Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge
- Mizzarrogh
Re: Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge
Tackar, då trodde jag rätt med andra ord, jag är fortfarande väldigt sugen på att använda rörlikriktare till detta. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du måste ha en nättrafo for detta även om man kan "fuska".
Standard är en slik trafo:
Standard är en slik trafo:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Tackar, det har du rätt i! Jag skall rota vidare i lådorna! 

- Mizzarrogh
Vetefanken om jag inte har en sådant, men modell skitgammal med med ett äldre diodrör som är klar bland radiogrejerna, det tänkte jag inte på! 

Likriktaren i en enkel gammal radio är betydligt klenare än Ditt rör som drar 3A glöd. Glödlindningen i en sådan trafo är tyvärr alldeles för klen.
- Mizzarrogh
Jo, nej detta är från en betydligt större enhet som användes att ansluta saker externt med men måste kolla om den är säker att använda är typ från 1920 talet dessa gjordes.
-
Att hitta anslutningarna på ett helvågslikriktarrör är enkelt.
1. Med en ohm-meter lokaliserar Du glödtråden
2. Anslut glödtråden till 5 volt.
3. Med ett 9V batteri och en mA-meter kan du lokalisera katoden samt de två anoderna.
-
En filterdrossel kan vara gratis.
I elektronikskrot hittar du lätt en nättransformator på 20-50VA. Med en bågfil sågar Du ett luftgap i järnkärnan(eller två luftgap om det är en EI-kärna). Transformatorns primärlindning användes som drossel.
Om Du har tur att hitta en lysrörsarmatur på 8W 13W eller 15W. Kan Du använda lysrörsarmaturens drossel.
---
Eftersom primärlindningen ofta ligger innerst på en sådan transformator, är det lätt att göra om den till en glödströmstransformator för 5V och/eller 6,3 V. Det går att linda få varv utan att skilja bobinen från järnkärnan.
---
En klassisk EL84 push-pullförstärkare är Leak Stereo 20. Schema finns på nätet.
Senast redigerad av alexanderson 26 augusti 2025, 14:28:58, redigerad totalt 1 gång.
För att undvika onödig komplexitet och för att koncentrera på själva förstärkeriet vill jag rekommendera att du just nu skippar likriktarrör. Du kan bygga ihop och testa en nätdel separat så att den är klar när förstärkaren behöver ström.Mizzarrogh skrev: ↑25 augusti 2025, 19:27:57 Vetefanken om jag inte har en sådant, men modell skitgammal med med ett äldre diodrör som är klar bland radiogrejerna, det tänkte jag inte på!![]()
Och naturligtvis, se upp ! Det är fatala spänningar. Bygg gärna nätdelen med "bleeder motstånd" som urladdar kondensatorer
när man stänger av.
-
Ett delningsfilter av första ordningen (6dB per oktav) skapar inget fasfel.
Tänk på att en högtalare i en sluten låda är ett andra ordningens högpassfilter.
- Mizzarrogh
Jag läser allt härinne, men min erfarenhet är begränsad till att reparera gamla radioapparater från 30-40 talet.
Detta är första gången jag ger mig på ett (rörförstärkare)bygge som inte har några färdiga ritningar man kan följa så att säga. Det var därför jag valde detta som jag tyckte verkade lagom svårt men fortfarande vara användbara byggen.
Detta är första gången jag ger mig på ett (rörförstärkare)bygge som inte har några färdiga ritningar man kan följa så att säga. Det var därför jag valde detta som jag tyckte verkade lagom svårt men fortfarande vara användbara byggen.

- SeniorLemuren
Sluta fundera över om du skall använda likriktarrör eller inte. Att bygga en rörförstärkare och inte används likriktarrör är helgerån. 

- Mizzarrogh
Tack för ditt stöd!
Jag har i allafall redan lagt till diodröret på hålbilden på chassiet och letat fram sockel till det.
(Jag lade till en extra transformatorkåpa också som jag redan hade fall man behöver använda drivdon till likriktaren som inte får plats i chassiet.)

Jag har i allafall redan lagt till diodröret på hålbilden på chassiet och letat fram sockel till det.
(Jag lade till en extra transformatorkåpa också som jag redan hade fall man behöver använda drivdon till likriktaren som inte får plats i chassiet.)
- Mizzarrogh
Litet sugen är ju nu på att också mata även likriktarens element med DC som det stod i någon referens, vet inte om det gör hörbar skillnad mellan AC/DC här (eller gör det det?), men fler rör är kul...
Måste kolla bara så att det är rätt rör jag tänkte på så att det går...

Måste kolla bara så att det är rätt rör jag tänkte på så att det går...
-
Att använda likström till glödtrådar är mycket lämpligt till förförstärkare för att undvika brum. Men glödtråden i en helvågslikriktare ger inte upphov till något brum. Därför finns ingen anledning att använda likström till glödtråden på ett sådant rör.
Att använda rörlikriktare till slutsteg är inte bara för att det är snyggt. Likriktarröret ger upphov till en mjukstart av slutsteget, som ökar rörlivslängden. Full anodspänning på ett rör där katoden håller på att värmas upp minskar rörens livslängd.
Att använda rörlikriktare till slutsteg är inte bara för att det är snyggt. Likriktarröret ger upphov till en mjukstart av slutsteget, som ökar rörlivslängden. Full anodspänning på ett rör där katoden håller på att värmas upp minskar rörens livslängd.