säter skrev: ↑28 oktober 2025, 17:43:09
TomasL skrev: ↑28 oktober 2025, 17:17:23
När stänger de ned det i Säter?
Här i stan finns i princip ingen koppar kvar.
De har ringt från Telia i flera års tid och gett mig ett slutdatum, men ADSL fungerar märkligt nog fortfarande.
Eftersom du klarar dig med ADSL så kan du knappast ha något enormt behov av dataöverföring och hastighet. TV'n är förmodligen löst på något annat sätt, antenn eller satellit.
Så jag tror du är ungefär i samma läges som i mitt för några år sedan.
Skall jag lägga ca 20.000 kronor på att få in en bredbandskabel + utrustning innanför väggen som kan dra iväg en hel del. Jag har mycket blygsam överföringshastighet med 4G. Räcker för att ladda ner artiklar, räcker för att streama TV-kanaler med HD. Har aldrig upplevt begränsning i vardagen.
Detta kostar på dyra Telia fast mobilt bredband 5G från 300kr/månad utan TV-kanaler och 350kr med TV-kanaler med obegränsad surf. Inga ca 20.000 i startavgift + månadsavgift. Finns många billigare om man söker, men det är en ringa start-investering. Bara att ställa modemet på en bra plats. Ev. skaffa en antennsladd och yttre antenn. Har du klarat dig med ADSL klarar du dig med mobilt bredband, även 4G. Du kan använda de 20.000 till något bättre.
Därmed inte sagt att det inte finns andra, som har enormt mycket större behov, men detta är individuellt. Och skulle framtidens teknik kräva mer, är bindningstiden kort på mobilt bredband. Du har t.o.m. 30 dagars ångerrätt.