
Jonas CNC
Re: Jonas CNC
Tack tack!
Ollesv:
Jag antar att du menar detta:

Vagnarna är skruvade med försänkta skruvar i plattan. På höger sida (där ALU-profilen går ut som stöd) använder jag de 6 hålen man ser på bilden för att skruva underifrån in i t-spårsmuttrar i profilen. På samma sätt skruvar jag portalen med två skruvar på varje sida i den lilla "fliken" som går ut(se bilden på plattorna längst upp på sid 3). På vänster sida kommer det bli en stånde alu-platta som fästs med alu-vinklar. Kommer nog en bild på det snart.
Var det begripligt?
//Jonas
Ollesv:
Jag antar att du menar detta:

Vagnarna är skruvade med försänkta skruvar i plattan. På höger sida (där ALU-profilen går ut som stöd) använder jag de 6 hålen man ser på bilden för att skruva underifrån in i t-spårsmuttrar i profilen. På samma sätt skruvar jag portalen med två skruvar på varje sida i den lilla "fliken" som går ut(se bilden på plattorna längst upp på sid 3). På vänster sida kommer det bli en stånde alu-platta som fästs med alu-vinklar. Kommer nog en bild på det snart.

Var det begripligt?

//Jonas
Re: Jonas CNC
Jepp, perfekt! Ungefär så jag planerat att göra. Det är nästan så att man funderar på att stjäla din idé till Z-axeln... Ser sjukt fint ut! 

Re: Jonas CNC
Hej olle,
Om jag skulle göra om z-axeln skulle jag köpa UHB11 stålplattor direkt. Det är en 16mm tjock UHB11 (125mm bred) platta som är den bakre plattan i z-axeln. UHB11 plattorna är planfrästa plattor direkt från fabriken (http://www.uddeholm.se), på det sättet sparar man mycket dyrt fräsjobb. Jag betalade ca 600kr+moms för den 33cm platta jag behövde. Med endast UHB plattor skulle man kanske kunna tillverka z-axeln helt själv i tex en pelarborr (eller endast CNC borrning på EN sida).
UNP-balken (u-profilen) jag använder i den rörligare delen blir nog också bra men jag tror inte det var värt pengarna eftersom det kostade en del att få den tillverkad (planfräsning, borrning, "fönster" i sidorna etc). En UHB platta samt eventuellt påskruvade sidostycken som stöd (så det blir som en U-profil) skulle nog bli minst lika bra och billigare.
Peter (CNC-viking) mätte planheten i UHB plattan till inom -0.01mm över nästan hela ytan utom lite i ena hörnet där den var -0.02 till – 0.04mm.
//Jonas
Om jag skulle göra om z-axeln skulle jag köpa UHB11 stålplattor direkt. Det är en 16mm tjock UHB11 (125mm bred) platta som är den bakre plattan i z-axeln. UHB11 plattorna är planfrästa plattor direkt från fabriken (http://www.uddeholm.se), på det sättet sparar man mycket dyrt fräsjobb. Jag betalade ca 600kr+moms för den 33cm platta jag behövde. Med endast UHB plattor skulle man kanske kunna tillverka z-axeln helt själv i tex en pelarborr (eller endast CNC borrning på EN sida).
UNP-balken (u-profilen) jag använder i den rörligare delen blir nog också bra men jag tror inte det var värt pengarna eftersom det kostade en del att få den tillverkad (planfräsning, borrning, "fönster" i sidorna etc). En UHB platta samt eventuellt påskruvade sidostycken som stöd (så det blir som en U-profil) skulle nog bli minst lika bra och billigare.
Peter (CNC-viking) mätte planheten i UHB plattan till inom -0.01mm över nästan hela ytan utom lite i ena hörnet där den var -0.02 till – 0.04mm.
//Jonas
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Jonas CNC
Jag håller med! Jag skulle använt UHB11-plattor både till bakre och främre plattan i Z-axeln. Jag tror faktiskt att en 16 x 125mm UHB11-platta utan extra förstyvning t.o.m. är styvare (och mycket billigare att tillverka) än den UNP 120-balk som används här. Gillar inte U-balkar för de är så tunna i botten på U-profilen ( bara 7mm för UNP120).
High-Tech-faktorn (bling) är dock större med UNP120-balken om än dyr.
Uddeholm säljer förbearbetade UHB11-plattor i 1030mm längder. Det blir nästan lika dyrt att köpa en halv kapad platta som en hel. Om man har tillgång till en kallsåg (eller bandsåg + lite tålamod) så får man material över till andra detaljer på maskinen eller till sin CNC-kompis.
Betr. hålplaceringar mm så är CNC-borrning, -brotschning, -gängning överlägset en pelarborr. Man får inte nån precision på styrhålplaceringar mm genom att körna för hand och sen köra i pelarborr.
Det som kan göra allt billigare är mycket riktigt, som Jonas säger, att konstruera så att man kan bearbeta från ett håll, alltså om det finns blindhål, skruvskalleförsänkningar mm så skall de finnas på samma sida (uppåt i fräsen).
En sak till: Lämna minst 5mm från ytterkant in till närmaste håls periferi. När man fräser/borrar/gängar detaljen i ett skruvstycke är den ofta uppallad med 4mm slipade linjaler på båda sidor. Det är en pain-in-the-a** att behöva dra ur linjalerna för att inte borr, fräs mm skall gå i dom. Om hålet inte är genomgående (t.ex. skruvskalleförsänkning) så lämna minst 1mm till ytterkanten så att det går att fasa ordentligt.
High-Tech-faktorn (bling) är dock större med UNP120-balken om än dyr.
Uddeholm säljer förbearbetade UHB11-plattor i 1030mm längder. Det blir nästan lika dyrt att köpa en halv kapad platta som en hel. Om man har tillgång till en kallsåg (eller bandsåg + lite tålamod) så får man material över till andra detaljer på maskinen eller till sin CNC-kompis.
Betr. hålplaceringar mm så är CNC-borrning, -brotschning, -gängning överlägset en pelarborr. Man får inte nån precision på styrhålplaceringar mm genom att körna för hand och sen köra i pelarborr.
Det som kan göra allt billigare är mycket riktigt, som Jonas säger, att konstruera så att man kan bearbeta från ett håll, alltså om det finns blindhål, skruvskalleförsänkningar mm så skall de finnas på samma sida (uppåt i fräsen).
En sak till: Lämna minst 5mm från ytterkant in till närmaste håls periferi. När man fräser/borrar/gängar detaljen i ett skruvstycke är den ofta uppallad med 4mm slipade linjaler på båda sidor. Det är en pain-in-the-a** att behöva dra ur linjalerna för att inte borr, fräs mm skall gå i dom. Om hålet inte är genomgående (t.ex. skruvskalleförsänkning) så lämna minst 1mm till ytterkanten så att det går att fasa ordentligt.
Re: Jonas CNC
Ja Peter (CNC-Viking),
Du har helt rätt!
Jag kan tillägga att idén med UHB plattorna kommer från Peter.
Tack!
Du har nog rätt att det krävs CNC borrning för att få den noggranhet som behövs.
//Jonas
Du har helt rätt!
Jag kan tillägga att idén med UHB plattorna kommer från Peter.

