servomotor till nummerplåt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: servomotor till nummerplåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är kul att gå igenom en hel tråd som man inte läst förut, det är alltid något intressant att läsa. Jag har tyvärr inget bättre tips än de som du redan fått att komma med.

Ville bara säga att jag tycker det är tråkigt att det dyker upp skitnödiga kommentarer från vissa som heller inte har något att tillföra. Det är som någon tidigare skrev i en annan tråd, vissa inlägg är ungefär som att trampa i hundskit, det kvittar hur mycket man skrapar så får man inte bort det. Hoppas i alla fall du får till en bra lösning. :)
Noiseprojekt

Inlägg av Noiseprojekt »

Nu är det så att jag vill ha en motor till den!

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag bad inte om personliga åsikter utan bara om en lösning på mitt problem!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte sällan det finns bättre lösningar än den som frågeställaren tänkt sig. Det är bra mycket bättre att titta lite förutsättningslöst på problem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Då den ska användas till utställningar så vore det ju en schyst feature att kunna styra den elektriskt istället för att lossa den för hand.
Detta får mig att förstå att servomotorn och tillhörande mekanik för plåtens röresle inte behöver hantera några fartvindar eftersom man normalt inte kör med bilen då den är på utställning.

När man skall använda bilen i trafiken går det utmärkt att använda en låssprint. Då krävs det nämligen ingen komplicerad mekanik som håller emot plåten. Dessutom klarar i stort sett vilken liten RC-servo som helst att fälla upp och ned skylten. Helt okomplicerat med andra ord.
Senast redigerad av labmaster 24 april 2012, 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vill man vara mer originell kan man ju sätta servon som roterar navkapslarna.....
Noiseprojekt

Inlägg av Noiseprojekt »

Danei, har du inget vettigt att säga, säg det inte!!

Labmaster, Bilen är en bruksbil som kommer tävla i EMMA Advanced Unlimited (http://emmanet.com/download/12/categories2012.pdf)

Har nog hittat lösningen nu så slutar svara i denna tråden nu!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Missförstå mig inte. Jag har inga moraliska aspekter på hur du vill använda denna finness på bilen. Vill du använda mekanismen i ett försök komma undan fartkamerorna så är det inte ett probem för mig. Jag ville dock peka på möjligheten att använda en låssprint i kombination men en lite enklare mekanik och servo.

Du kanske kan använda en stegmotor föresten, den blir kanske lite enklare att styra jämfört med en servomotor. Kolla på Electrokit, där finns billiga drivare och stegmotorer.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

gOry skrev:fartkameror tar bara bild framifrån :wink:
Noiseprojekt skrev:Vissa har verkligen jävligt svårt att fatta!!
Jag gör INTE detta för att slippa bli tagen i fartkameror!!!!

Då den ska användas till utställningar så vore det ju en schyst feature att kunna styra den elektriskt istället för att lossa den för hand.
Från knappt inifrån och kanske även ifrån fjärr.
De kanske inte riktigt framgick, men jag skrev de med ironi för att trigga Pejlaren!
Noiseprojekt

Inlägg av Noiseprojekt »

gOry, det var inte dig jag menade heller... :)
telle

Inlägg av telle »

Kan en lösning vara att ha pivotpunkten i mitten av skylten? Då vid "normal" körning ha skylten lodrätt och på uppvisning vågrätt? Då behövs ju inte något större moment för att hålla skylten synlig?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du vill ha en motor? Ta 2 av dom här, det kommer att bli kanon!

Svensk leverantör med kvalité.

http://rmf.se/product_info.php?cPath=51 ... cts_id=169
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

telle skrev:Kan en lösning vara att ha pivotpunkten i mitten av skylten? Då vid "normal" körning ha skylten lodrätt och på uppvisning vågrätt? Då behövs ju inte något större moment för att hålla skylten synlig?
Förssökte skissa lite på en sån lösning jag med, men efterssom ingeting får sticka upp ovanför balken (eller vad det nu är) som överdelen av skylten är monterad i så fick jag inte riktigt ihop det med länkagen.

Jag vidhåller fortfarande att motor och eventuell elektronik till "Grodögon" är det bästa/enklaste..
Man får en lösning som redan är utprovad för att sitta på en bil, och ändlägen och båda hållen är också redan löst..
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Men denna "avisare" löser inte TS problem då han vill att skylten döljs på utställningarna. Inte så snyggt med en skylt som sticker ut när man visar upp sin custom skapelse :doh: Men annars, vem vill inte betala 2495:- för att slippa ha snö och is på sin skylt :foliehatt:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Den andra länken kanske är mer aktuell. Ville bara sätta igång idésprutan genom att visa hur de löst det.
Skriv svar