Sida 4 av 15
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:10:07
av tecno
(r1) och (L1)
Ja dessa var ju inte direkt lätt lästa men ser att de går till fläkten på motorn.
Koppla ur FM på motorn
Mät T1 - T2 - T3 primärsidor
RPR återstår vad det är för nåt
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:19:56
av säter
swesysmgr skrev:14-15-16 är kopplade till en fläkt, ett par termostater (?) och en transformator
Jag tror ju fortfarande att det står f4-f5-f6.
Fläkten verkar vara kopplad till åtminstone den ena fasen.
Termostater? Var hittar du dessa?
Det verkar vara 3st transformatorer, för att generera R2-S2-T2.
Är det de stora säkringarna nere till vänster i skåpet (utanför korten) det handlar om eller kallas de F1-F3?
Ja, det stämmer.
Jag återkommer med bild.
Jag har även en likadan omriktare liggande, med ett annat fel.
Den kanske man kan använda som referens vid mätning?
Man kanske kan börja med att ohmmäta i säkringshållaren?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:24:18
av säter
tecno skrev:(r1) och (L1)
Ja dessa var ju inte direkt lätt lästa men ser att de går till fläkten på motorn.
Jag tycker snarare att de går raka vägen från f4 och f6.
Man kanske skulle ersätta dessa Fanuc-säkringar med någon form av automatsäkringar när man felsöker?
Det blir väldigt dyrt annars.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:35:55
av swesysmgr
tecno skrev:RPR återstår vad det är för nåt
Om det står "RPP" och är något slags instrument på dörren eller styrpanelen borta från skåpet kanske det betyder "Remote Power Panel"?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:50:38
av swesysmgr
säter skrev:swesysmgr skrev:14-15-16 är kopplade till en fläkt, ett par termostater (?) och en transformator
Jag tror ju fortfarande att det står f4-f5-f6.
Jo det är möjligt, ritningen är väldigt suddig. En bild på den svarta "finsäkrings"-hållaren ger svaret.
säter skrev:Termostater? Var hittar du dessa?
"2M" och "CR1" inom ringar som ligger på "nersidan" av fläkten men det är en gissning. Och fel där förklarar inte varför två faser drar.
Om det bara var fel på en kondensator eller liknande i elektronikdelen borde en finsäkring gå men inte de stora säkringarna på inkommande spänning tycker jag.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 15:58:44
av säter
"2M" och "CR1" inom ringar som ligger på "nersidan" av fläkten men det är en gissning.
Det tror jag är reläer.
Om det bara var fel på en kondensator eller liknande i elektronikdelen borde en finsäkring gå men inte de stora säkringarna på inkommande spänning tycker jag.
De stora säkringarna går inte.
Det är bara f4 och f6 som sticker.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 16:02:04
av säter
swesysmgr skrev:En bra bild av just den delen av elskåpets innehåll vore uppskattat.
003.JPG
004.JPG
Bild på den andra omriktaren.
005.JPG
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 16:03:33
av säter
tecno skrev:RPR återstår vad det är för nåt
006.JPG
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 16:13:29
av tecno
Mät resistans på f4 f6 koppla sedan bort FM (FM1 och FM2), blir det någon skillnad?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 19:07:08
av säter
Mät resistans på f4 f6
Jag provade att mäta på omriktaren som jag har lös.
Det är lite svårt att veta vilken sida som är inkommande och utgående.
På ena sidan reagerar inte multimetern öht.
Andra sidan visas ett värde, men summern piper inte.
Förmodligen är detta utgående, och transformatorerna har väl en viss resistans.
Jag ska göra samma mätning på den trasiga omriktaren i maskinen.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 20:52:42
av säter
Nu har jag mätt lite mera.
Allt är mätt på utgående, i säkringshållaren för f4-f5-f6.
På reservdriven, där mäter jag 0.6ohm mellan samtliga faser.
På den trasiga driven, där mäter jag 0.7ohm mellan f4-f5 och f5-f6.
På f4-f6 mäter jag 0.1ohm.
Jag tycker värdena är väldigt låga.
Kan detta verkligen stämma?
Jag har mätt med multimetern i Summer/Diod-läge.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 21:05:37
av swesysmgr
I diod-läge visar nog multimetern framspänningen, för att mäta om det är kortslutning i någon av transformatorns lindningar eller mellan dem skall du ha den i Ohm-läge. Ratten på Ohm/Omega-symbolen för att vara övertydlig
Är f6 alls ansluten till transformatorn? Går det att se om och i så fall vad f4 och f6 är kopplade vidare till där det är symboler liknande "U" och "M" på varje sida om omkastarreläet?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 16 oktober 2015, 21:55:34
av Joe
Det vanligaste när DC servon rusar är fel på Tachot eller dess kablar. (FG i schemat)
Kommer ihåg när jag hade precis börjat jobba och hade bytt en rejäl spindelmotor på en stor fräs med revolverhuvud för verktygsväxling. Körde en växling och motorn rusade medans ett nytt verktyg växlade fram, tryckte nödstopp men var för sen. Det skorrade bra när splinesen till drivningen försökte gå i....
Bara att vända på tachokablarna och köra vidare.
RPR är ett fasövervakningsrelä.
Som sagt; ang f4-f6 koppla bort interna kylfläkten och externa kylfläkten (på plint FM1-FM2)
Vart tar CRA1 och CRA2 vägen? (Kabel 408 & 409)
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 17 oktober 2015, 16:16:46
av säter
Nu har jag gjort nya mätningar, med nytt batteri i multimetern.
På den trasiga driven, där mäter jag 535ohm mellan f4-f5 och f5-f6.
På f4-f6 mäter jag 65ohm.
De här värdena verkar mera rimliga.
Det måste vara halvkortis på något vis mellan f4-f6.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 17 oktober 2015, 16:28:11
av daer
Var det 65ohm mellan f4 och f6 med eller utan FM fläkten inkopplad?