MiaM skrev:Fördelen med att jorda utgången är väl att eventuell överledning primär-sekundär vid fel i trafon aldrig kan leda till farliga spänningar. (Sekundären tål tillräckligt mycket DC-ström för att kontinuerligt orka kortsluta bort anodmatningen, antar jag).
Anledningen till att jag frågar är egentligen att jag kände att det skulle bli "knöligt". Sen kom jag dock på att om jag placerar ingången bredvid minus-utgången så kan jag dels hålla isär I/O ordentligt, dels praktiskt jorda mha ingångens jord. Dock ingen bra jordning ur
utesluten feedback-synvinkel (då hela ingångens skärm kommer att gunga lite map guardpunkten).
För övrigt mycket intressant att få reda på
varför man bör jorda sekundären
MVH/Roger
PS
Bifogar en bild där jag visar detta och det något tråkiga faktum att jag blev tvungen att offra den vackra symmetrin för att få plats med dom mycket billigare högtalarkontakterna. Jag är fortfarande inte säker på om jag ska göra såhär. Gillar Cliff för mycket. Men mest har det att göra med priset och tillgängligheten som jag kommer kolla upp i morgon.
Nu ser jag att de så kallade "Cliff" inte tycks vara Cliff utan någon slags billigare kopia (63:- paret). Dessa är förgyllda (onödigt) och om man verkligen vill ha äkta Cliff verkar dom kosta runt 200 inklusive moms paret. 20X200=...Nej, nej, nej, så roligt ska vi inte ha!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.