Sida 4 av 14

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 09:42:58
av Electricguy
1/3 av krämen?? SATAN va den kommer pinna iväg sen då!! :D :twisted:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 10:14:52
av Glenn
CivilOlydnad skrev:Den kommer pinna på bra mycket mer när jag får när moddad controllern enligt gängse metoder. Nu går den endast på ca 1/3 av möjlig prestanda. :)

EU-moppe klass I får väl ha motoreffekt upp till 4kW?
Litar på att du filmar och postar här när du testar på full effekt sen :)


6.5kW är väl ändå mer än 4 ? :) jag har för mej att dom faktiskt går på motorns märkeffekt, även om det ju blir lite snett när det gäller elmotorer.


Orvar-e: Jodå, så fort du modifierat den så upphör godkännandet.. sen att risken att åka dit är ganska liten är ju en annan sak.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 15:12:15
av Klas-Kenny
Jäklar vad den kommer gå vid max effekt! :twisted:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 15:40:31
av nsbvzy
med tanke på att han inte ens kör med halva effekten så tycker jag den går jävligt bra :P risken är väl att man blåser av på fullt ös :lol:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 17:35:18
av gurgalof
Säger bara: Vill ha!!!

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 18:10:30
av jetta90
Undrar om det inte skulle kunna vara ett fint dragplåster för ex Miljöpartiet när valkarusselen drar igång!

/gustav

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 13 augusti 2010, 19:02:43
av CivilOlydnad
Jag hade kunnat köra runt Maria Wetterstrand i den här... :)

Bild
Bild


/Göran

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 06:20:51
av toffie
Göran.. Grymt bygge! Bra film! :D
Bara sådär skulle jag vara ruskigt nöjd, vet inte om jag skulle våga prova den på full effekt :D haha

Vet inte om det tagits upp tidigare, men hur långt kommer du komma på en laddning?
Du måste ju se till så du kan ladda i Fortums elstolpar sen också ;) haha

När du blir jagad av polisen så stannar du vid en sån, när de kommer fram så säger du bara
"Vänta lite, måste bara ladda så kan vi fortsätta sen" ;)

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 06:53:29
av orvar-e
det kommer dom lätt att förstå, och förresten som lagen långa arm är dig i hasorna så är han säkert bara nyfiken på ditt åk och vill kanske själv ta en tur fast då på full effekt såklart. .......... kanske lite naivt.... kanske :vissla:

Är det svårt att få ihop så att motorn och drivdorn fungerar, funderar på min elmoppe som är lite trasig. Jag har ända sedan jag köpte den velat skaffa mer effekt men inte haft nån egentlig anledning efter som den har varit hel till nu.

Kan nån förklara för mig hur vridmomentet i motor hänger ihop med effekten, finns det nån formel eller hänger det till större del på motorn utformning. Fysisk stor motor får ju högra vrid än en mindre men också lägre varvtal, man borde således kunna hämta in vridet med växellåda hos den rappare motorn.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 08:41:11
av hcb
Effekten är vridmomentet x varvtalet.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 14:05:36
av CivilOlydnad
Jag har räknat med ca 4 mil/15Ah vid 25 km/h, men det kommer nog behöva revideras lite.
Eftersom effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så blir räckvidden väldigt varierande med hastighet.


Det är klart att du ska "förbättra" din elmoppe lite! :) Jag kan hjälpa dig att plocka fram lämplig motor och styrning.
-Hur är drivningen från motor till hjul konstruerad på din moppe?
-Kan du få fram ungefärlig utväxling?

Som HCB skrev så är effekten en produkt av moment och varvtal. I ekvationen är varvtalet i radianer/sekund -> rpm/60*(2PI)
Ex. 5000rpm och 200Nm, (5000/60*(2PI))*200=83,33*6,28*200=104600W=104,6kW, 104,6kW*1,36=142hk

Som du skrev är oftast motorer med större diameter mer momentstarka. Vridmomentet ökar linjärt med avståndet från rotationscentrum som magnetfälten i motorn (permanentmagnet ->spolens magnetfält) har sin dragkraft.

Och som du skrev så kommer en liten motor med högt varvtal ge samma moment på hjulet som en stor lågvarvig om motorerna har samma effekt och utväxlingen anpassas så att samma hastighet på hjulet erhålls.


/Göran

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 14:30:32
av hcb
Vi får hoppas att tråden inte spårar ur i en diskussion om det är vridmoment eller effekt som ger accelleration :mrgreen:

Bra fart på hojen, förresten!

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 14:38:54
av övrigt
Var köpte du kontrollern? Gjort några ändringar på den i filmen?

Önskar att min elcykel gick lika fort som din... :) Ser riktigt grym ut!

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 14 augusti 2010, 14:51:35
av CivilOlydnad
Controllern har jag köpt via en medlem på Endless Sphere som har förberett den med bra MOSFET's (IRF4110) och lite annat junk. Men framför allt så är den välbyggd jämnfört med andra controllers.

På filmen hade jag inte gjort några modifieringar.
Jag ska (idag) modda ström-shunten så den pallar högre strömmar och kanske att jag biffar upp strömbanorna idag också. Det som är kvar sen är att byta ut kablar och kontaktdon för strömmatningen och motorfaserna.
Jag väntar på kontaktdonen och krymptång så det kan ta några dagar innan den är helt klar.


/Goethe

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 15 augusti 2010, 00:10:41
av Loeken
Grymt Coolt!!! :tumupp:

Känns skadligt för såna som mig dock, man blir så sugen på att starta ett liknande projekt, när man har flera stycken som borde avslutas först :/

Hade varit bra om du kunde skriva en lista eller liknande på komponenter/inköpsställe/pris typ