Sida 4 av 6
Postat: 25 oktober 2006, 11:16:11
av BEEP
limpan4all:
Det var ingen bra lösning
GeekJoan:
Om du inte ska ha något rinnade ljus så är väl det enklare och billigare att använda en fyrledare istället och ha en ledare för varje färg.
Postat: 25 oktober 2006, 11:22:43
av danei
Att det ska ta så lång tid att komma på en så lätt lösning...
Postat: 25 oktober 2006, 11:44:38
av oJsan
Ja en fyrledare (telefonkabel) vore ju perfekt! Skaffa modularkontakter och (låna?) en tång så går installationen snabbt och lekande lätt! (Kanske går det att löda dioderna (eller RGB-diod) direkt på två ihoplödda modularjack och på så vis slippa tillverkningen av x antal kort?)
Men man bör nog räkna på spänningsfallet och bestämma en maxlängd, så att inte den sista lyser märkbart svagare.
Edit:
Den här kanske blir lämplig:
42_696_68
Har du tur så kanske det går att montera en LED och dra en skruv rakt igenom också... (billig jämfört med separata jack var den också)
Postat: 25 oktober 2006, 15:31:05
av GeekJoan
Hål eller ytmontrerade lysdioder?
Spelar egentligen ingen roll
Hur mycket ljus ut från lysdioderna?
Så mycket det bara går utan att använda specialdioder som kostar skjortan. Det ska bara vara för stämningsbelysning. Kan säga att det kommer stå ca 50 flipper/arkadspel i detta rum, och när allt är på så blinkar det och lyser lite överallt.
Hur vill du ansluta kablarna?
Löda direkt på korten funkar bra
Skall ljuset ses direkt eller indirekt via en spegling i någon yta?
Man ska inte se själva dioderna, utan dom ska lysa upp i taket eller mot en "vit plexiskiva".
Hur vill du montera kortet i "verkligheten" skurva/limma eller?
Spelar egentligen ingen roll.
Skulle det inte vara bra med en vit led också?
Nja, varför det? När alla lyser så blir det någon luddig vitaktig färg.
------------------------------------
Tanken med "telefonproppar" är god. Utvekla gärna. Jag har inte själv tid att grejer med detta. Har fullt upp att spackla, måla, flytta grejer, mm...
Postat: 25 oktober 2006, 16:38:09
av JimmyAndersson
GeekJoan:
Vad tycker du om DCC-lösningen som det har pratats om lite?
En del har sågat den av någon (för mig) oförklarlig anledning, men det är ju du som bestämmer.
Kortfattat så är själva styrningen i princip klar om man använder DCC-systemet. Sedan är det bara att haka på en liten microcontroller och så är man i princip framme.
Tidschemat är lite begränsat för mig, men pengar brukar kunna göra hål i almanackan. Så jag ska nog prova att bygga ett litet test-system, mest för att jag själv är nyfiken på det.
Postat: 25 oktober 2006, 23:58:53
av GeekJoan
Gör du ett testsystem och berätta hur det funkar.
Och sen sätter du dig och funderar på vad du vill ha i ersättning för att hacka små hål i almenackan...
Postat: 26 oktober 2006, 02:30:21
av wiggo
Varför krångla till det?
Om man inte skall ha rinnande ljus är ju en 4 ledarskabel med en ledning till varje lysdiod + jord det alternativet som är mest logiskt att använda. Varför skall ni krångla till det så otroligt mycket?
Det blir ju en så otroligt simpel och lättinstallerad lösning.
Postat: 26 oktober 2006, 03:48:45
av Maze
limpan4all skrev:Så här skulle jag göra.
I varje slav sitter det en avtappning av kraften med diod typ Schotty 10MQ040 sedan kondensator typ CV-FS 220uF/10V
Kanske inte har så mycket med projektet att göra men vad gör diodern för nytta ? Spärrar de så kondingen inte kan laddas ut "utanför" slavkortet ? Och blir det inget spänningsfall på de 5 volten ?
Postat: 26 oktober 2006, 14:29:26
av limpan4all
Dess enda syfte är att hålla ned EMC problemen. Med diod så kommer varje kort endast att kunna förbruka ström och ej att kunna leverara ström till de andra korten från sin lokala kondensator. Jo det blir ett spänningsfall på ca 0,3V men Atmels ATMEGA168 jobbar problemfritt i området 2,7-5V så det spelar ingen roll.
Postat: 1 november 2006, 00:06:01
av GeekJoan
Det här gäller fortfarande.
Postat: 1 november 2006, 11:20:15
av prototypen
Det var många olika lösningar på ett enkelt problem, Men GeekJoan det enklaste är kort med LED och 3 st spänningsaggregat med var sin ratt och så får man blanda själv. Då jag håller på med trefas och vid lika belastning så får man noll ström i den gemensamma så funderade jag på trefas men det går nog inte så man kör två färger med plusspänning och en färg med minusspänning så reducerar man strömmen i den gemensamma.
Prototypen
Postat: 1 november 2006, 11:22:15
av JimmyAndersson
Ville bara berätta att jag inte glömt tråden och DCC-testet.
Håller på att slutföra ett annat projekt nu, så det blir lite ledigt utrymme på labb-bordet...
Postat: 1 november 2006, 11:29:00
av B1n4ry
Jag håller med wiggo till 110%!
Om man inte behöver rinnande ljus så kommer en lösning med lysdioder och kabel att kosta en hundradel av en digitalbuss lösning. Och dessutom kommer den enkla varianten att bli 100ggr mer driftsäker.
Tänk på den 1:a elektroniklagen:
KISS : Keep It Simple, Stupid!
//B1N4RY
Postat: 1 november 2006, 12:04:48
av JimmyAndersson
Ah, såg inte att GeekJoan rationaliserat bort det rinnande ljuset.
Då är det ju helt onödigt med en digital buss. Lite trist egentligen.
Då räcker det med en liten PIC på varje lysdiods-modul.
Tre sladdar:
1 - GND
2 - Spänning för PIC-kretsen
3 - Data, dvs hur mycket varje lysdiod ska lysa.
Det blir ju ändå en digital serie-bus, på sätt och vis.
Men hur skickar man data i en kabel som kan vara upp emot 70 meter lång?
Kanske om man förstärker signalen från "moderskeppet" till varje modul där den sedan förminskas till lämplig nivå.
Postat: 1 november 2006, 12:12:06
av maha
Tror inte det är något problem med dataöverföringen. Man får helt enkelt köra långsamt...
Om vi säger ca 20 bitar per "paket", hur ofta ska man behöva kunna byta färg? Nå vill man ha fina toningar kanske man vill komma upp i ca 20ggr per sekund. Så man kunde kanske köra på ungefär 400bps...

Torde inte vara något problem fast det är 70m...