Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av danei »

TomasL skrev: 27 oktober 2025, 22:10:24 Det finns överhuvudtaget ingen insyn i kommunala bolag, vilket är ett väldigt stort problem.
Eftersom de är privata bolag, så behöver de inte publicera några årsredovisningar, så de syns bara för kommunstyrelsen, på sin höjd.
Så kommunstyrelsen plockar ut en vinst som inte syns för att lägga på skrytbyggen utan invånarnas vetskap? Du har en udda syn på hur det fungerar.
Utdelningen syns och vad kommunens pengar går till syns också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Här gick bolaget som drog fiber i konkurs, dom följde vägen och gjorde sen avstickare in på varje gata, precis när dom var klara med min väg gick dom i konkurs.

Det gjorde inte så mycket då det befintliga nätet togs över av någon annan, men väldigt trist för de som bodde på resterande vägar.

vad hände sen då, fortsatte dom som tog över att bygga ut ? neeej.. dom nöjde sej me det som fanns..

Då kom ett annat företag och skulle dra fiber igen, fick dom bara koppla på sig på den gamla ? neeej.. så dom fick dra hela vägen själva,
det ligger alltså två paralella fiberstråk hela vägen till min väg, sen ett enkelt.

Jaja, jag fick min fiber för lite under 20k, och några år efter det hade jag gått break even jämfört med min gamla ADSL.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har ADSL och det är jäkligt dyrt.
Bortåt 700:- i månaden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja jag tror jag betalade drygt 600 i slutet, fibern kostade då ca 300/mån om jag minns rätt. Idag är det uppe i femhundringen, fast då 500/500Mbit till skillnad från 10/1 för ADSL.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är bra för priskonkurrensen att en del användare går över till 5G det kommer att hålla fiberpriserna i schack.

Men jag personligen anser att 5G skall och bör reserveras för rörliga databehov och inte för stationära databandbreddsbehov verkliga eller upplevda.
När jag var senast i Indien så varierade datahastigheten mellan >80Mbit/s och 0,1Mbit/s beroende på tid på dygnet på grund av överbelastat 4G nät.

Funktionellt så är det däremot en "no-brainer", 5G har inte en endaste fördel över fiber annat än det initiala priset och i vissa fall månadskostnaden.

Själv har jag tillräckligt många datakort tillgängliga med "obegränsad" datavolym (dvs maximalt 5GB per dygn sedan får jag ett SMS till "modermobilnumret" att svara på som ger mig 1GB ytterligare obegränsat antal gånger per dygn och utan hastighetsminskning).
Så trots att 5G skulle kosta "gratis" så föredrar jag fibern för 540:-/månad som ytterst sällan ger mig mindre än 900/900Mbit/s med 3ms latency (endast helgkvällar då det sjunker ner mot 550/900Mbit/s).
Fibern har en teoretisk begränsning uppåt 3Pbit/s så det finns rejält med utrymme för prestandaökningar vartefter som tekniken utvecklas.
Kanalisationen borde hålla i 100 år medans själva fibern antagligen behöver bytas tre gånger inom samma tid.

Vad gäller "behov" av bandbredd så finns det idag egentligen inget behov över 100Mbit/s/användare för de flesta, detta på exakt samma sätt som det inte finns något behov av att ha en bil som kan köra fortare än 120km/h för de flesta. Att kunna komma över dessa nivåer handlar om "vill-ha" samt skryträttigheter. Av exakt denna orsak så kommer jag att beställa 10Gbit/s så fort som det är möjligt...
Fiber under pandemin var underbart. Det var praktiskt sett noll skillnad mellan att sitta hemma eller vara på kontoret. Till och med fjärrstyrning av min jobbdator kändes som om jag satt på den och inte jobbade hemifrån. Hade jag legat kvar på ADSL så hade jag fet-ruttnat.

Det som alla väntar på är någon "tjänst" som drar verklig nytta av >>500Mbit/s. T.ex mindre/ingen komprimering av TV-innehåll eller äkta högkapacitets videokonferens i >>4k/60 FPS. När det sker (vilket troligen är begränsat av den urusla bandbredden i USA), ingen där vill utveckla något sådant när volymen av användare ligger under 25Mbit/s i maximal kapacitet (och för runt 30-50 USD per månad). Statens löfte om >98% skall ha möjlighet till gigabitkapacitet, 1,9% skall ha möjlighet till minst 100Mbit och de sista 0,1% skall ha möjlighet för 30Mbit/s allt detta senast vid utgången av 2025. Skall bli intressant att se hur det går med den måluppfyllnaden...

