Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)
Re: Perkla lagar en Finlux 32FLD785LM (LCD tv)
3års reklamationsrätt ? alltså kan man använda den i 3år och sen ångra sig ? är väl svårt att veta vad som gills som godtagbara fel vid reklamation
Idag kom grejerna från Electrokit, två kondensatorer 100uF 50volt, Idag är tydligen grejerna från Elfa skickade åxå, eller imorse rättare sagt så jag lär knappast få dom före helgen.. 

En ny apparat skall hålla längre än 1-2 år därav 3 års lagstadgad reklamationsrätt.
Fungerar inte apparaten som den skall, är det bara att åberopa rätten.
Naturligtvis inte tappskador, repor på skärmen eller dylik dvs skador du själv har orsakad.
Fungerar inte apparaten som den skall, är det bara att åberopa rätten.
Naturligtvis inte tappskador, repor på skärmen eller dylik dvs skador du själv har orsakad.
Jag förstår, men en sån process skulle ju ta rätt lång tid och en ny liknande tv idag kostar bara ett par tusen och kan man hitta felet och laga den för ett par 20 lappar så är det ju ännu bättre, MEN för den som inte kan nåt alls och inte har lust att köpa ny tv så är ju den reklamationsrätten det bästa..
Denna tv:n är inte 3år än.
Denna tv:n är inte 3år än.
Även för den som klarar att laga sin TV själv är reklamationsrätten den bästa lösningen.
Om det finns garanti på en TV eller annan apparat så skall man använda den. Har du skruvat i TV:n utan särskild auktorisation så är garantin förbrukad när exempelvis displayen packar ihop på grund av fabrikation- eller konstruktionsfel.
Lycka till med din reparation
Om det finns garanti på en TV eller annan apparat så skall man använda den. Har du skruvat i TV:n utan särskild auktorisation så är garantin förbrukad när exempelvis displayen packar ihop på grund av fabrikation- eller konstruktionsfel.
Lycka till med din reparation
>Även för den som klarar att laga sin TV själv är reklamationsrätten den bästa lösningen.
Nej.
--
Kör på du Perkla om du ska få någon TV detta århundrade.
Hann det komma några grejjer idag?
/ Tompa
Nej.
--
Kör på du Perkla om du ska få någon TV detta århundrade.

Hann det komma några grejjer idag?
/ Tompa
Klart jag ska köra på.. haha, fick grejerna från elektrokit igår.. men får dessvärre inte dom jag beställde från Elfa förrens på Måndag som det ser ut.
Den här tv:n kostade 6 tusen hos min lokala tv handlare för 2 och ett halvt år sen, idag får man en likvärdig för 2500:- på media markt eller liknande affär, ser det mer som ett projekt att kanske kunna reparera denna tv och få igång den igen..inom rimliga kostnadsgränser alltså.
Den här tv:n kostade 6 tusen hos min lokala tv handlare för 2 och ett halvt år sen, idag får man en likvärdig för 2500:- på media markt eller liknande affär, ser det mer som ett projekt att kanske kunna reparera denna tv och få igång den igen..inom rimliga kostnadsgränser alltså.
Om du har tre års garanti på din TV är det väl klokast att kontakta din lokala TV-handlare om han finns kvar. Men det är ju du själv som avgör om du ar klok eller oklok
.

Jag var klok nog när jag beslutade att ta isär den och starta ett projekt att se om jag kan laga den och få igång den igen..
Hade detta varit en dyrare tv så hade saken varit klar, självklart en garantifråga. Stod i valet eller kvalet att springa in på Media Markt o köpa en ny i samma prisklass eller testa o laga denna först.

Under reklamationstiden ligger bevisbördan på kunden. Kunden ska kunna
bevisa att det är ett ursprungligt fel, vilket inte alltid är så lätt.
Dåliga glättnings-kondingar på sekundärsidan är ett ultra känt fel,
borde gå på reklamation. Vissa tillverkare gav förlängd garanti, just för
dåliga kondingar. Tror det var samsung.
bevisa att det är ett ursprungligt fel, vilket inte alltid är så lätt.
Dåliga glättnings-kondingar på sekundärsidan är ett ultra känt fel,
borde gå på reklamation. Vissa tillverkare gav förlängd garanti, just för
dåliga kondingar. Tror det var samsung.
Om du monterat isär TV:n trotts att du har ett halvår kvar på garantin så har du inte varit klok nog, oavsett vad en ny liknande TV kostar. Om garantitiden gått ut är situationen naturligtvis annorlunda. Då kanske du varit klok men det ved du väl först när TV:n fungerar igenDen här tv:n kostade 6 tusen hos min lokala tv handlare för 2 och ett halvt år sen

Vad jag anser vara klokt eller inte är oftast inte alls det samma som vad andra tycker är klokt och inte. Alla har en olika uppfattning om saker och ting, kanske därför det oftast blir ganska hett om öronen i trådarna här på forumet för att ALLA vet bäst.. och ALLA är klokast, vissa håller tyst och orkar inte lägga energi på att motarbeta eller argumentera medans andra har all tid i världen att motarbeta och argumentera. I dom sistnämnda faktorerna är vissa mer kända än andra.
Skulle jag inte tycka det var klokt att ta isär min tv skulle jag nog inte göra det, jag anser det är klokt vare sig den kommer fungera eller inte för jag har i vilket fall lärt mig nåt och det värderar jag högt...
Skulle jag inte tycka det var klokt att ta isär min tv skulle jag nog inte göra det, jag anser det är klokt vare sig den kommer fungera eller inte för jag har i vilket fall lärt mig nåt och det värderar jag högt...
Hmm, ja du vet hur det är när man fått en hundruka
under skon, det är lögn i fan att få bort skiten.
Den liksom klibbar sig fast och vill aldrig släppa eller ge sig
hur mycket man än skrapar mot marken.
/ Tompa
under skon, det är lögn i fan att få bort skiten.
Den liksom klibbar sig fast och vill aldrig släppa eller ge sig
hur mycket man än skrapar mot marken.

/ Tompa