Sida 4 av 16

Postat: 5 oktober 2006, 10:04:29
av Icecap
In Topic: Att multiplexa ut från paralellporten är nog ganska enkelt men det är svårare den andra vägen: man har 5 ingånger att leka med!

Det går PÅ VISSA paralellportar att sätta dom i ett läge där de kan köra bidirektionalt på databitsen men det gäller inte alla portar/PC'ar.

Detta medför att det blir besvärligt att läsa ett "större" antal ingångar från spelet via LPTx, möjligt javisst men besvärligt men jag skulle tro att det blir mycket besvärligt att "fånga" kulstutspulser under en viss längd och denna längd beror på programmet.

Man ska nog vara ganska slipat programmör med ordentligt tidskoll för att fånga dessa via en multiplexad pollning på paralellporten.

Postat: 5 oktober 2006, 11:48:23
av v-g
För att lösa tex feedbacken (poängräkning från bumprar etc) kan man ju på dessa ha vanliga räknare, en 4 bits räcker nog långt, så har man upp till 16 träffar på sig att läsa av (och nolla) räknaren.

Egentligen inget komplicerat i sig men sen måste man multiplexa ingångarna också så att man tex i ett visst läge läser av 2 st räknare (4+4=8 ). Blir mycket att tänka på så att rita innan man ens börjar på det är nog ett måste.

Icecap:Alla datorer jag träffat på (iofs inte sååå många) har haft bidirektionella dataportar så just det tror jag ej är problem.

BMI:Håller med dig där, mekaninken må se enkel ut på ett "riktigt" flipper. Trots det är det inte helt enkelt att göra flipprar och bumprar värda namnet helt själv. Ett gammalt flipper med ny skiva tycker jag verkar vara en god idé. Mycket gratis dessutom såsom kabinett, toppbox och skyddsglas.

SvenPon:140 ms fick jag.

Edit:När jag funderar på det så kanske 2 st parallellportar är det enklaste ett sånt kort kostar ju max 300 pix så slipper man åtminstone blanda in/ut-gångar.

Postat: 5 oktober 2006, 14:35:39
av Windman
Okej.

Så köpa instickskort med flera LPT-portar låter ju som en bra lösning.
Finns det PCI-kort med mer än en LTP-port på varje ?
Annars är man ju lite begränsad till antalet PCI-slotar...

Och jag skall INTE köra inputs via LPT, utan via en IPAC.
Dvs, inputs blir som tangentbordstryckningar.
VB har en jättebra funktion för detta :)

Postat: 5 oktober 2006, 14:47:48
av Windman
Hur tror ni att en sådan här skulle funkar ? :
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=107835

Postat: 5 oktober 2006, 14:56:35
av AndLi
Dåligt, det lär vara svårt att få full kontroll över pinnarna på en sådan.

Det måste vara enklare att göra en uC och ansluta till serieporten.

Postat: 5 oktober 2006, 15:38:36
av Icecap
Kopierat från ett tidigare svar från mig: "Det finns USB-paralellportar men dom kan man inte komma åt på samma sätt som en "riktig" varvid kommunikationen inte kan utföras."

Postat: 5 oktober 2006, 15:50:27
av Windman
Ah, sorry Icecap. Det måste jag ha missat :)

På tal om vad BMI sa...
Jag tänker köpa ett sunkigt 80/90-talsspel och slakta det.
Självklart kommer flipprar, slingshots, bumbrar mm vara av vanlig standard.
Sånt kan man ju inte bygga själv :)

Jag tänker lägga ner en hel del pengar och tid på detta, för jag vill att det skall se ut som ett "riktigt" flipper.

Men jag har tänkt igenom det mesta, och det jag behöver hjälp med är själva styrningen av lampor och sånt...
Resten är ju mer "hantverkar-jobb" :)

Postat: 5 oktober 2006, 16:02:43
av Windman
Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939

5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar :)

Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?

Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.

Postat: 5 oktober 2006, 16:16:18
av Zyxel615
Så en uC + serieporten skulle vara dyr hårdvara :humm:

Postat: 5 oktober 2006, 16:20:33
av sodjan
Eller ett "riktigt" digitalt I/O kort istället för en massa LPT portar.
Finns väl de med båda 32 och 64 I/O "pinnar"...

Fast håller med AndLi och Zyxel615, en extern uC mellan spelet
och PC'n verkar mer flexibelt. Om det är korta avstånd kan man
köra 115 kbaud eller liknande och få skaplig prestanda.

Postat: 5 oktober 2006, 16:25:55
av Zyxel615
Om inte annat känns det som en mer stabil och proffsig lösning... en dator med 6 LPT-kort och lika många kablar är 6^2 gånger högre risk för glapp.

Postat: 5 oktober 2006, 16:45:45
av Windman
Okej...

Men skicka en länk till hårdvaran ni tycker att jag skall köpa då ! :)

Postat: 5 oktober 2006, 16:50:14
av tecno
Windman skrev:Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939

5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar :)

Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?

Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
5x PCI = 10 LPT portar + den på moderkortet om man använder PCI kort med dubbla LPT:er
11 kablar blir en rejäl kabelhärva, iofs hanterbar.......................... :razz:

Postat: 5 oktober 2006, 16:57:33
av v-g
tecno:Kabelhärvan (och glappen) i ett riktigt flipper är inte så små de heller. Härvan innehåller nog mer än 100 kablar mellan styrkort och spelplan.

Postat: 5 oktober 2006, 17:05:11
av tecno
v-g
jag kan inte se 'glappen' om man använder justa kontaktdon, tar för givet att denna kabelhärvan är fast från punkt till punkt. Då finns det egentligen ingen risk för 'glapp'. Nyckelordet är bra kontaktdon .