Sida 4 av 8
Postat: 22 september 2005, 07:32:47
av gvs
Man måste logga in för att komma åt forumet du länkade....
Postat: 22 september 2005, 15:53:30
av metanolic
jasså, har dom börjat med sånt

Postat: 22 september 2005, 17:39:12
av Olle E.
Kan du posta lite fler, nyare bilder här? Dels är det kul att se hur det går, samt hur du byggt, osv.
Postat: 22 september 2005, 20:12:46
av metanolic
ok..
byggt ett avgassystem..
film på en provstart..
http://media.putfile.com/rc-bilsmotorn_2
fått ihop drivningen till mellanaxeln..
börjat trixa med drivningen till bakaxeln..
chokereglage..
här sprack det

har börjat på ett nytt motorfäste..
..som ska sitta i dom nedre skruvarna här..
en bild på hur bilen såg ut förr i tiden..
har för övrigt börjat pilla på en ny framvagn.. och en ny bakaxel blir det sen oxå... blir individuell fjädring runt om sedan..
och jag är fullt medveten om hur illa svetsarna ser ut

blir tyvärr inte snyggare med den svetsen jag har

Postat: 22 september 2005, 21:23:09
av Olle E.

Snyggt avgas, impad.
Ser ju ut att bli riktigt bra!
Postat: 22 september 2005, 23:07:46
av Snabelost
Tufft!
Gick det förresten inte att skippa mellanaxeln på något sätt? Känns som att den kan vara en källa till strul.
Btw, det ser ut som om du inte har gas i tuben till svetsen!
/Magnus
Postat: 22 september 2005, 23:15:11
av Olle E.
Men då blir det väl problem med motorns rotationsriktning? Eller har jag fel?
Postat: 22 september 2005, 23:22:09
av Tekko
Du har fel. Det är kugghjulsdrift du tänker på där riktningen kastas om, på kedjedrift förblir riktningen lika. Denna bil ser ut som en replica från Skrotslaget på tv där dom byggde ett kedjedrivet fordon med en motorsågsmotor.
Postat: 22 september 2005, 23:46:51
av Olle E.
Just ja, glömde helt bort det... Är nog lite för trött för att diskutera detta på ett vettigt sätt...

Postat: 23 september 2005, 01:25:24
av metanolic
handtaget läcker gas som fan + att svetsen är kass i allmänhet.. ska försöka täta handtaget lite..
går inte att skippa mellanaxeln om man ska få en vettig utväxling... tänkte inte ha nån mellanaxel till en början men då skulle den få en teoretisk toppfart på över 400km/h
varvar motorn 10000rpm så har den en teoretisk toppfart på 100km/h nu..
synd att jag inte såg det Skrotslaget..
Postat: 25 september 2005, 20:01:46
av metanolic
tar mig friheten att slänga in lite nya bilder..
det nya motorfästet..
byggt ett till fäste till dragstarten..
fixat ena flärpen.. kylvingarna gick av vid ett litet missöde..
försökte även starta motorn i chassit idag för att provköra drivningen till mellanaxeln osv.. gick dock inte så bra då motorn inte startade.. ska pilla lite med brytarna och göra ett nytt försök nån dag.. film kommer givetvis..
ett sånt här bygge tar sin tid.. började den 1 augusti.. ett tips till er andra byggare är att göra den i större skala än 1:10

Postat: 25 september 2005, 21:42:31
av Snabelost
Trevligt med framsteg i projektet!
Nu ser svetsfogarna lite bättre ut dessutom!
Ja, skala 1:5 är nog vettigare. Dessutom tror jag på hjul i skottkärrhjuls storlek. Då kan man ha stora drev utan mellanaxel och dessutom få plats med biltemas cykelbromsskiva!
/Magnus
Postat: 25 september 2005, 21:51:58
av metanolic
min nästa bil blir i skala 1:5.. och den ska drivas av en zündappmotor med 70cc 13hk cylinder
(om jag inte får tag på en större motor tills dess

)
men den dagen, den glädjen..
hjul från en åkgräsklippare borde bli bra.. dom är ju betydligt bredare än skottkärrehjul.. men vart fan får man tag på sådana?

Postat: 25 september 2005, 22:19:46
av Olle E.

70 cc. = Inte illa...
Ska bli najs att se "drivlinan" på den sedan, måste ju antagligen ha någonting kraftigare än en cykelkedja, med tanke på vridmomentet du kommer få ut ur motorn.
Kul att du använder dig av Zündapp, förresten! Har själv en CS50 som jag ska försöka få fart på...
Postat: 25 september 2005, 23:18:43
av Snabelost
Däck (med fälj) i olika dimensioner finns att köpa på Nima!
www.nimaab.se
/Magnus