Sida 4 av 5
Postat: 25 februari 2008, 19:19:30
av Swech

grabbar..... 5A genom de transistorerna?
Det blir mycke rök och allt dör..
Skall ni prompt köra 5A
Skaffa en färdig krets, tex HIP4080 externa MOS och vips är det klart...
Om inte - kör med infineon - finns massa färdiga
ni kommer att köra fast i en massa problem om ni
bygger själva för 5A...
Swech
Postat: 25 februari 2008, 19:46:48
av peter555
Ska du köra 5 A måste du ha kraftigare drivers än 4081. Det krävs säkert minst 100 mA i basen för att transistorerna ska bottna. Som sagts tidigare räcker det också att köra in PWM på två av transistorerna.
Nr 2 kommer att bli alldeles för slö, fram back går naturligtvis att köra.
Postat: 26 februari 2008, 06:45:36
av Swech
ett förslag till..... inte hightech men fungerande...
använd en gammal trotjänare - ett relä - istället.
Det känns som att 5A annars kommer att bli problem för er.
Välj riktning med reläet och styr strömmen med en effekt transistor (pwm)
Och.... det är defenitivt inget nederlag att köra med relä
dessa är fortfarande oslagbara i många sammanhang
swech
Postat: 26 februari 2008, 11:02:19
av kimmen
Med tanke på att spänningen är så låg så är relä nog en ganska bra idé - då behövs ju bara en transistor i serie för att PWM:a. Vad är matningsspänningen till logikkretsarna? En logiknivå-MOSFET kan vara en bra idé om spänningen räcker till då de är lätta att driva och har låg on-resistans.
Postat: 27 februari 2008, 19:36:39
av nojan
Angående reläer, menar ni så att vi ska använde reläer för att bestämma vilket håll motorn ska gå åt och sedan reglera drivspänningen med PWM. Har jag förstår det rätt så:)
Citat ifrån min projektpartner:
"Angående transistorerna: Vi har av misstag lagt in fel beteckning på transistorerna. Vi kommer inte använda BD139 eller BD140, istället kommer vi använda transistorerna BD911 och BD912: Dessa transistorer tål strömmar på upp till 15A, vilket vi definitivt inte kommer att överstiga. Det blir alltså ingen rök...
Angående det det schema som har kommit att kallas Schema2: Om jag förstått alla inlägg korrekt har ni bara gett en kommentar till det, nämligen 'Schema 2 kommer inte att fungera.' Vi skulle gärna vilja veta varför det inte kommer att fungera. Då kan vi göra ändringar och förbättringar, dessutom lär vi oss någonting också (vilket är meningen med ett projektarbete).
Jag har ritat upp och simulerat kopplingsschemat i Mulitisim 8 och där har det fungerat som det ska.
Det finns vissa komponenter vars typ vi inte specificerat, vilket jag tänkte göra nu. De värden jag nu anger är de jag använde när jag gjorde simuleringen:
Resistorerna R1, R2, R3 samt R4 ska vara på 10 ohm. Resitorerna R5, R6, R7, R8 är på 100 ohm.
Transistorerna Q4, Q5, Q11 samt Q12 ska vara BC337. Dioderna är N4001. Spänningen på signalerna är 5V.
Tack för att ni hjälper oss!"
Postat: 27 februari 2008, 19:46:39
av peter555
Beträffande sch 2 har du fått kommentaren att den blir för långsam. Det har även sagts tidigare att 1N4001 är olämplig pga samma skäl. Hur hade ni tänkt att BC337 ska klara 5 A ?
Gör som Swech säger, ta ett relä och en FET så kommer det att fungera med minsta antal problem.
Edit: Såg lite fel på schemat det borde bara bli några 100-tal mA genom 337 an
Postat: 27 februari 2008, 22:33:00
av Swech
Det räcker med 1 relä (2 kontaktpar med både normally open/normally closed) för att bestämma riktning på motorn.
Hur man kopplar detta relä...