Du har nog rätt att det krävs CNC borrning för att få den noggranhet som behövs.
//Jonas
Re: Jonas CNC
Hejsan,
Nu har jag faktiskt gjort klart så mycket så den går att använda.
Lite småsaker kvar. Mycket att göra snyggare och bättre senare (tex kabeldragning).
Såhär blev det:


Tyvärr har jag inte hunnit provköra något ännu och nu sticker jag 1 vecka på semster. Men sen så ska jag lära mig allt om fräsning.
//Jonas
Nu har jag faktiskt gjort klart så mycket så den går att använda.

Lite småsaker kvar. Mycket att göra snyggare och bättre senare (tex kabeldragning).
Såhär blev det:


Tyvärr har jag inte hunnit provköra något ännu och nu sticker jag 1 vecka på semster. Men sen så ska jag lära mig allt om fräsning.

//Jonas
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Re: Jonas CNC
CNC Viking skrev: En sak till: Lämna minst 5mm från ytterkant in till närmaste håls periferi. När man fräser/borrar/gängar detaljen i ett skruvstycke är den ofta uppallad med 4mm slipade linjaler på båda sidor. Det är en pain-in-the-a** att behöva dra ur linjalerna för att inte borr, fräs mm skall gå i dom. Om hålet inte är genomgående (t.ex. skruvskalleförsänkning) så lämna minst 1mm till ytterkanten så att det går att fasa ordentligt.
Jag brukar ha en drös linjaler mellan 3-5mm i olika höjder, men om det är nära kanten när man ska ha ett genomgående hål så brukar jag lägga en lägre linjal som mellanlägg mot backen så det blir frigång.
För att inte linjalerna ska ramla ihop när man lossar biten så brukar jag ta en bit emballage-band-stål(?) och vika som jag sedan sätter emellan linjalerna.
Vad det gäller planförsänkning av skruv när man ritar och planerar så brukar det vara en bra tumregel att ha lika stort avstånd till centrum som storleken på bulten. (M8=8mm från kanten etc.) Det gäller ju även djupet på försänkningen.
Re: Jonas CNC
Hejsan,
Ja du har rätt. Jag har varit lite dålig på att uppdatera.
Jag håller för fullt på att lära mig CAM och Mach3. Det börjar nog klarna lite nu.
Det här var det första testet jag gjorde för ett par veckor sedan:

En cirkel!
Sedan dess har jag lekt lite med CAM och experimenterat:

Till höger ett CAM experiment. Till vänster mitt nästa projekt (hockey puck).
Tyvärr tycker jag att ljudnivån är lite för hög (för att ha den i lägenehten). Det första steget var att fylla profilerna med fog-skumm:

Lurigt att jobba med det där skummet eftersom det sväller i över en timme. Till slut lärde man sig ungefär hur långt ut man skulle fylla profilerna så det svällde lagom. Överflödet är dock bara att skära bort när det stelnat. Det hjälpte nog lite för att dämpa "resonans ljud" men ingen jätteskillnad tycker jag.
Just nu håller jag på att jobba med att fräsa ut steg-motor ljuddämpare i form av hockey-puckar. Idén till detta kommer härifrån:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=42825
Antagligen kommer den slutgiltiga lösningen på ljud-problemet bli att bygga en huv över hela fräsen. Det var tanken från början. Måste bara köpa lite MDF först.
//Jonas
Ja du har rätt. Jag har varit lite dålig på att uppdatera.
Jag håller för fullt på att lära mig CAM och Mach3. Det börjar nog klarna lite nu.
Det här var det första testet jag gjorde för ett par veckor sedan:

En cirkel!

