Spännhylsor med olika kvalité.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Spännhylsor med olika kvalité.

Inlägg av Agwan »

Det kanske beror på om man kan bevisa att man börjat diskutera med säljaren innan tiden gått ut?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har den extra spännhylsan gått skytteltrafik mellan mig och min far. Han har justerat svarven och slip/svarvat(?) fram och tillbaka.

På bilden nedan har jag för att få lite extra illa läge spänt en pinnfräs långt ut på en chuck som är långt ut spänd i spännhylsa/kona. Jag snurrade runt spindeln tills jag fick störst negativt värde, nollade om och snurrade till högst positiva läge. Provade med en planfräs också som passar i just den spännhylsan. Den kastade 6 tusendelar mer. Mot tidigare 2-3 tiondelar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Det ser väl OK ut. Nu är det bara dom andra hylsorna också :doh:

Jobbigt. Men betala returfrakt för spindeln är ju inte ens ett alternativ. Du kan ju aldrig veta om du får något bättre tillbaka. Ibland är billigt inte så billigt som man hoppas
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nä, retur blir det inte på min bekostnad.

Som tur är när det gäller de andra spännhylsorna så har han behållit inställningen på svarven. Så det skall bara vara att köra igenom alla. Men helt rätt skulle inte det kännas. Förmodligen bättre än att krångla med att svarva/slipa om konan, men bäst är om kinesen Jack skickar mig en ny spindel.
persa

Inlägg av persa »

Du kan ju alltid hota med att börja marknadsföra ER-hylsor med specialvinkel passande till hans spindlar på nätet
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ofta så slipar man om spindelkonor på plats i maskinen. Typ så här Våran mekaniker som vi hyr in har en lite enklare maskin fast den gör samma jobb. Maskinen står still och snurrar. Vinkel och matning sköts av slipmaskinen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, sådär skulle jag vilja göra. Jag har bara inte kommit på hur jag utan att lägga ner en jäkla massa jobb kan spänna fast dremeln under konan och köra. Enklast vore om jag vågade köra vinkeln med Y-Z-matningen på fräsen själv, men det gör jag nog inte.

Jag skulle haft ett linjär-bord som jag kan ställa noga i vinkel och köra fram och tillbaka.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

En drummel är kanske inte så lämpligt för ett sådant jobb. Man bör nog ha en slipspindel som är lite bättre lagrad och lite stabilare.

Det borde kunna gå att göra en fin liten maskin för små konor.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag är ingen expert på området men det svåra i en hembyggd maskin kanske kan vara att rikta in verktyget så konan i spindeln verkligen blir korrekt.

Ett alternativ om det är möjligt skulle kunna vara att montera isär hela motorn och byta spindelaxeln. Givet att du hittar en ny spindelaxel som passar förstås.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ett sätt är att svarva in konan på plats.
Ev. gnugga en mjuk spännhylsa med slippasta på slutet.
Att hålla på och slipa om spännhylsorna ser jag som en återvändsgränd.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tror inte att dremelns stabilitet är något problem. Det skall inte bli någon kraft i bearbetningen. Det är liksom inte en svarvning som skall göras, utan dremeln skall matas sakta fram och tillbaka medan spindelmotorn roterar sakta. När det inte tar i längre matar man spindelmotorn i sidled några tusendelar eller vad som känns lagom. På slutet kan säkert en polering med slippasta passa.

Förhandlingarna med kinesen "Jack" har strandat helt nu. Han vill att jag betalar 3500:- för returfrakten, så skickar han en ny motor. Jo men tjena, en ny kostar 1 400:-. Vad jag är less på skit. Jag har egentligen helt slutat köpa skit, men det finns ingen bra mellanklass på spindelmotorer. Steget upp i pris är ju rätt stort. Jag tänkte att det här kanske kunde gå, men icke.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Agera på EBAY på direkten och se till att du får rättelse den vägen, denna 'jack' har inte råd att strula med EBAY.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

håller med, reklamera till eBay genast!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det går ju inte. Jag har suttit och knappat på e-bay i 30 min och inte kunnat anmäla någon stans. Det tog ju några dagar innan jag insåg att det var konan som var fel. Och sedan strula med jack om åtgärd. Så nu är det nog för sent. Jag lyckas iaf inte göra en anmälan där.

Det enda jag kan göra är att se till att alla här vet vad som kan hända om man handlar av honom, plus kanske alla på CNC Zone.
Senast redigerad av Agwan 13 december 2011, 13:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skriv svar