får ni fundera på
PWM styr drivspänningen via FET.
Kör ni med transistorer... tänk då på att även om den på papperet
tål 15A ... så blir den varm som bara tusan även vid 5A.
Det är så nuförtiden att man sällan pusslar ihop en konstuktion med
transistorer och diskreta komponenter... det finns så mycket färdigt nu
som funkar direkt och är bättre (och oftast även billigare) än att skruva ihop själv.
Så - om jag var ni... och hade tidsbrist som man oftast har
så bygg en lösning med ett relä.. kolla att den funkar..
och därefter kan ni pilla vidare med transistorlösningen, för hur som helst är det lärorikt att elda transistorer också...
Hoppas att ni faktiskt kan lösa det med transistorer....
Swech
Postat: 28 februari 2008, 10:39:48
av $tiff
nojan skrev:(...) istället kommer vi använda transistorerna BD911 och BD912: Dessa transistorer tål strömmar på upp till 15A, vilket vi definitivt inte kommer att överstiga. Det blir alltså ingen rök...
Det finns en detalj som jag inte sett någon nämna hittills i tråden:
Bipolära transistorer (som motsats till fälteffekttransistorer) har ett collector-emiter-spänningsfall som inte är försumbart vid högre strömmar. I ert fall med BD912/911 uppgår denna till ca 0.5/0.6 mV vid 4 A för NPN/PNP (se graf s.3 i databladet). Detta innebär att av de 3.7 V i matningsspänning har 3.7-1.1 = 2.6 V kvar över lasten (motorn). Detta innebär motorn kommer utveckla
mindre än halva effekten jämfört med originaldrivspänningen!
Med fälteffekttransistorer slipper ni nästan detta problem eftersom de beter sig mer som serieresistorer med resistans på några milliohm om ni väljer rätt.
Postat: 28 februari 2008, 12:44:16
av kimmen
Det är en mycket bra anledning att använda MOSFETs. Lätta att driva från logikkretsar också!
Men det finns faktiskt BJT:er med lågt spänningsfall, den här har t.ex 0.1V vid 4A mostvarande 25mΩ:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 1UW3-D.PDF
Lite OT:
Sen vid höga spänningar så är BJT:er rätt bra om man inte switchar i riktigt höga hastigheter. En billig MJE13009 (400V Vceo 700V Vcer) kan om den inte har sämsta hfe:n ge ett spänningsfall på 0.6V vid 12A med 3A basström. Motsvarar 50mΩ.

Basdrivningen kan dock vara opraktisk om man inte kan använda proportionell drivning med strömtransformator. Det finns ju mosfets med liknande egenskaper men de kostar väl ungefär fem gånger så mycket.
Postat: 29 februari 2008, 12:03:11
av nojan
Så då gör vi ett försök med en styrning som är relä baserad
Det jag är lite osäker på är drivningen av PWM-transistorn, samt om denna transistor är lämpad för uppgiften.

Postat: 29 februari 2008, 14:38:34
av peter555
Du är förtjust i att switcha + sidan, enklare om du switchar på gnd-sidan. Optokopplarna kommer inte att orka driva vare sig switchtrissa eller reläer.
Postat: 29 februari 2008, 15:03:21
av nojan
Jo det har nog alltid känts naturligast
Men nu har jag ändrat till switchning av minus sidan istället, har även lagt till mindre transistorer som nå slags drivsteg på rälerna och switch-transistorn.
Någon som ser nå direkta fel i det schemat?
Till schemat
Postat: 29 februari 2008, 18:35:57
av Swech
Relä....
Koppla motor till K1 P.
Koppla O på K1 till BD911,
Koppla S på K1 till VCC
Koppla motor till K2 P.
Koppla S på K2 till BD911,
Koppla O på K2 till VCC
Din nuvarande reläkoppling har följande problem... om ett relä mot förmodan inte drar så får du ren kortslutning... koppla som jag beskrivit och fundera på vad som händer med den om ett relä slutar att gå..
Vad gör PNP på drivningen till PWM transistorn? ta bort...
Sätt ett motstånd mellan OK1 och BC337 bas
Swech
Postat: 29 februari 2008, 18:44:25
av MadModder
Varför inte göra ett darlington-par av optokopplaren och en npn-transistor?
Postat: 29 februari 2008, 18:58:10
av nojan
Oj där hade vi en skaplig kortslutning ja

, har inte tänkt på vad som skulle hända om ett räle dog.
Har kopplat om det som du föreslog nu, den lösningen var ju mycket trevligare mot kortslutningar
Men jag funderar dock på hur jag ska driva PWM transistorn, då ni sa att den inte gick att driva direkt ifrån optokopplarn.
Skulle det funka att göra som jag gör nu?
Nytt schema
Edit: Oj ditt inlägg MadModder måste ha kommit emellan postningen på nåt sätt.
Hmm ett darlington par av dem. Om jag ska vara ärlig vet jag inte mer om det än det lilla jag hittade från uppsala universitet. Förstår inte riktigt hur de skulle kunna hjälpa mig