Jag har ett kommunalt bolagsägt fibernät och ovanpå det så kan jag välja mellan 8 operatörer har jag för mig. Kickbacken för driftandet av fibernätet lär vara 85:-/månad från min ISP till fiberoperatören. Fiberoperatören må vara ett kommunalt bolag med urusel insyn i men ännu så har de inte gjort något mera korkat än att köpa småskalig vattenkraft från Vattenfall med vattendomar som måste göras om...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det handlar väl mer om att som i mitt fall var skillnaden mellan 100->250Mbit var typ 15:-/mån, och sen nån tia till för 500Mbit..

Då är det rätt onödigt att inte ha 500Mbit för de gånger man faktiskt ska dra ner en ISO eller liknande.

Det var skilland när jag hade fiber i lägenheten och körde 100Mbit och det ksotade typ 300 extra att gå upp till 250 och jag tror gigabit låg på över en tusenlapp i månaden då.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Den faktiskt uppkopplingen mot Internet är inte så dyr. Jag har turen att bo i ett område som skapade en samfällighetet för att gräva och äga själva. Nu efter drygt tio år (med avskriven grävkostnad) har vi en månadskostnad för symmetriskt gigabit på 133:-, och det inkluderar alltså underhåll av nät och switchar osv. Skulle internetleverantören strula kan vi välja en annan (men vi har inte haft några sådana problem).

Jag tror det var en lärdom från ComHem som hade kabelmodem här tidigare. Alla betalade fullpris, och även om ComHem ägde sladdarna så fick vi utöver de enskilda abonnemangen betala en rejäl summa (i hundratusenkronorsklassen) varje år för att ha deras nät i området. Dessutom var det frekventa avbrott. Nu ligger deras sladdar och multnar, medan vi har egna rör överallt som vi äger.

Såklart måste installationen betalas av, men själva anslutningen är inte dyr, är det jag vill säga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 28 oktober 2025, 14:32:54 Jag har ADSL och det är jäkligt dyrt.
Bortåt 700:- i månaden.
När stänger de ned det i Säter?
Här i stan finns i princip ingen koppar kvar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Här plockade dom ner klopparnätet 2-3 år efter att finbern var indragen, inte så kul för de grannar som skippade fiber "för adsl funkar ju så bra", men dom får köra 5G nu.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 28 oktober 2025, 17:17:23 När stänger de ned det i Säter?
De har ringt från Telia i flera års tid och gett mig ett slutdatum, men ADSL fungerar märkligt nog fortfarande.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Det senaste från Telia säger att kopparnätet i Säter kommer att stängas ned 2026-03-31.
Telia uppmanar de som ännu begagnar sig av kopparnätet att gå över till "framtidssäkra" lösningar.
'
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

säter skrev: 28 oktober 2025, 17:43:09
TomasL skrev: 28 oktober 2025, 17:17:23 När stänger de ned det i Säter?
De har ringt från Telia i flera års tid och gett mig ett slutdatum, men ADSL fungerar märkligt nog fortfarande.
Eftersom du klarar dig med ADSL så kan du knappast ha något enormt behov av dataöverföring och hastighet. TV'n är förmodligen löst på något annat sätt, antenn eller satellit.
Så jag tror du är ungefär i samma läges som i mitt för några år sedan.
Skall jag lägga ca 20.000 kronor på att få in en bredbandskabel + utrustning innanför väggen som kan dra iväg en hel del. Jag har mycket blygsam överföringshastighet med 4G. Räcker för att ladda ner artiklar, räcker för att streama TV-kanaler med HD. Har aldrig upplevt begränsning i vardagen.
Detta kostar på dyra Telia fast mobilt bredband 5G från 300kr/månad utan TV-kanaler och 350kr med TV-kanaler med obegränsad surf. Inga ca 20.000 i startavgift + månadsavgift. Finns många billigare om man söker, men det är en ringa start-investering. Bara att ställa modemet på en bra plats. Ev. skaffa en antennsladd och yttre antenn. Har du klarat dig med ADSL klarar du dig med mobilt bredband, även 4G. Du kan använda de 20.000 till något bättre.
Därmed inte sagt att det inte finns andra, som har enormt mycket större behov, men detta är individuellt. Och skulle framtidens teknik kräva mer, är bindningstiden kort på mobilt bredband. Du har t.o.m. 30 dagars ångerrätt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Prins Valiant skrev: 28 oktober 2025, 20:08:37 TV'n är förmodligen löst på något annat sätt, antenn eller satellit.
Nej, jag tittar på TV också från ADSL.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

@ säter
förbered dig redan nu, kolla uppsägningstiden, säg upp i tid, skaffa något annat
ex mobilabonnemang med tillräckligt hastighet och GB per månad

några jag känner har bara mobilen, dom lever själva, har inget i bostaden som kräver uppkoppling om dom själva inte är där
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Säga upp? Det måste väl lösa sig automatiskt när ADSL företaget inte längre kan leverera tjänsten?
Skriv svar