Sida 4 av 4
Postat: 30 juli 2004, 00:08:08
av göcke
jag tål nog det
men 1600V går de inte på heller , 16kV skall det vara i kontacktledningen
och 110V matades lamporna med i de gammla vagnarna.
om det nu måste till korrigeringar.
Postat: 30 juli 2004, 00:35:01
av danei
Ja just ja så var det. Klantigt av mig.

Postat: 31 juli 2004, 23:16:26
av LeifN
Hej!
Som GAMMAL järnvägare så måste jag "lägga" mej i denna diskussion.
Kontaktledningen över en järnväg, håller som redan sagt 16 000 V och 16 1/3 Hz. Orsaken till det är den att när järnvägen elektrifierades (det var malmbanan mellan Luleå och Narvik som var först) så kunde man inte tillverka tillräckligt lågvarviga motorer så man tivingades att sänka frekvensen till 1/3 del av 50 Hz för att motorn skulle rymmas i ett lok!!!
Man kunde inte likrikta så höga strömmar som behövdes så man tillverkade istället växelströmsmotorer med så många poler som möjligt och då var gränsen storleken på loket. Eftersom loken drevs av kopplingsstänger (mellan motor och ett hjulpar samt med stänger mellan hjulparen) så måste motorn vara MYCKET lågvarvig. En motor som drar 16 kv och upp till 400 A blir ganska så stor om den ska hålla.
Att det blev just 16 1/3 Hz sägs bero på att man bara byggde om en 2 polig 50 Hz generator ( på Porjus vattenkraftverk) till 6 poler, då blev det 50 hz /3 d.v.s. 16 1/3 Hz. Detta blev då en SJ standard som lever än i dag.
Angående SJ och 110 V så är även det sant men då pratar vi om 2 faser och 50 Hz. Alla ställverk och signaler efter spåret matas med 220 v 2 fas och då blir det c.a 110 v mellan fas och jord.
Postat: 31 juli 2004, 23:38:40
av MadModder
Och att omforma 50Hz till 16⅔Hz genom en hopkopplad motor och generator är ju lite av en effektförlust

Undrar om det finns något effektivare...
Postat: 1 augusti 2004, 00:04:01
av danei
Frekvens omriktare. Men motor => generator alternativet är inte så illa som man kan tro. Ligger i samma liga som transformator. Men den har ju nackdelen att det är rörliga delar.
Postat: 3 augusti 2004, 20:37:32
av Sigge Sinusspänning
Idag används ju statiska omformare för att omforma strömmen till järnvägen.
Belysning i vagnarna drevs förr i världen av likspänning med batterier och generatorer. Sedan 50-talet har man istället vanlig 50 Hz-spänning som omriktas i loket.
När det gäller vårt 50 Hz-system (ej järnväg) så var om jag är rätt informerad en kompromiss att få lite induktansförluster och effektiv spänning. 25 Hz var innan 30-talet ett vanligt förekommande system i västsverige.
Postat: 3 augusti 2004, 22:21:48
av MicaelKarlsson
När det gäller vårt 50 Hz-system (ej järnväg) så var om jag är rätt informerad en kompromiss att få lite induktansförluster och effektiv spänning. 25 Hz var innan 30-talet ett vanligt förekommande system i västsverige.
Om jag minns rätt är det just växelspänning på 50-60Hz billigast (=minimal effektförlust) att överföra. En mindre kul sak i sammanhanget är att det är just dessa frekvenser som är farligast för oss människor, mysko eller hur?

Postat: 4 augusti 2004, 18:37:48
av Sigge Sinusspänning
Precis. 50 Hz är effektivare än längre frekvenser och ger mindre induktansförluster än högre.
Ja, jag har oxå läst att 50 Hz är farligast.
Postat: 9 augusti 2004, 17:00:54
av danei
Sigge Sinusspänning skrev:Idag används ju statiska omformare för att omforma strömmen till järnvägen.
Syftar du på frekvensomriktare?
Sigge Sinusspänning skrev:
Belysning i vagnarna drevs förr i världen av likspänning med batterier och generatorer. Sedan 50-talet har man istället vanlig 50 Hz-spänning som omriktas i loket.
Skumt att lamporna blinkar så att det syns. Jag tycker att det ser ut som 33 2/3Hz
Postat: 9 augusti 2004, 21:31:17
av Sigge Sinusspänning
Frekvensomriktare, ja, en statisk med tyristorer istället för roterande omformare.
Skumt att det blinkar...men jag har sett i ett gammalt lok hur det verkligen ser ut när det går på 16 Hz-ström. Lampan lyser svagt och flämtar riktigt.