Sedan dess har jag lekt lite med CAM och experimenterat:

Till höger ett CAM experiment. Till vänster mitt nästa projekt (hockey puck).
Tyvärr tycker jag att ljudnivån är lite för hög (för att ha den i lägenehten). Det första steget var att fylla profilerna med fog-skumm:

Lurigt att jobba med det där skummet eftersom det sväller i över en timme. Till slut lärde man sig ungefär hur långt ut man skulle fylla profilerna så det svällde lagom. Överflödet är dock bara att skära bort när det stelnat. Det hjälpte nog lite för att dämpa "resonans ljud" men ingen jätteskillnad tycker jag.
Just nu håller jag på att jobba med att fräsa ut steg-motor ljuddämpare i form av hockey-puckar. Idén till detta kommer härifrån:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=42825
Antagligen kommer den slutgiltiga lösningen på ljud-problemet bli att bygga en huv över hela fräsen. Det var tanken från början. Måste bara köpa lite MDF först.
//Jonas
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22724
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Jonas CNC
Intressant projekt detta!
Skall bli intressant att höra mer om spindeln har tittat litet på dem förut men ej sett riktiga resencioner ang kvalitet och liknande, så, det är alltså en vanlig "datorkylare" du kopplat in, kör du den rakt av eller har du modifierat den (tänkte nu närmast på temp kontroll och liknande men det kanske inte spelar så stor roll i detta sammanhang så länge motorn hålles undet "förbränningstemperatur" (och det bör det ju vara en del mariginal till tycker man)?
Snyggt paket du fick till.
Skall bli intressant att höra mer om spindeln har tittat litet på dem förut men ej sett riktiga resencioner ang kvalitet och liknande, så, det är alltså en vanlig "datorkylare" du kopplat in, kör du den rakt av eller har du modifierat den (tänkte nu närmast på temp kontroll och liknande men det kanske inte spelar så stor roll i detta sammanhang så länge motorn hålles undet "förbränningstemperatur" (och det bör det ju vara en del mariginal till tycker man)?
Snyggt paket du fick till.

Re: Jonas CNC
Hejsan,
Eftersom jag är helt ny när det gäller fräsning och CNC kan jag inte jämföra spindeln med något annat. Men den funkar jättbra tycker jag. Känns väldigt kraftfull och gedigen. Inga problem ännu.
Jag använde ett gammalt vattenkylningskit från ett gammalt vattenkyld-dator-projekt. Men det funkar nog med vad som hellst. Bara det pumpas lite vatten genom motorn så är det lugnt. Tror inte det krävs speciellt högt flöde.
En del andra på forumet använder denna vet jag:
http://www.pixmania.se/se/se/2681149/ar ... ePromo=oui
Det största problemet med vattenkylningen var att slang-nipplarna på spindeln är ganska små. Vanliga slangar till dator-vattenkylning passar inte. Men jag hittade slang till vindrutepolare på den lokala biltillbehörsbutiken som funkar bra. Fick göra en liten hemmagjord övergång mellan slangdiametrarna.
//Jonas
Eftersom jag är helt ny när det gäller fräsning och CNC kan jag inte jämföra spindeln med något annat. Men den funkar jättbra tycker jag. Känns väldigt kraftfull och gedigen. Inga problem ännu.
Jag använde ett gammalt vattenkylningskit från ett gammalt vattenkyld-dator-projekt. Men det funkar nog med vad som hellst. Bara det pumpas lite vatten genom motorn så är det lugnt. Tror inte det krävs speciellt högt flöde.
En del andra på forumet använder denna vet jag:
http://www.pixmania.se/se/se/2681149/ar ... ePromo=oui
Det största problemet med vattenkylningen var att slang-nipplarna på spindeln är ganska små. Vanliga slangar till dator-vattenkylning passar inte. Men jag hittade slang till vindrutepolare på den lokala biltillbehörsbutiken som funkar bra. Fick göra en liten hemmagjord övergång mellan slangdiametrarna.
//Jonas
Re: Jonas CNC
Första videon:
http://www.youtube.com/watch?v=i5P4es55Bjw
Skär i 5mm alu med en 3mm fräs (2 flutes).
RPM: 11400
Feed: 600
//Jonas
http://www.youtube.com/watch?v=i5P4es55Bjw
Skär i 5mm alu med en 3mm fräs (2 flutes).
RPM: 11400
Feed: 600
//Jonas