Re: DIY BLDC motor
Postat: 31 december 2009, 16:49:53
Använd gärna järnsupport bakom magneterna. Det ger inga förluster.
Man har fortfarande en 'järnfri' motor. Begreppet 'järnfri' betyder att kopparen inte är lindad på järn. Det är det som ger förluster.
Litztråd är en onödig lyx i sammanhanget. Däremot kan det vara både klokt och praktiskt att använda tunn tråd som man eventuellt lägger parallellt. Den bör i så fall som du säger tvinnas lite grann.
Det är inte nödvändigt att lägga spolarna överlappande. Det gäller bara att få in så mycket koppar som möjligt i magnetgapet och så lite som möjligt utanför. Det som är utanför magnetfältet ger ju bara förluster.
Lägger man spolarna överlappande blir det nästan nödvändigt att ha mer onyttig koppar. Å andra sidan får man in lite mer i magnetgapet. Det är en optimeringsfråga. Troligen är det bättre att inte krångla till det för mycket när det gäller ett hembygge.
Det är också viktigt med ett kort luftgap. Det ger högre flödestäthet och därmed mer kraft. Visst, mindre plats för koppar, men det lönar sig i alla fall! Det är bara att räkna efter.
Det är också väsentligt med ett högt varvtal. Vid lågt varvtal är det nästan säkert bättre med en konventionell järnmotor.
Man har fortfarande en 'järnfri' motor. Begreppet 'järnfri' betyder att kopparen inte är lindad på järn. Det är det som ger förluster.
Litztråd är en onödig lyx i sammanhanget. Däremot kan det vara både klokt och praktiskt att använda tunn tråd som man eventuellt lägger parallellt. Den bör i så fall som du säger tvinnas lite grann.
Det är inte nödvändigt att lägga spolarna överlappande. Det gäller bara att få in så mycket koppar som möjligt i magnetgapet och så lite som möjligt utanför. Det som är utanför magnetfältet ger ju bara förluster.
Lägger man spolarna överlappande blir det nästan nödvändigt att ha mer onyttig koppar. Å andra sidan får man in lite mer i magnetgapet. Det är en optimeringsfråga. Troligen är det bättre att inte krångla till det för mycket när det gäller ett hembygge.
Det är också viktigt med ett kort luftgap. Det ger högre flödestäthet och därmed mer kraft. Visst, mindre plats för koppar, men det lönar sig i alla fall! Det är bara att räkna efter.
Det är också väsentligt med ett högt varvtal. Vid lågt varvtal är det nästan säkert bättre med en konventionell järnmotor.