Sida 4 av 6
Re: HHO generator
Postat: 17 april 2012, 20:46:47
av bearing
Vatteninsprutning har använts med framgång genom historien. En vanlig bil har nog inte någon större nytta, men om man höjer kompressionen, eller använder överladdning, finns det nog en del att vinna. Cylindertrycket får en annan form. Det har lägre toppamplitud strax efter TDC, vilket hjälper mot knackning. Trycket ligger högre i området där vevstaken/vevaxeln har bra hävarm.
Re: HHO generator
Postat: 18 april 2012, 09:10:10
av hcb
Det finns inte en chans att de där "HHO"-grunkorna funkar. Elektrolys (med eller utan bikarbonat) av vatten är en svårt ineffektiv process som kräver dyra katalysatorer som platina för att nå någon nämnvärd verkningsgrad. Dessutom har jag en känsla av att knallgas har alldeles på tok för hög förbränningshastighet för att det skulle funka utan omfattande ändringar i tändningsstyrningen, om ens det skulle räcka. Betänk att det i en Ottomotor skall ske en _kontrollerad förbränning_ och inte någon explosion.
Re: HHO generator
Postat: 18 april 2012, 16:03:41
av svanted
bearing skrev: Trycket ligger högre i området där vevstaken/vevaxeln har bra hävarm.
= integrerad ångmaskin?
har ngn mätt temperaturen under förbränningsfasen?
förstår inte kurvan riktigt?
varför finns det ingen tryckskala på y axeln?
var finns kompressionstrycket resp tryckstegringen p.g.a. bränslets antändning, övergången däremellan ser helt steglös ut?
är det så?
Re: HHO generator
Postat: 18 april 2012, 16:40:14
av bearing
Jag antar att dom tagit bort tryckskalan eftersom att knackning uppstår vid olika tryck beroende på bränsletyp/utformning av förbränningskammare/motorns varvtal, och annat.
Tändstiftet tänder antagligen i området 15-20 CA (kamaxelgrader, d.v.s 30-40 vevaxelgrader) före TDC, d.v.s där varje kurva startar. Allt bränsle antänds inte på en gång, utan bränslet börjar brinna lokalt kring tändstiftet, och sprider sig långsamt ökande (antagligen ungefär exponentiellt), vilket gör att det inte blir någon tydlig tryckstegring just när förbränningen börjar. Man väljer tändpunkt före TDC eftersom att förbränningen ska hinna komma igång ordentligt vid TDC. Om tändpunkten är för tidig knackar motorn, och kanske även ger lägre effekt om negativa arbetet innan TDC blir större än nyttan. Med vatteninsprutning kan man använda tidigare förtändning utan att motorn knackar, ifall det visar sig att tidigare förtändning ger högre effekt.
Re: HHO generator
Postat: 1 maj 2012, 16:06:38
av Paxmax
Det är enkelt att avfärda detta med HHO som totalt påhittat. Det finns inte ETT enda vetenskapligt kontrollerat test som bevisar att detta funkar... bara små skuttar som försöker lura folk på pengar. "HHO troende" propagera att andra driver "häx kampanjer" mot dom genom olika påhittade sammansvärjningar ofta innefattande "big oil". Små skuttarna säljer olika rostfria gas-bubbel-mojjar som drar en hiskelig massa ström och begär att kunden skall skruva på diverse sensorer(bl.a MAF) så bränsleblandningen/luft tunnas ut till skadliga nivåer för motorn. Där kommer visserligen bränsleförbrukningen synbart minska men motorn slits hårdare, minskar avsevärt i effekt (både pga felaktig stökiometri och extra generatorbelastning) och blir miljöbovar.
Visst finns det mycket intressanta fungerande vetenskapligt stödda teorier och praktiska experiment gjorda runt vatteninjektering och även vätgas-injektering under förbränningsprocessen som förbättrar det ena eller det andra med några procent men inget revolutionerande . En del knasbollar pekar på en vetenskaplig studie gjord med en bensin/vätgas motor som "se där! dom sänkte förbrukningen med 20%" men glömmer att vätgasen kom komprimerad på flaska, i mkt stora kvantiteter och faktorerades inte in i kostnaden och belastade inte vevaxeln med en giganto-generator som i HHO fallet.
