske 100-500 watt med 1-4 cylindrar.

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 12:29:05
av rjl11

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 12:44:01
av Walle
Mycket intressant!

Som en liten sidonotering: I de artiklar som har länkats i den här tråden så blandas "stirlingmotor" friskt med "sterlingmotor". Ska det verkligen vara så svårt, det är väl ändå utbildade journalister som skriver artiklarna? ;)

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 13:33:06
av bearing
Här är företaget bakom bilen.
http://www.precer.com/index.html

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 14:24:02
av bearing
Den här ser intressant ut:
"
Configuration: Pressurized Double Acting Gama
Continuous Power Rating: 2.5Hp
Pressurization: Air, Helium, CO2 or Argon at up to 300psi
Burner: Wood fire box capable of natural convection of forced air draft

At just over 220rpm this engine produces over 2hp. This is quiet smooth running engine which requires only a few armloads of wood for an entire days work
"

http://www.starspin.com/stirlings/jimd6.html

Sketchupmodell av en liknande konstruktion ("double acting gamma").
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 43a5b85c0c

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 20:28:44
av danei
Jag håller inte med om att gengas är vettigt till en stirlingmotor. Har man gengas är en ottomotor bättre och billigare. Men om man eldar med glid, ved eller pellets, så bör det nog vara en lambda reglerad brännaren som först bränner med ett luftunderskott, och sedan bränner fullt ut i nästa steg. Jag här en brännaren i pannan som bränner spån (mald pellets) först med luft underskott vid 700grader och sedan full förbränning när gaserna lämnar brännaren. Men den är "dum" den reglerar bara via temperaturen på primärförbränningen. Det är visserligen klart bättre än majoriteten av brännarna som saknar återmatning. Men vill man köra variabelt effekt krävs lite mer. Ett komplett gengasagregat är dock extremt överdrivet.

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 20:53:54
av j.po

Re: Stirlingmotortråden! :)

Postat: 13 mars 2013, 23:03:31
av Jan E
Intressant artikel du länkade till "i.po"
Där beskrivs att: "Inte minst framgångar inom halvledartekniken har gjort det möjligt att övervinna de tidigare svagheterna med varvtalsregleringen"...
Just halvledartekniken var en gång anledningen att Philips som då ägde patentet lade ner sitt omfattande utvecklingsarbete. Anledningen var att "radiorören" (Stirlingmotorn behövdes för att förse radiorörs-anläggningar med med el) ersattes av just halvledare. Och motivet för fortsatt utveckling av Stirlingmotorn försvann med radiorören. När halvledarna vann marknad lades utvecklingen av Stirlingmotorn ner...