Sida 4 av 10

Postat: 20 juni 2004, 02:47:04
av mullemeck
Jo såg att jag visst stavat led fel.. men märkte inte det förrän jag hunnit göra 20 bilder med det så jag orkade inte göra om det..

Nästa steg är att få snurrat att rita ut lite geometriska figurer i realtime, sen så kan det bli ett litet spel antagligen...

Pong är nog inte så übersvårt att få till får vi hoppas :-)

Postat: 21 juni 2004, 23:03:20
av matseng
mullemeck: Har du bytt lysdioder? I början så var dom röda, men nu ser dom definitivt blå ut på filmerna.

Postat: 21 juni 2004, 23:17:58
av LaRdA
Jag tycker att dom ser väldigt röda ut iallafal på dom filmer jag har sett.

Postat: 21 juni 2004, 23:35:34
av mullemeck
matseng: Va? nej det är samma lysdioder som från början.. Vilken film tycker du de ser blåa ut på?

Postat: 21 juni 2004, 23:41:02
av matseng
Eh... ja. Det stämmer.

Begriper inte hur jag såg blått. Tilltagande senilitet kanske, eller så är det någon som "med mig skämtar aprillo" och har lagt ut två versioner av filmerna. ;-)

Postat: 21 juni 2004, 23:42:42
av mullemeck
hehe.. ne dom har alltid varit röda och kommer vara det tills denna version är färdig och jag kanske börjar på nästa med RGB dioder om jag någon gång under min livstid får tid till det...

Postat: 25 juni 2004, 18:54:03
av mullemeck
Senaste nytt!!

Har fått igång en funktion så att jag genom att skicka x och y värde så räknar snurran själv ut vad den ska visa för att en pixel ska tändas eller släckas..

För skoj skull gjorde jag ett litet enkelt ritprogram där man kan rita streck genom att använda piltangenterna så nu kan man nästan rita på snurran i realtime, men tyvärr laggar det lite om man ritar för snabbt då överföringshastigheten till snurran är för låg :-(

Nästa steg blir att koda ett Pong spel till den..

Postat: 25 juni 2004, 19:07:42
av evert2
Du ä en :twisted: på det här............men du, har din handledare sett roboten än ?

Postat: 25 juni 2004, 19:10:20
av mullemeck
Nej blev aldrig att vi visade upp robotarna i slutet av arbetet och nu så har vi ju slutat skolan..

Han har dock sett den för några månader sedan..

Postat: 28 juni 2004, 13:30:38
av mullemeck
Ja då har pong arbetet börjat och kommit en bit på vägen, kan nu styra två "Rack" via två potentiometrar och en boll kan studsa omkring, dock buggar den lite ibland när man slår till den andra gången så det måste fixas.

sen har jag laggt in siffrorna 0-9 så att de skrivs ut av sig själv på en kordinat som man anger, det var inte det roligaste arbetet då det krävde ca 400 rader kod... Tur man har gott om minne i en PIC16F877A :-)

Ska försöka få upp nån liten film och lite bilder ikväll när jag kommer hem..

Postat: 28 juni 2004, 23:26:43
av mullemeck
Ja då var pong-spelet så gott som klart i mjukvaran i alla fall, ska bygga två ordentliga joysticks me så det blir lite lättare att styra den..

nu styr man padsens läge genom att vrida på två potentiometrar vilket inte ger så hög precision eller snabbhet..

En liten film där min högra hand möter min vänstra hand i Pong :-)

http://www.kakmonster.com/mulle/ledsnur ... nurra3.WMV

håll till godo....

Postat: 28 juni 2004, 23:30:24
av matseng
Helcoolt!

Dom ryckningar som man ser i horisontalled på "displayen" - är det något som är orsakat av kameran eller finns dom i verkligheten oxo?

Postat: 28 juni 2004, 23:57:13
av mullemeck
Lite ryckningar är där ibland, är inte helt säker på varför men antagligen så tar det ibland lite längre tid att räkna ut bollens bana eller nåt...

En del ryckningar och blinkningar är kameran som inte hinner med också..

Postat: 29 juni 2004, 00:50:13
av cyr
Hehe... ascoolt ju.

Nu vill vi se tetris också :twisted:

Postat: 29 juni 2004, 02:35:25
av VikHe
oh fifan altså :) ge mig dina kunskaper :D

jävligt snyggt altså! :tumupp:

man har svårt att tro att dom där enstaka lysdioderna kan åstadkomma en bild :)

keep up the good work :)