På youtube videos kan man tydligt se att de har STORA bekymmer med att ens få en motor och gå på OBELASTAD på tomgång på HHO, fast all HHO var genererad av (i princip obegränsad) ELNÄTS-EL.
Fakta: Dom "troende" måste mata in 2kW el för att spjälka tillräckligt med väte för att ens dra runt en 100 cm3 motor på tomgång. Och inte ens det klarar dom konternuerligt -utan det är tvungna att köra spjälkaren 100% och motorn kanske 40% av tiden.
Jag kan göra samma "jobb" med en strömkälla på säg 300W... (laddare-batteri-elmotor-mot-100cm3_motorns_vevaxeln) så "min process" är snudd på 10-faldigt effektivare bara som jämförelse.
Denna HHO teknik kan inte "mogna" mer för ALLT om den är känd sedan minst 1/2 sekel tillbaka. Det är inte jättesvår kemi/fysik och räkna ut energiinnehållet i de olika banden mellan väte/syre. Det krävs lika mycket energi IN för och bryta dom banden som UTVANNS när dom slog ihop till en början.
Om vi backar bandet till de där 2kW som går åt för HHO tillverkningen: skall dom genereras av en generator så är den kanske 80% effektiv som sen drivs av kedja/rem som är 97% effektiv som drivs av förbränningsmotorns 40%(detta är mycket generöst!) effektivitet så framkommer det rätt tydligt att det inte funkar: det krävs (summa) 6,44kW ineffekt i bränsleform till en förbränningsmotor för att generera gas nog för att få obelastat tomgångssnurr motsvarande 0.3kW axeleffekt på en 100cm3 motor.
Utomordentlig idioti!
"HHO troende" och gelikar -NÄR och VAR i denna process kommer "lönsamheten"?
Annan rolig matematik är genomlupen pumpad gasVOLYM genom en bilmotor kontra myggfisarna som en HHO generator ger -ställd mot- stökiometri för ex.vis väteförbränning.
Inte svårt att räkna ut att man ute på så tunn is att graphene verkar tjockt i jämförelse.
(Tänk själva hur stor vätetanken är i en vätedriven bil och hur kort räckvidd den har, och nej inget "magiskt" sker bara för att man blandar väte och bensin/diesel i förbränningen)
Jag antar att känslan att kunna vara "speciell" och "utvald" ligger till grund för folks enorma kapacitet för IGNORANS runt vissa vetenskapliga områden. HHO, LENR, magiska magnet-energi-zero-point-generatorer osv. Folk som investerat i dessa smutsiga branscher förtiger sen skamset sitt misstag och låter nästa generation idioter investera i liknande pyramidspel.
(kan säga jag blir äckligt upprörd bara av att skriva om 'et!)
BEVIS... hur svårt är det och begära rejäla opartiska vetenskapliga BEVIS! (GAAAH!)
Re: HHO generator
Postat: 1 maj 2012, 19:03:59
av Shargo
Vatteninsprutning används för att kyla luften för att ge den högre densitet och därmed kunna skrämma in några syrgasmolekyler till som kan användas för att förbränna mer bränsle. Vattnet i sig har ingen kemisk funktion i förbränningen.
När det gäller 98 oktanig soppa går de flesta moderna bilar lite bättre på detta då motorerna är inställda för att ligga väldigt nära knackning men känner av detta med knacksensorer(!) (piezo element tror jag) och därför backar tändningen en aning med 95-oktan.
Re: HHO generator
Postat: 29 maj 2012, 17:15:25
av iakob
Tanken med "HHO" är att motorn ska suga in lite knallgas genom luftfiltret som sedan blandas med luften och bränslet. Detta gör att de långa kolvätekedjorna delas upp i mindre sektioner innan de förbränns. Större andel av bränslets energi används till att trycka ner kolven, och mindre går åt till spill så som värme.
Jag har inget bevis på detta, men håller på för fulla muggar med att bygga en "dry cell". Tvekar inte på att höra av mig när jag får resultat. Sök på youtube så länge, över 20 000 resultat på "HHO" och ca 115 000 resultat på "Water car" Eller gör som jag och bygg en egen

Re: HHO generator
Postat: 29 maj 2012, 19:12:00
av danei
Har du hittat på det där själv eller har någon annan lurat i dig det?
Knallgasen kommer inte att påverka kemin i bränslet på något vis innan förbränningen.
Re: HHO generator
Postat: 29 maj 2012, 20:45:18
av choppertony
Det finns ju bara ett sätt för en lekman att få reda på om det funkar och det är att testa. Kan man inte kemi, matematik till fullo så får man testa sig fram. om det hade funkat så hade det troligtvis redan funnits. Det borde redan finnas ett antal projektarbeten att hitta på nätet man kan läsa igenom för att slippa lägga pengar på inget ting. Eller för att slippa börja i fel ända. Man kanske inte skall räkna med att köra en bil på vatten ännu. Men tekniken kan kanske användas till något helt annat.t,ex Miljövänligt sätt att .......................
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 02:18:14
av Anders Olsson
Hej!
Om jag skulle bygga nån form av vattenrelaterad effektivitetsförbättrare till en förbränningsmotor så skulle jag satsat på en sån här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six-stroke_engine
(Inte helt lättbyggd kanske, men ett ganska intressant koncept tycker jag

)
Ångpanna som drivs av värmen i avgaserna är ingen dum idé heller faktiskt. BMW har experimenterat med detta på sistone:
http://www.automoblog.net/2011/08/31/bm ... fficiency/
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 05:34:08
av Icecap
Vatteninsprutning har används ett bra tag på motorer med turbo och "extra kräm". Det ger helt enkelt en bättre fyllning av cylindern då turbon pga. vatteninsprutet inte höjer temperaturen så mycket på den inpressade luften.
Alltså samma effekt man får med en intercooler, dock utan den volymförstoring (och "seghet") som en intercooler medför. Detta betyder snabbare respons med vatteninsprutning helt enkelt.
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 13:47:43
av Neondiod
En Sterling-motor driven av värmen från avgaserna borde också funka.
Dessutom finns det på bilar med cat också en del vatten i avgaserna som borde kunna tas tillvara och sugas in i motorn igen. Vattenångan ska höja kompressionen och samtidigt kyla så motorn inte spikar.
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 17:46:49
av danei
Vad här katalysatorn med saken att göra.
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 21:40:28
av f95heka
Har inte läst igenom alla inläggen här, så med uppenbar risk att upprepa redan sagda saker så..
Har läst lite om detta på diverse suspekta (och fult designade) siter och en teori ang HHO som jag tycker känns åtm lite rimlig är att HHO:n förbränns i princip momentant då gnistan från tändstiftet avfyrats. Denna (i sammanhanget ynkliga) förbränning ger inte många Joule, men ändå tillräckligt för att förgasa en del av bränsledropparna som därmed kan förbrännas mer fullständigt och tidigare i expansionsfasen. Det är här den ökade effektviteten skulle uppstå.
Det som talar mot en nettoförbättring av effektiviteten hos motorn som helheten är ju de stora förlusterna i systemet värme=>mekanisk kraft=>generator=>elektrolys..
Har dock övervägt att testa med mitt lilla 12-v 4-takts elverk. Om inte annat för att slippa fundera mer på detta!
Re: HHO generator
Postat: 30 maj 2012, 22:16:19
av calmar
f95heka: (spekulation) Måste man inte upp i ganska stora mängder vätgas innan det händer?
Lägsta explosiva gränsen för vätgas i luft verkar vara 4% vid normaltemperatur, jämfört med 1.4% för bensin (
http://www.engineeringtoolbox.com/explosive-concentration-limits-d_423.html). Nu är det ju förvisso inte normaltemperatur / tryck i cylindern men ändå.
Det blir ju en del väte med tanke på att en bilmotor sölar i sig hundratals liter luft i minuten t o m på låga varv
